חדשות רעננה

הדרך לשיקום מוצלח עוברת בקידום בריאות

ד"ר ירון ואטס מספר איך שינוי הרגלי חיים הוביל להכרה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין כמקדם בריאות מארגון HPH NETWORK העולמי

משפחת ואטס
משפחת ואטס

המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת כללית קיבל לאחרונה הכרה רשמית של ארגון הבריאות   HPH NETWORK  (The International Network of Health Promoting Hospitals & Health Services) כמרכז רפואי שמקדם אורח חיים בריא. ההכרה ניתנה על בסיס תכנית ארבע שנתית שנהגתה למען קידום אורח חיים בריא בקרב הצוות המטפל, המטופלים והקהילה.

תחילת הדרך

ד"ר ירון  ואטס בן 39 מרחובות נשוי ליעל  שעובדת כמרפאה בעיסוק + 3 ילדים. ירון התחיל את הקריירה המקצועית כרופא משפחה מסיים התמחות ברפואת שיקום בבית חולים לוינשטיין ברעננה, מספר על הדרך שעבר מרופא אסירים באיטליה לרופא שיקומי בבית חולים לוינשטיין.

ירון מספר "  למדנו באיטליה וגרנו שם  11 שנים. באיטליה  סיימתי לימודי רפואה. לאחר סיום הלימודים, סטאז' ומבחן רישוי איטלקי, עבדתי במספר עבודות, תחילה כרופא משפחה, רופא תורן בבית החולים Santa Maria delle Grazie  בעיר Voghera ובהמשך כרופא בבית כלא מקומי בעיר Pavia  שליד מילאנו, כך שזכיתי לעבוד עם אוכלוסיות מגוונות מאוד"

כשחזרנו לארץ  הכיוון היה רפואת משפחה, זה היה הרקע שלי, ראיתי בזה המשך דורות, סבא שלי היה רופא משפחה.

במהלך הסטאז' בישראל הגעתי לבית חולים לווינשטיין כדי להכיר רפואת שיקום  והרגשתי שזה המקום בו אני רוצה להיות ובו אוכל להשפיע.

רפואת שיקום

רפואת  שיקום פוגשת את המטופל בנקודה חלשה בחייו, אנשים בריאים שפתאום כל עולמם משתנה ולא רק עולמם, כל הסביבה שלהם צריכה להתמודד שינוי, השינוי לא רק פיזי אלא גם רגשי והטיפול מערב תחומים שונים של רפואה, בדגש על תפקוד, כך שנדרשת הבנה עמוקה של כל מטופל על מנת שיזכה בשיקום מיטבי. גם משך השיקום שונה מאשפוז רגיל, השיקום הוא תהליך ארוך יותר ובית החולים הופך להיות סביבת החיים של מטופלים לתקופה ארוכה ומשמעותית. אבל שם לא מסתיים התהליך. גם אחרי שהמטופל משתחרר לביתו, יזדקק ברוב המקרים להמשך מעקב ולרוב גם לשנות את אורח חייו על מנת להימנע מהתדרדרות תפקודית או למשברים רפואיים מתמשכים. לדוגמא חולה סכרת מגיע לשיקום עקב קטיעה חייב לסגל הרגלי בריאות שיסייעו במניעת ההחמרה של המחלה.

ד"ר ירון בזמן טיפול. צילום: אורן יזרעאל
ד"ר ירון בזמן טיפול. צילום: אורן יזרעאל

על אימוץ אורח חיים בריא והחלמה

ירון חולה במחלת מעי דלקתית כרונית  כבר  20  שנים. במשך השנים עברתי טיפולים רפואיים מכל סוג אשר תרמו לשימור מצב רפואי או שיפור לטווח הקצר אבל לא לריפוי. ליווי ושינוי של אורח חיים בריא עשה את השינוי. השינוי המשמעותי היה שינוי תזונתי ופעילות גופנית. 

במהלך השנים עשיתי שינוי דרסטי בתזונה. אני משתדל להמנע ממזונות מתועשים, התזונה הפכה להיות מבוססת פירות וירקות וקמחים מלאים, קטניות. הוספתי פעילות גופנית לכל פעולה בחיי, אני תמיד משתמש רק במדרגות ולא במעלית, חותר בסאפ, ויוצא להליכות, ומגוון בעיסוקים נוספים מהנים כמו ג'אגלינג שאני למדתי לבד לעשות ומתרגל מיינדפולנס. ראיתי איך השינוי האישי שעשיתי תרם לשיפור הבריאות שלי. המחלה לא חלפה אבל היא משפיעה הרבה פחות על חיי ואני מסוגל לנהל שגרת חיים מלאה של עבודה וחיי משפחה.

בעבודתי כרופא שיקומי ראיתי את הקושי של המטופלים ואת הצורך שלהם לשלב מעבר לשיקום גם שינוי אורח חיים בריא כדי לשמר את השיקום ולהתמיד בו.

 

מרכז רפואי מקדם בריאות

במיזם קידום בריאות של לוינשטיין,  ד״ר חגי אמיר, מנהל המרכז הרפואי, הקים ועדה לאורח חיים בריא ומינה את ד"ר ירון ואטס ליו"ר ועדה זו. בועדה משתתפים אנשי הצוות מכלל הסקטורים כגון: צוותי הרפואה, סיעוד, תזונה, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, עבודה סוציאלית ואחרים. הפרויקט כולל הרצאות והכשרות מגוונות לשיפור בריאות המטופלים ואנשי הצוות, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. המחשבה על איכות חיי המטופל לאחר סיום השיקום הובילה לבניה של תכנית ייחודית לקידום בריאות. יחד עם ד"ר קרן קיסמריו ואורלי אביסידריס בנינו תוכנית 4 שנתית לקידום הפרוייקט וההכרה בלוינשטיין כמרכז רפואי מקדם בריאות מארגון HPH NETWORK העולמי  התכנית נבנתה  בליוי של פרופ דיאן לוין ומתייחסת לקידום אורח חיים בריא ב 3 מימדים: צוות, קהילה ומטופלים.

הרעיון המרכזי הוא כי שינוי בצוות שיוביל לשינוי אורח החיים של המטופלים ומשם משפיע על הקהילה. 

שיפור באורח החיים יוביל לשיפור בשיקום.  המחשבה היא שהכנסת ערכים של שיפור איכות חיים כחלק מהשיקום תוביל להצלחת השיקום, מטופלים רבים מגיעים לשיקום עקב אי שמירה על אורח חיים בריא, על ידי מניעה נוביל לשימור תפקודים.  לצוות הצטרפה מור לוי זערור מאמנת כושר וסטודנטית למדעי הרפואה, אשר מרכזת במסגרת המיזם פרויקט של התאמת מסגרת לאורח חיים בריא למטופלים המשתחררים מלוינשטיין. פרויקט זה בנוי על גישת המטופל במרכז, נבנית תוכנית שיקום אישית עם המטופל שמקבל ליווי רב מקצועי על מנת להעניק את הטיפול המיטבי כבר בשיקום הראשוני.

בזמן הלימודים באיטליה
בזמן הלימודים באיטליה

קהילה

הכוונה היא לנסות ולהמשיך את הרצף הטיפולי בקהילה כדי ליצור המשכיות.

כל עוד המטופלים בבית לוינשטיין יש רצף טיפולי וכל גורמי המקצוע נמצאים באופן שוטף כדי לתמוך בתוכנית. הרעיון הוא להמשיך את הטיפול  בבית גם לאחר השחרור תחת ביקורת, זה טיפול שהוא לא טיפול חרום אך בטווח הארוך יחסוך משאבים רבים וסבל.  אחת הדרכים בהן אנחנו פועלים היא על ידי מציאת  שיתופי פעולה עם גורמים בקהילה או עם גורמים טכנולוגיים  לדוגמא פיתוח אפליקציה מעקב לשימוש המטופלים.

הגורם החשוב ביותר הוא המטופלים, ההתמדה שלהם בתהליך שינוי אורח החיים היא קריטית להצלחה מתמשכת, כיום יש יעוצי טלמדיסן הכוונה בעתיד היא ליצור שרות משולב באמצעים דיגיטליים ופגישות אישיות בעתיד יש גם כוונה לפתוח מרפאה שתתמקד באיכות חיים, אנחנו מתכננים גם  הקמת מסלול הליכה וגינה טיפולית. כל מה שיתן למטופלים כלים לשמירה על אורח חיים בריא.

 

ישנן גם פעולות מתוכננות להגברת המודעות בקהילה,  יש רעיון לצעדה שתגביר את המודעות בקהילה פעולות הסברה בשיתוף עיריית רעננה ורעיונות נוספים אשר תלויים כמובן במשאבים אותם נוכל לגייס, המשמעות של ההכרה הבינלאומית היא גדולה ותוביל בעתיד להפיכת התחום לחלק משגרת השיקום וכמובן ההכרה תתרום להשגת משאבים יעודיים לקידום הנושא.

ניהול הפרוייקט הוא חלק משגרת יום עמוסה המתחלקת בין עבודה במחלקות, תורנויות בנוסף פעיל ירון בהסתדרות הרפואית בועדה לחוסן ובריאות הרופא  כנציג המתמחים.

המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת כללית הוא המרכז השיקומי הגדול והמוביל בישראל ואחד ממרכזי השיקום הבולטים בעולם.

ללוינשטיין מגיעים נפגעי תאונות אזרחיות וצבאיות, נכי משרד הביטחון, נפגעי פעולות טרור, נפגעי תאונות דרכים, מחלות הגורמות נכות, נפגעי שדרה, קטועי גפיים,  משתקמים לאחר אירוע מוחי וכן ילדים הסובלים מפגיעות שונות.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן