חדשות רעננה

הסכם חיים משותפים

אייל ודנה, שניהם בפרק ב' של חייהם. סוף סוף אחרי שנים הם מצאו את המכסה שלהם…  בהחלטה משותפת ובשיתוף מלא של הגרוש של דנה, החליטו השניים לאחד את המגורים שלהם שאלות לעורכת הדין סיגל ניר דקל

 

עו"ד סיגל ניר דקל צילום: בני לפיד

אייל ודנה (שמות בדויים כמובן), שניהם בפרק ב' של חייהם סוף סוף אחרי שנים הם מצאו את המכסה שלהם… אייל רווק שמעולם לא התחתן בעוד שדנה גרושה ולה שני ילדים בגילאי ביה"ס יסודי. לכל אחד מהם רכוש משלו  שניהם מנהלים קריירה אחד בהייטק והשנייה עצמאית ומצליחה מאוד. בהחלטה משותפת ובשיתוף מלא של הגרוש של דנה, החליטו השניים לאחד את המגורים שלהם, אייל עבר לדירתה של דנה, אגב, הילדים של דנה קיבלו את אייל בטבעיות.

ויחד עם זאת, הם הגיעו אלי לערוך הסכם חיים משותפים כי אין לדעת מה ילד יום…

המשפט הישראלי מבחין בין שני סוגי הסכמים: הסכם ממון והסכם חיים משותפים.

ההבדל המהותי והבסיסי בין שניהם הינו, שהסכם ממון הוא בין בני זוג נשואים ומטרתו לקבוע הסדרים כלכליים למועד סיום הנישואין, ולא למהלכם. ואילו הסכם חיים משותפים הוא בין בני זוג שאינם נשואים ו/או בני זוג חד מיניים, הסכם רחב יותר מהסכם ממון, ויכול לכלול, בנוסף לנושאים הכלכליים, גם נושאים אחרים הנוגעים לחיים המשותפים, הן בסיומם והן במהלכם.

הצהרת כוונות –

"הואיל והצדדים אינם נשואים זה לזו, אולם הם חיים תחת קורת גג אחת ומנהלים משק בית משותף כידועים בציבור ואף רצונם להמשיך בכך מתוך אהבה…" ההסכם נפתח בהצהרת כוונות בני הזוג, הצהרה כלפי כולי עלמא (כל העולם) וכמובן מול בית המשפט למשפחה על אף שזהו הסכם משפטי, יש מקום לביטוי של רגשות ולאהבה השוררת בין בני הזוג.

הסדר חוזי וממוני – 

"הצדדים מצהירים כי על אף העובדה שהם מתכוונים לחיות יחדיו תחת קורת גג אחת, אין לאף אחד מהם תביעה או דרישה האחד כלפי רכושו של האחר…" הסכם חיים משותפים הוא בעצם חוזה בין שני בני הזוג אשר נועד להסדיר את ענייני הרכוש וחלוקתו אם ביום מן הימים חס וחלילה ייפרדו, מתייחסים לרכוש שכל אחד מבני הזוג כבר צבר ומתייחסים גם לרכוש עתידי שיכול להיות משותף או נפרד או גם וגם, הכל בהתאם לרצונות בני הזוג וההסכמות שביניהם.

ניהול משק הבית כולל גידול וחינוך הילדים 

"לצורך ניהול משק הבית המשותף ידאגו הצדדים להפריש מהכנסותיהם לצורך כלכלת הבית המשותף, קניות, ותשלומים שוטפים, בחלקים שווים ביניהם או בכל דרך אחרת שתהיה מקובלת על שניהם" בני הזוג מחליטים האם יהיה להם חשבון בנק משותף, את הסומים שכל אחד יפריש להוצאות משק הבית המשותף שיכולות להיות בחלקים שווים ביניהם או שלא, בני הזוג הם המחליטים על כך.

ומה עם הילדים הלא משותפים שמתגוררים עמם? מה עם ההוצאות שלהם? דרך החינוך שלהם? ומה עם יהיו להם ילדים משותפים? 

מגוון גדול ונרחב של שאלות, מארג עדין של יחסים בין בני הבית המתגוררים יחד בבית ויש מקום להמון יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא,  התאמת השאלות והתשובות, ההסכמות, הרצונות והצרכים של בני הזוג,  להתאים את החליפה הטובה והנכונה ביותר, חליפה בדמות הסכם חיים משותפים לכל זוג וזוג.

מאחר ואין לדעת, מתייחסים בהסכם למקרה של פרידה בין בני הזוג איך מודיעים על הפרידה? מתי מתחילה הפרידה? מתי מגיע מועד איזון המשאבים וחלוקת הרכוש?

האם ישנם מנגנונים בהסכם בדבר חילוקי דעות בין בני הזוג? האם מייד נפרדים או קודם מנסים טיפול זוגי? האם בני הזוג יפנו לגישור?

על שאלות אלו ורבות אחרות,  הסכם חיים משותפים מקיף ורחב נותן מענה. מעבר לכך שהסכם חיים משותפים מכיר בזוגיות של בני הזוג הידועים בציבור, ההסכם מהווה הצהרה שהם בני זוג, אשר מנהלים משק בית משותף ובכוונתם לקיים תא משפחתי משותף. ההסכם, מקנה תחושת בטחון וידיעה מה יקרה אם חס וחלילה בני הזוג ייפרדו.

שאלות לעורכת הדין סיגל ניר דקל

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן