חדשות רעננה

"ש"ס היחידה שראתה את שכונת קירית שרת ברעננה"

עופר פנחסוב, במאי הסרט "הרב עובדיה יוסף – מלך הספרדים", מדבר על הכוח של התנועה ששינתה את כללי המשחק בפוליטיקה, על הרב שהחזיר את הגאווה ליוצאי עדות המזרח ועושה גם חשבון נפש מול התעשייה והביצה המקומית

ש"ס היחידה שראתה
עופר פנחסוב בימאי מלך הספרדים מקריית שרת ברעננה

ש"ס היחידה שראתה את קריית שרת

הבמאי עופר פנחסוב, נשוי ואב שלושה ילדים, נולד וגדל בשכונת שרת בעיר רעננה בראיון לרעננה ניוז לכבוד יציאת הסרט חדש "הרב יוסף – מלך הספרדים", מספר על החיים בשכונה, על החלום להפוך לבמאי סרטים מצליח ועל הוריו הנפלאים שחסכו שקל לשקל כדי להגשים את חלומו. "היה לי את הרעב להצליח וזה מה דחף אותי. רציתי להוכיח לכולם שגם אם אתה בא משכונה קטנה – אתה יכול לפרוץ ולהגיע להישגים. הורי תמכו בי בזמן הלימודים ועד היום אני מוקיר להם תודה שנתנו לי להגשים את חלומי".

פנחסוב שמלמד נערים ונערות מרעננה שנשרו מבתי ספר וקבלו הזדמנות שנייה, מספר על הניצוץ שהוא רואה בעיניהם שמחזיר אותו לפחות 35 שנים לאחור. "הצלחתי כי נתנו לי את האפשרות והאמינו בי".

כיוצר חשוב לי להביא לתודעה את הגיבורים המזרחיים באור אחר ממה שנוהגים להראות אותם. לא באור של קיפוח – 'אכלו לי שתו לי', אלא להעצים אותם".

סרטו "הרב עובדיה – מלך הספרדים" מתאר את מנהיגה הרוחני של ש"ס ואת דיוקנו מלא התהפוכות של הרב עובדיה יוסף, שהיה איש הלכה ומעשה, אך גם אדם אנושי. אדם רוחני שהפך למנהיג ציבור גדול, הכריע בצמתים דרמטיים בתולדות המציאות הישראלית הסוערת והיה גם איש משפחה מסור. פנחסוב שזכה לשיתוף פעולה מלא מצד משפחתו של הרב, זכה לשלל של סרטונים ותמונות בהן נראה הרב משחק עם נכדיו מצד אחד ומצד שני פוסק ומשנה את פני ההיסטוריה בהיבטים רבים.

בסרטו של פנחסוב נחשפת דמותו השנויה במחלוקת של הרב עובדיה יוסף, באמצעות יומניו בהם כתב על האירועים האישיים וההיסטוריים שהיה שותף להם. ראיונות עם ילדיו ומקורביו – ארכיון נרחב מראשית שנות ה-50 העוקב אחר פעילותו הציבורית המגוונת. בסרט מתגלה איש דת אמיץ, מהפכן ושוחר שלום, שהצליח להיות נחוץ וקרוב הן לציבור והן ולאדוני הארץ.

פנחסוב למד בבית הספר היסודי "'יחדיו", ב"חטיבת אלון" ולאחר מכן

בתיכון "'אורט הרצליה". כבר מאז היותו ילד ביים את חבריו ובני משפחתו. "היו לי הרבה פנטזיות. גרתי עם הוריי שעבדו מאוד קשה וכמעט ולא ראיתי אותם לכן גדלתי אצל סבתי מרים שהתגוררה סמוך אלינו. ראיתי המון טלוויזיה, חלמתי להפוך לשחקן, לצלם ולביים תוכניות וסדרות. בגיל 17 נרשמתי לימודי חוץ במוזיאון תל אביב לאומנות – שם בעצם החלה הקריירה שלי.

נחשפתי לעולם של בימוי, כתיבה, צילום ועריכת וידיאו. מדובר בתקופה אחרת, כזו שלא היו בה טלפונים ניידים ומצלמות וידאו היו מאוד יקרות. ברגע שלחצתי לראשונה על הרקורד – הרגשתי שנפתח בפני עולם חדש. כשעמדתי מאחורי המצלמה, הרגשתי שאני יכול גם לגלות את העולם מזווית אחרת וגם לברוא אותו כפי שהוא נגלה לי".

לדבריו של פנחסוב, הוא הפך למתעד הרשמי של אירועי המשפחה ושל בית הספר התיכון בו למד. כשסיים את שירותו הצבאי פנה ללימודים בבית הספר לצילום "קמרה אובסקורה". כבר אז במהלך לימודיו אימץ את הז'אנר הדוקומנטרי. שסרטו הראשון ה"תזמורת", זכה לשבחים רבים ואף לפרס "הסרט הטוב ביותר" בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו. בין הסרטים שיצר במהלך השנים היו: "אהובה עוזרי: צלצולי פעמונים" ו"רישיון לחיות".

מה גרם לך לבחור להפיק סרטים דוקומנטריים?

"בסרטים מחפשים את האמת ואם אפשר לעשות את האמת הלכה למעשה למה צריך לזייף אותה? הדוקו תמיד מצא חן בעיני, הוא מאפשר לי לספר את ההיסטוריה, אבל מהזווית שלי. מבחינתי זה מאוד מעניין לקחת

ביוגרפיות ולספר אותן".

מה גרם לך לבחור ברב עובדיה יוסף כגיבור סרטך האחרון?

"ביצירות שלי אני עוסק בגיבורים המזרחיים. גדלתי בקריית שרת שם שמעתי דיבורים ומוזיקה ערבית כמעט בכל פינה. 95% מהתושבים היו עולי ערב. היינו מעין 'שכונת חיים' שכזו. כיוצר חשוב לי להביא לתודעה את הגיבורים המזרחיים באור אחר ממה שנוהגים להראות אותם. לא באור של קיפוח – 'אכלו לי שתו לי', אלא להעצים אותם".

פנחסוב מספר שה היה רק עניין של זמן עד שיגיע לגדול מכולם: "ההיכרות הראשונית שלי עם ש"ס והרב עובדיה יוסף הייתה עוד בילדותי, בזמן שפעילי התנועה 'אל המעיין" הגיעו לשכונה שלי. הפעילים היו מגיעים אלינו לפחות פעמיים בשבוע ומספקים לנו פעילות פנאי ולימודי תורה. אני אומנם חילוני וגם גדלתי בבית כזה, אך הם היו כמעט היחידים שראו אותנו. את זה לאני לא אשכח להם לעולם. גדלנו בצנעה והקיטוב בנינו לבין שכיננו בשכונות היוקרתית ניכר לעין. חברי התנועה העצימו אותנו ונתנו לנו להרגיש שווים".

כשפנחסוב החל לעבוד על הסרט לפני ארבע שנים הוא ידע שיש לו אוצר ביד כי למרות שהשם של הרב עובדיה יוסף ידוע, יש עדיין לא מעט אנשים שלא יודעים על פועלו ועל הדרך שבה זיכה את הרבים. כך למשל, אנשים לא מודעים לכך שפסיקתו של הרב גרמה לכך שיאשרו את עלייתם של היהודים ממוצא האתיופי לארץ. "ארץ ישראל השלמה לא עניינה אותו", הוא אומר. "הוא היה הומני ואנושי וכל הזמן הוא חיפש פתרונות למחלוקות. זה התחיל עם הרב גורן ב-1967 כשעלה הרעיון להקים בית כנסת בהר הבית. הרב התנגד, טען שזה אסור על פי ההלכה וגם בשל הרוחות שיתלהטו בארץ ובכל העולם".

במהלך הסרט גילה פנחסוב שלא פועלו של הרב עובדיה ספק אם הסכם השלום עם מצרים היה יוצא לפועל. "הרבנות הראשית לא תמכה בהחזרת השטחים בסיני וימית ורק תמיכתו של הרב עובדיה אפשרה את השלמת המהלך ההיסטורי. גם בהסכמי אוסלו הוכיח הרב שהוא איש של שלום שמקדש את השלום ולא את האדמה".

מתוך הסרט עולה כי משפחתו שיתפה עמך פעולה

"זוהי החוזקה של הסרט. לא נאחזתי בכל מיני אנשים חיצוניים אלא בקרוביו.

קבלתי ממשפחתו אין ספור סרטונים ישבתי ותחקרתי אותם במהלך 4 שנים"

לדברי הרב עובדיה היה לא רק גאון ועילוי בתורה הוא גם היה גאון פוליטי שידע היטב מה קווי אלקטורט הספרדי ואיך להוציא ממנו את המיטב ולראיה הישג השיא של התנועה – 17 מנדטים. ההישגים בקלפי הביאו לתנועה ולמצביעה תקציבי ענק שאפשרו לתנועה לשרוד לאורך עשרות שנים, על אף הקשיים שחוותה (המחלוקות בצמרת בין דרעי לאלי ישי וכניסתם לכלא של חבריה הבחירים). פנחסוב שרטט בסרטו את המהלך שהרב עובדיה יזם והוא מצביע על כוחו בראיית המערכת הפוליטית.

עובדיה כהן, נכדו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, התחתן ב-2018 עם עמיחי לנדסמן, בן זוגו. מה הרב היה אומר על כך?

"הוא היה מתנגד לכך ומצניע את העניין. אני לא חושב שהוא היה מקבל את הנישואים שלהם".

מה הוא היה אומר לדעתך על הרצון לגייס חרדים לצבא?

"הוא היה אומר שמי שלא לומד תורה צריך להתגייס ולהגן על המדינה כי מדובר בפיקוח נפש גם אם הוא חרדי. מי שלומד – שיניחו לו. הוא תמיד טען לכך והיה מאוד חד בנושא".

הרב יאיר פארן, נינו של הרב עובדיה יוסף: "ההנהגה החרדית הספרדית שברה לכיוונים מאוד קיצוניים – אלה אמירות שלא הכרנו בעבר". דעתך?

"הנין הספציפי הזה הוא מאוד פלורליסטי, בעל ראייה רחבה וקרוב למגזר החילוני. לעומתו יש דעות הפוכות משלו במשפחה".

מה המעמד של ש"ס בחברה החרדית האשכנזית?

בשנות ה-80 זלזלו ובזו לה – אז לא הבינו מה המזרחים האלה רוצים. אבל כיום זה שונה והיא נחשבת למפלגה חזקה".

מי השפיע יותר על ש"ס? דרעי או הרב עובדיה?

"זאת שאלה טובה שעולה בסרט וצריך לראות את הסרט כדי להבין. אני לא רוצה לתת ספוילר. השאלה שנשאלת בסרט היא מה היה קורה לרב עובדיה

יוסף אלמלא ש"ס".

ש"ס היא ימין או שמאל? הם תמכו באוסלו אבל התנערו ממנו. מה הרב עובדיה חשב?

"הרב עובדיה יוסף לא היה לא ימין ולא שמאל – הוא היה מאוד מאוד פרגמטי. לכן המפלגה בזמנו הייתה גם מאוד מעניינת ולא צפויה. אף פעם לא ידעת לאיזה אזור היא הולכת. היום המפלגה היא בעל אופי ימני לגמרי".

מה הסיכוי שש"ס תעלם?

"קלוש. הם מביאים תשע ועד עשרה מנדטים באופן קבוע במהלך 40 שנה – זה לא מעיד על התפוררות המפלגה. מדובר במפלגה על זמנית כי יש להם ציבור מאוד קנאי שמאוד אוהד בחצרות, בבית הכנסת, בקהילות ובכוללים זה לא משהו שכנראה הולך לקרות – בטח לא כשאריה דרעי עדיין שולט בה".

האם יש לרב עובדיה יש כיום יורש ראוי?

"כיום אין היום מישהו שיכול להחליף את הרב עובדיה יוסף. מזה שנים שאין מישהו חזק באופן דרמטי שיכול להוות לו תחליף. בנו הרב דוד יוסף, הוא היחיד איכשהו שבאמת יכול קצת לדגדג את המקום שהרב עובדיה יוסף היה בו".

סרטך "התזמורת זכה להכרה ולפרס "הסרט הטוב ביותר" בפסטיבל טורונטו. מה אתה צופה לסרטך הנוכחי?

"התחלתי במסע בארה"ב לקידום הסרט. הקרנו אותו מול קהל של אלפים בניו יורק ובפלורידה. בקרוב אסע לפריז ואוסטרליה. אני צופה שהסרט הזה יעשה גלים גם בארץ וגם בחו"ל".

יש מישהו שאתה חולם לתעד את סיפור חייו ולא יצא לך?

"ישנן המון ביוגרפיות מעניינות. אבל בגדול הייתי רוצה לתעד את חייהם של שני הסבים שלי שלא הכרתי. לחזור לחיק המשפחה ולספר את הסיפור שלה".

מה גרם לך להמשיך ולהתגורר ברעננה?

"אף פעם לא עזבתי את רעננה מלבד התקופה שהייתי בארצות הברית לזמן קצר. כל המשפחה שלי – ההורים האחים והאחיות מתגוררים כאן. אני אוהב לגור ליד ההורים ובעיר בה גדלתי. אני אומנם לא מתגורר באותה השכונה אבל קרוב אליה. העיר אומנם השתנתה אבל היא עדיין כפרית קומפקטית ונגישה".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן