חדשות רעננה

"אש אש מדורה לג בעומר הנה בא"

לג בעומר הנחגג השבוע מביא איתו מדורות/קומזיץ, חץ וקשת, תפוחי אדמה שרופים וגם, ימים בהם ניתן להתחתן במהלך ימי ספירת העומר….

 

עו"ד סיגל ניר דקל צילום: בני לפיד

אז הייתה הצעת נישואין, בים, באיזו עיר בירה באירופה, במסעדה או איזו הפתעה אחרת מגניבה, העליתם באינסטוש ו/או בפייסבוק את התמונה של שניכם עם הטבעת הנכספת, בישרתם למשפחה ולחברים, בחרתם ומצאתם את המקום המושלם עבורכם בתאריך שנוח לכם וההתרגשות בשיאה לקראת החתונה הקרבה ובאה.

ומה עם הסכם ממון?

אתם מתלבטים, או שאולי ההורים לוחצים לערוך הסכם שכזה לפני הנישואין. אבל הרי אתם מאוהבים והזוגיות שלכם איתנה ומי בכלל חושב על גירושין כשהוא מחליט להתחתן?

ההתייחסות להסכם ממון כאילו היה "תפוח אדמה לוהט" מאוד ברורה ויכולה להציף רגשות שלא בדיוק עולים בקנה אחד עם ההתרגשויות והכוכבים שלקראת החתונה….אם אתם עומדים להתחתן ומתלבטים האם כדאי לערוך הסכם ממון לפני הנישואין, התשובה היא חיובית. בהחלט כן! 

מהו הסכם ממון לפני הנישואין?

הסכם ממון הוא הסכם בענייני רכוש, שעורכים בני זוג שמתכוונים להינשא בהסכם הממון בני הזוג מסדירים את נושאי הרכוש והממון, כלומר: דירות, מניות, הכנסות, חשבונות בנק, מתנות וירושות ועוד בהתאם לרצונם המשותף וההסכמות ביניהם. הסכם ממון הוא הסכם צופה פני עתיד, אשר מייצר ודאות כלכלית לכל אחד מהצדדים.  מייצר וודאות אם חלילה בני הזוג ייפרדו ובכך יימנע סכסוך ומאבק משפטי בענייני רכוש, שכן עניינים אלו יוסדרו מראש בהסכם. הסכם ממון מסדיר את חלוקת הרכוש בין הצדדים במועד פקיעת הנישואין במקרה של גירושי בני הזוג.  את הסכם הממון ניתן לשנות בכל עת, בהסכמת הצדדים.

המקור החוקי

חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל”ג-1973 (להלן: “חוק יחסי ממון”), אשר חל על זוגות הנשואים מ- 1.1.1974, מעניק אפשרות לערוך הסכם ממון.  על זוגות נשואים החל מה- 1.1.1974, שלא ערכו הסכם ממון, או זוגות שערכו הסכם שלא קובע אחרת, יחולו הוראות “הסדר איזון משאבים” לפי החוק. הסדר איזון משאבים קובע, כי עם פקיעת הנישואין, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, מלבד חריגים שקבועים בחוק. חשוב לשים לב לכך, כי אם לאחד מבני הזוג נכס ששייך לו מתקופת טרום הנישואין, ייתכן שהוא ‘עורבב’ זה מכבר והפך לנכס משותף.

מכאן, שהחשיבות בעריכת הסכם ממון ברורה: בני זוג שרוצים לדאוג לחלוקת רכוש הוגנת, מקובלת על שניהם, יסודית וברורה, צריכים לערוך הסכם ממון, בו יוכלו לפרט כל סוגיה רכושית ולתת לה התייחסות ספציפית. למשל: רכוש שכל אחד מבני הזוג הביא לנישואין (תכשיטים יקרים, דירת מגורים), רכוש משותף שנצבר במהלך הנישואין ורכוש עתידי כולל עליית ערך, השבחה וכד’.
אין תחליף לוודאות שניתן לייצר מראש ולידיעה כי העניינים הרכושיים מוסדרים מלכתחילה. אם בני הזוג לא יערכו הסכם ממון, עליהם לדעת, כי יחולו עליהם הוראות הסדר איזון המשאבים, אשר ייתכן שלא יהיו לרוחם.

לעתים בני זוג שנמצאים במערכת זוגית אוהבת והדדית תוהים בשביל מה צריכים להפר את השקט, הרוגע וההנאה ולהכין הסכם ממון או במילים אחרות "למה להכניס את הראש למיטה חולה"?

התשובה היא, כי בדיוק כשמערכת היחסים טובה ופורחת, זה הזמן להסכים על העניינים בצורה מבוקרת, הגיונית ומכבדת. הסכם ממון לפני נישואין לא אמור להעיב על מערכת היחסים, להיפך, הוא אמור לספק ודאות וביטחון,  הסכם ממון מקיף ומפורט שמשקף את ההסכמות אליהן הגיעו בני הזוג לאחר שהוסבר להם היטב המצב המשפטי מחד, ומצד שני, היכולת להקשיב לרצונותיהם, לדייק איתם את הצרכים שלהם ובסופו של דבר לכתוב עבורם את הסכם הממון שהסכימו עליו ביחד.

בהסכם ממון לפני הנישואין, מוסדרים העניינים הרכושיים בין בני הזוג ולא ניתן לכלול עניינים הקשורים למשמורת ילדים/מזונות וכו’ מאחר ולא נולדו עדיין ילדים ובית המשפט לא יאשר הסכמי ממון בעניינים המתייחסים לילדים שעדיין לא נולדו. כדי שלהסכם ממון יהיה תוקף מחייב, יש לאשר אותו בפני רשות מוסמכת. שלא כמו הסכם ממון לאחר הנישואין, הסכם ממון לפני נישואין ניתן לאשר בפני נוטריון, רושם נישואין או בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. לאחר שאחד הגורמים הנ”ל יאשר את ההסכם, הוא יקבל תוקף משפטי ויחייב את הצדדים החתומים עליו.

בית המשפט או בית הדין הרבני יוודאו כי ההסכם נכתב ונחתם בהסכמתם החופשית של בני הזוג וכי הם מבינים את משמעותו ותוצאותיו. לאחר האישור, ההסכם יקבל תוקף של פסק דין.

לסיכום, עדיף לעשות הסכם ממון מאשר להמנע מלעשות אותו להחליט החלטות על פרידה, ממקום זוגי ואוהב כששני בני הזוג רוצים את טובתם המשותפת כי אין לדעת מה יקרה אם בעתיד תרגישו אחרת…. ובכדי להזכיר את האהבה שלכם, המשפט הפותח את הסכם הממון שאני עורכת הוא,

"… הואיל ובני הזוג התאהבו ומעוניינים להתחתן",

כי הסכם ממון עושים מאהבה או שלא עושים בכלל.

אשמח לסייע לכם לערוך הסכם שיתאים לרצונות ולצרכים שלכם ואשר יעמוד במבחן הזמן והמציאות.

לשאלות נוספות בתחום אשמח לסייע לכם

  לפניות בווטסאפ: סיגל ניר דקל עו"ד, מגשרת גירושין והסכמים במשפחה

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן