הכשת נחש: מדריך קיץ

ככל שהימים מתארכים והטמפרטורות עולות אנחנו מבלים יותר מחוץ לבית, בין אם נהנים מברבקיו בגינה, משחק בפארק או קמפינג בשטח. יחד עם זאת, הקיץ הוא זמן שיא לפעילות הנחשים.

במזג אוויר חם הנחשים הופכים פעילים יותר, מה שמגדיל את הסיכויים להתקל בהם. "ראיתי ממקור ראשון כיצד הכשת נחש יכולה להפוך יום מושלם למצב חירום רפואי", מספרת  ד"ר ג'ואנה מלכה, רופאת משפחה ומנהלת רפואית ממרפאת מאוחדת בנתניה ומסבירה כיצד למנוע הכשות נחש ומה הם הצעדים שיש לנקוט במקרה של הכשה

כאשר אתם מטיילים חשוב להקפיד להישאר בשבילים ייעודיים: נחשים נוטים להימנע מאזורים שעוברים בהם הרבה מטיילים ולכן כדאי להיצמד לשבילים ולהימנע מדשא גבוה ואזורים סלעיים שבהם נחשים אוהבים להסתתר. בטיולים רגליים או בקמפינג, מומלץ ללבוש מכנסיים ארוכים ונעליים גבוהות כדי להפחית את הסיכוי להכשה. חשוב להיות מודעים לסביבה – הסתכלו היכן אתם צועדים ויושבים. בדקו לפני שאתם דורכים על בולי עץ או סלעים ואל תשבו או תניחו את הידיים במקום שאתם לא יכולים לראות. נחשים פעילים יותר בשעות השחר והערב ולכן כאשר נמצאים בשטח בחשיכה כדאי להשתמש בפנס בעת הליכה ולהימנע מלהגיע לאזורים חשוכים מבלי לבדוק אותם קודם.

במידה ונחש הכיש אתכם או מישהו אחר בסביבתכם, נקיטת צעדים מידיים נכונים יכולה למנוע מצב רפואי קשה. ראשית, אל תנסו לתפוס את הנחש. נסו לשנן את הגודל, הצבע וצורת הראש של הנחש אם ראיתם אותו, אך אל תנסו לתפוס או להרוג אותו. חשוב להישאר רגועים – פאניקה מגבירה את קצב הלב, מה שעלול להפיץ את הארס מהר יותר בגופכם. קחו נשימות עמוקות ונסו להישאר רגועים. יש לקבע את האיבר הפגוע, שמירת אזור הנשיכה מתחת לגובה הלב תמזער את התנועה ותאט את התפשטות הארס. לאחר מכן הסירו פריטים לוחצים מאזור הנשיכה כגון תכשיטים, שעונים ובגדים צמודים, כיוון שעלולה להופיע נפיחות.

נקו את אזור הפצע – שטפו את העקיצה במים וסבון כדי להפחית את הסיכון לזיהום. בניגוד למה שמקובל לחשוב, אל תנסו למצוץ את הארס או להניח קרח. הכי חשוב, פנו מייד לטיפול רפואי. חשוב להגיע לבית החולים הקרוב בהקדם האפשרי כיוון שהזמן הוא גורם מכריע ליעילות העזרה הראשונה. 

ברגע שתגיעו לקבל עזרה רפואית, תוכנית הטיפול עשויה להשתנות בהתאם לסוג הנחש, מיקום ההכשה וחומרת התסמינים. אנשי מקצוע רפואיים יעריכו את ההכשה ויעקבו אחר סימנים חיוניים. ניתן לבצע בדיקות דם כדי להעריך את מידת התפשטות הארס. אם ההכשה היא מנחש ארסי, אנטי-ארס הוא הטיפול העיקרי, יעילותו היא הגבוהה ביותר במתן מיידי. לרוב יינתן טיפול באמצעות משככי כאבים והמלצה לטיפול באי הנוחות. כחלק מהטיפול אזור ההכשה ינוקה ויחבש, ולעיתים אף תינתן זריקת טטנוס אם מצב החיסון של המטופל אינו וודאי. במקרים חמורים ייתכן שיהיה צורך באשפוז לצורך מעקב שוטף וטיפולים נוספים כגון החדרת נוזלים לתוך הוריד או תמיכה נשימתית.

התאוששות מהכשת נחש יכולה לקחת זמן. חשוב להיצמד לכל ההנחיות הרפואיות שקיבלתם ולבצע ביקורי מעקב אצל רופא המשפחה לניטור הריפוי ולניהול כל סיבוכים. בנוסף, היו ערניים לסימני זיהום או לתופעות שליליות לטיפול.

שתפו את הידע שלכם על מניעה וטיפול בהכשת נחש כדי למנוע הכשות ולעזור לאחרים להישאר בטוחים. הכשות נחש, למרות שעלולות להיות מסוכנות, ניתנות לניהול בפעולה מידית ומתאימה. על ידי נקיטת אמצעי מניעה וידיעה כיצד להגיב בשעת חירום, תוכלו ליהנות מעונת הקיץ בביטחון.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן