חדשות רעננה

"חשוב לי שיזכרו את המורשת שלנו"

בקיץ 2020 יצא אורי קידר, לשעבר מנכ"ל עיריית רעננה, לוחם בגדוד 12, שהשתתף בקרב על תל פאחר, להגשים חזון – הוצאת שיר חדש אותו עיבד הלחין ומבצע רמי קליינשטיין – "עד לתל פאחר"

"רובנו זוכרים את הקרבות שהתנהלו בזמן מלמת ששת הימים, בניהם הקרב על גבעת התחמושת. הרבה שירים נכתבו על הלוחמים שלנו – רק הקרב בתל פאחר נשכח", אומר אורי קידר, שהחליט להפיק שיר על הקרב בו השתתף בצעירותו. קרב שבו נפצע בפניו וכמעט איבד את חיו. פגישתו המחודשת עם שני חבריו עמם לחם – הזכירו לו את הרגעים בהם שכב מדמם על האדמה, פצוע מרסיסי הטיל שנורה לעברם.

קידר, תושב רעננה (73), לשעבר מנכ"ל עיריית רעננה, חבר בהנהלת עמותות רבות, משמש כמנטור לחברות ומסייע כיום להורים לילדים בעלי נכויות התפתחויות קשות, להקים להם בית שיענה על כל צרכיהם סמוך לבית בנג'י. ל'רעננה ניוז' – הוא מספר על כהונתו כמנכ"ל עיריית רעננה, על הפרישה, ההתעסקות בתרומה לקהילה, והבילוי עם הנכדים.

"פרשתי לפני 15 שנה. יצאתי לפנסיה – מאז אני ממשיך להגשים את חלומותיי ביניהם העלאת המודעות לכל מה שקרה במלחמת ששת הימים בתל פאחר.

בעקבות הפגישה המחודשת עם חבריי הזיכרונות מהקרב עלו וצפו. נסעתי עם חבריי למפגש הזיכרון ללוחמים בתל פאחר וחשבתי לעצמי שכמעט כל אזרח שמע ומכיר את השיר ופרטי הקרבות שהתרחשו במלחמות ישראל. את הקרב שבו אנחנו השתתפנו כמעט ואיש אינו זוכר".

קידר הנרגש מהולדת שירו החדש "עד לתל פאחר", מצביע ומראה לי היכן נותרו הרסיסים על פניו. "את יודעת שמאז הפגיעה אני לא יכול לעבור בדיקת MRI? לא היה ניתן להוציא אותם. מאז אני נושא אותם כמזכרת מאותו קרב שבו שכבתי מדמם בין החיים למוות".

 "מעולם לא הפקתי שיר ואין לי שום כישרון בתחום המוזיקה. חיפשתי זמרים ידועים, מוכרים והאהובים על בני נוער ומבוגרים, עם זיקה רגשית מתאימה בני זמננו (דוגמת עידן רייכל, עברי לידר, עידן עמדי, שירי מיימון, קרן פלס) שיפיקו שיר שיהיה מתאים לימנו.  שיר קליט וקצבי, 'עליז' בעיבודו ומלא חן, שיר אהוב שיספר במילותיו קורטוב מהקרב, אבל השם תל פאחר – ייטמע בו ויאוזכר שוב ושוב.  שיר שיהפוך עם השנים לנכס צאן ברזל".

מה גרם לך לקום ולהפיק את השיר לאחר 53 שנים?

"המטרה שלי הייתה להעלות את מודעות הציבור לקרב ממלחמת ששת הימים. הכל התחיל בשיחה שקיימתי לפני כשנה וחצי (ספטמבר 2020) עם חבריי הטובים, הדר דור-און ושמוליק טל, שלחמו עמי בקרב תל פאחר (יוני 1967). הדר התקשר אליי ושאל אותי אם אני מעוניין להגיע למפגש עם הלוחמים ומשפחותיהם שמתקיים בתל פאחר. קשה לי להסביר מדוע לא ביקרתי שם במהלך כל השנים. קברתי את האירוע והמשכתי בחיי. הדר שאל אותי אם בחרתי להתנתק מכל מה שקרה כי אני כועס או שקשה לי להתמודד עם מה שקרה. משהו בדבריו שכנע אותי להגיע למפגש. בדרך הוא סיפר לי שהוא זה שחבש אותי, טיפל בי והציל את חיי. הייתי בשוק. לא זכרתי את אותם הרגעים. כשעמדתי על הגבעה ידעתי שאני חייב לעשות משהו שיגרום להעלאת תודעת הציבור למה שחווינו שם".

אורי, שמעיד על עצמו כפייטר גם בקרב וגם בחיים עצמם, הצליח להגשים את חלומו. הוא לא נח לרגע עד שהצליח להפיק שיר בכיכובו של רמי קליינשטיין. באמצעות קשריו – הצליח להגיע לדסי פאר ששירתה בענף התרבות בצה"ל. דסי שכתבה את השיר פנתה למספר אומנים בניהם רמי קליינשטיין שהתחבר למילותיו של השיר והחליט לעבד ולהלחין אותו.

"החיבור עם רמי היה מיידי, התלהבנו כבר מהסקיצה הראשונה. בקשתי ממנו שהוא יבצע אותו והוא הסכים. השיר יצא לפני כשנה. לאחרונה הבנו שאם לא נפיק קליפ הוא לא יגיע לתודעת הציבור. רצינו שהשיר יעורר הדים. שוב יצאתי למשימה ולפני 10 ימים צילומי הקליפ הסתיימו וכעת אני עושה הכל כדי להפיץ את השיר המקסים שנוצר".

הרבה לוחמים סובלים מפוסט טראומה. האם הביקור וצילומי הקליפ בתל פאחר, עוררו אצלך פחדים וחרדות מחדש?

"הקרב שבו השתתפתי היה נוראי. נהרגו בו 34 חיילים. עם כל הכאב אני לא מגדיר את עצמי כהלום קרב. אני לא יכול לומר למה. אין לי את הסימפטומים שחווים חיילים אחרים כמו צעקות בלילה, פחדים וטראומות. אני חושב שאחרי ההחלמה שלי קברתי את העניין, והמשכתי בחיי. הייתי עסוק בעשייה ועבודה. למדתי, התחתנתי וגידלתי ילדים".

בתור מנכ"ל העירייה, כיצד תרמת למען הנצחתם של חיילי העיר שנפלו במלחמות ובעת שירותם הצבאי?

"ביקרתי בכל בית שבו נפל חייל. הצטרפתי לזאב בילסקי לנחם אבלים ויחד עמו דאגתי לכל בקשתם או מחסורם של המשפחות. ניהלתי את אירועי יום הזיכרון במשך כל כהונתי – מבחינתי זה היה היום הכי קדוש בשנה".

אתה מרוצה מהתנהלות העירייה כיום?

"אני נוטה שלא להתעסק בחיים הפוליטיים. התנתקתי לגמריי. אני יכול רק לתת טיפ לראש העיר הנוכחי – למצוא את הדרך לפשרה, להצליח לדבר עם כל חברי המועצה".

מה אתה חושב על מוסר הלחימה של חיילי צהל כיום?

"ממה שאני קורא, אני מבין שרוב החיילים הקרביים מגיעים מהפריפריות. השאר פונים לחיילות 'ההייטק'. אני תמיד הייתי בעד שירות קרבי וכך חינכתי גם את ילדיי. יש לי שלושה ילדים. אחד נפטר ממחלה, השני התגייס לשירות קרבי והיה לוחם והשלישי קיבל פטור מסיבות רפואיות. תמיד חינכתי את ילדי לאהבת הארץ ולפטריוטיות".

לסיום מבקש קידר  להודות לשותפיו במסע להפקת השיר שסייעו בהגשמת חלומו: "אני רוצה להודות לרמי קליינשטיין, לדסי פאר דרור, חברתי המקסימה שנרתמה בכל מאודה לסייע לי במהלך ההפקה וגם כתבה את המילים.לצלמים – אבירם חסון ושרון ענבי, לשלמה מן, ולחבריי היקרים הדר ושמוליק. כולכם ליוויתם אותי, עודדתם וסייעתם".

"עד לתל פאחר"

מילים: דסי פאר דרור

עיבד, הלחין ושר: רמי קליינשטיין

 

שלושה ילדים, באמת או חובה

סיבוב של בקבוק, עוד בירה קטנה.

מגלגל לי סיגריה הטבק מתוק

ריח של חופש, של ים מרחוק.

 

שלושה חברים, יושבים צוחקים

עד לתל פאחר היינו שונים.

יום שישי, זו שעת צהריים.

אחד מתפלל ומביט לשמיים.

 

אל תדאג, אני שומר עליך

רוץ קדימה, אני שומר על חייך

התל המפואר אוסף גיבורים

אני לצידך, שומר על חייך

אל תדאג, אני שומר עליך.

 

והנה אני וגם ההוא, ואתה

מטפסים ורצים, נוגעים ברמה.

וההר באדום ושחור מסתחרר

אחי, אני כאן, אז אל תוותר.

 

אל תדאג אני שומר עליך

רוץ קדימה, אני שומר על חייך.

התל המפואר אוסף גיבורים

אני לצידך, שומר על חייך

אל תדאג, אני שומר עליך.

 

ואני רק חושב על החיבוק שלך

אני רק חושב על החיוך שלך

אני רק חולם על הריח שלך

רק מחפש את האור… שלך.

 

שלושה בחורים חולמים על אישה

על גלידה, קולנוע, כדורסל בשכונה.

שלושה חברים חוזרים לביתם

אך משהו מהם נותר עדיין שם.

 

אל תדאג אני שומר עליך

רוץ קדימה אני שומר על חייך

התל המפואר אוסף גיבורים

אם אתה מתל פאחר

רואים זאת על פניך.

 

אז אל תדאג אני שומר עליך,

רוץ קדימה, אני שומר על חייך

אל תדאג, אני שומר עליך

אל תדאג, אני שומר עליך.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן