חדשות רעננה

כולם הולכים לאן שהזרם לוקח אותנו, אבל לאן?

מי מאיתנו כבעל עסק לא ביקש הלוואה מכל סוג שהיא / כזאת או אחרת? השאלה היא, מהי הדרך הנוחה והפשוטה להגיש בקשת אשראי? הבלוג של אתי רז, מייסדת ומנכ"ל של ALL CLUB  קהילת העסקים ומועדון הצרכנות של בעלי ובעלות העסקים בישראל.

אתי רז ALL CLUB

מי מאיתנו כבעל עסק לא ביקש הלוואה מכל סוג שהיא / כזאת או אחרת? חלקנו קיבל אישור להלוואה, חלקנו אישור חלקי חלקנו לצערי הרב גם סורבו. השאלה היא, מהי הדרך הנוחה והפשוטה להגיש בקשת אשראי כד לקבל את המבוקש והתנאים הטובים ביותר?

רבים מאיתנו פונים לבנק בו מתנהל החשבון, מתוך אמונה כי הבנק שלנו מכיר את העסק ואותנו ולכן נוכל לקבל ממנו מענה מהיר ופשוט. ואם לא פונים לבנקים או לגופים חוץ בנקאיים אחרים. בפועל, אנחנו נתקלים בהליך ארוך, מסורבל ומייגע שיכול לקחת גם כחודש ימים ובסופו מתקבלת החלטה חד צדדית.  ומקרה של סירוב או אישור חלקי, מצריך מאיתנו לחפש גוף פיננסי נוסף ולעבור את כל התהליך המייאש מההתחלה.

עפ"י נתוני משרד הכלכלה והתעשייה ניתן לראות כי כ 70% מהעסקים הקטנים-בינוניים פונים ליועץ כדי להגיש בקשת אשראי. כמות ה"פושים", הטלפונים, ה-SMS מפרסומים בהם אנו נתקלים ברשתות החברתיות או ישירות לניידים האישיים שלנו מלמדים שישנו היצע רב של יועצים פיננסים שאמורים ורוצים לסייע לנו לקבל את ההלוואה.

לצערי הרב, לא כל היועצים וחברות הייעוץ  אומרים לנו את ה כ ל או יותר נכון אומרים את מה שנוח לנו (ופעמים גם להם) לשמוע.

צריכים הלוואה?
מתלבטים למי לפנות? לבנקים/גופים חוץ בנקאיים או קרנות לבד או באמצעות יועץ? אז שניה לפני שאתם יוצאים לדרך הנה כמה טיפים ונקודות למחשבה: 

לפנות לבנק
לפנות ישירות לבנק שלי הכי קל, בהנחה ואקבל את האשראי ותנאים טובים, אך לא בטוח שאקבל את האשראי ובמחיר טוב, ומה יקרה אם אקבל אישור חלקי או סירוב, אז אצטרך לפנות לגוף פיננסי נוסף ולעבור את כל התהליך שוב.

אז אולי לפנות באמצעות יועץ?
לא מעט יועצים עסקיים או חברות ייעוץ יבקשו מכם בדיקת B&D ובדיקה מול בנק ישראל בעלות של בין 500-600 ₪ בטענה שהם מחויבים לכך על פי חוק. לפני שרצים לשלם, כדאי לדעת שניתן להוציא את דו"ח האשראי הצרכני שלכם בחינם (פעם ב 6 חודשים), בקלות ובצורה עצמאית (לינק). דו"ח  B&D ניתן להוציא בתשלום, והוא כולל מידע עסקי נוסף בנוסף למידע שמופיע בדו"ח האשראי הצרכני. בשני המקרים, הדו"חות מתייחסים לבדיקת ההתנהלות העסקית והבנקאית של העסק ולא כוללים בדיקה של הנתונים הפיננסיים של העסק. 

צוותי המכירות המיומנים בחברות הייעוץ יציעו לכם להוציא את הדוחות עבורכם, אך תמיד ניתן לברר האם אתם יכולים להוציא את הדוחות לבד ולשלוח אליהם. לאחר שהבדיקה יוצאת תקינה עברתם למעשה את שלב ה Go / No Go הראשוני ותועברו לשיחה עם יועץ פיננסי בו תקבלו הצעת מחיר. 

ההצעה תכלול את כתיבת התוכנית העסקית והגשתה לגורמים הפיננסיים שחברת הייעוץ מעריכה שסיכוי קבלת האשראי דרכם הוא גבוה, או שלחברה יש קשרים כאלה או אחרים עם אותם גופים פיננסיים.

חשוב להבין – בשום שלב אין הבטחה כי תאושרו לקבלת הלוואה, גם אם נאמר לכם אחרת

עלות גיוס האשראי נעה לרוב בין 3,000-7,000 ₪ כסכום בסיס (תלוי בגובה בקשת אשראי) ובמרבית המקרים גם 3% – 1% מסכום ההלוואה שנלקחה לאחר הזרמתה לחשבונכם. בין אם לקחתם יועץ או לא, עכשיו זה השלב שלכם.
אתם נדרשים להעביר מסמכים שכדאי שיהיו ברשותכם ללא קשר לסוג אשראי שאתם מבקשים. את המסמכים מוציאים מחשבונות הבנק שלכם, מיועץ המס / רו"ח, וחלקם כוללים תצהירם שנדרש מכם למלא.

  • שלושה דוחות מבוקרים אחרונים 2019-2021.
  • שני מאזני בוחן אחרונים -2022 ו 2021 (אם עדיין אין מבוקר 2021).
    אם אין ברשותכם 2021 לא תוכלו לגשת לערבות מדינה
  • הצגת דו"חות מע"מ עדכניים שנתיים אחורה
  • טפסי 102 / ביטוח לאומי עובדים שנתיים אחורה.
  • דו"ח רשם החברות מלא כולל נסח חברה(לחברה בלבד) ורשם העמותות (לעמותות בלבד).
  • דו"חות עסקים / חברות קשורות (במידה ויש).
  • ריכוז יתרות, פירוט הלוואות ושלושה חודשי עו"ש לכל חשבונות הבנק של העסק / החברה. לחברה בשנת פעילות ראשונה, לעוסק מורשה ולבעל מניות המזיק מעל 70% בחברה יש להציג את נתוני הבנק גם בחשבונותיו הפרטים של בעל העסק / החברה.
  • דו"חות פירוט ניכיונות ודו"חות פירוט הלוואות / לוחות סילוקין לכל הלוואות העסק.
  • במקרה של עוסק מורשה שאינו חברה – דו"חות רווח והפסד ושומות מס.
  • במידה וניגשים לקרן בערבות המדינה אז בנוסף: הצגת אישור הפקדה של 250 ש"ח לחשבון החשב הכללי – משרד האוצר, עבור בדיקה כלכלית. 
  • שאלון הגשת בקשה לחברה בע"מ
  • סט תצהירים 
  • רשימת מסמכים 
  • חו"ז בעלים וצדדים קשורים 
  • אישור היעדר פעילות וחובות 

לאחרונה נתקלתי בנפלאות הקידמה. חברה חדשה בשם אופטילון, מנגישה את הליך בקשת האשראי  ללקוחות ומשפרת את כל תהליך גיוס האשראי. הם מציעים טיפול מקיף – דיגיטאלי, מהיר, יעיל: כתיבת בקשת האשראי ומפגש מצולם עם יועץ אשראי של אופטילון שמלווה אישית את התהליך. מאחר והכל דיגיטאלי, הם גובים פחות: 450 ₪ עבור הבדיקה והתהליך, על פתיחת תיק וכתיבת הבקשה. ובמידה והצליחו לגייס עבורכם את האשראי – עוד0.6%  עמלה חד פעמית מסכום האשראי שאושר, רק אם מאושר.  החברה כותבת את בקשת האשראי עבור העסק, מעבירה אותה למספר גופים פיננסים בהתאם לצרכים, פרופיל הסיכון והמוצרים הרלוונטיים. אופן הטיפול הזה מאפשר קיצור זמני טיפול ומגדיל את הסיכוי לקבל את האשראי ובתנאים אופטימאליים. והכי חשוב – שקוף, ברור – אנחנו יודעים מראש כמה נשלם. אין הפתעות. 

החיסרון שלהם בשלב זה, שלא ניתן לגשת דרכם להלוואה בערבות מדינה, כלומר, הם פונים רק לבנקים ולגופים חוץ בנקאיים.

קיבלתם כאב ראש? ובצדק.

גם אני, כעצמאית ובעלת עסק מצאתי את עצמי מחפשת פתרונות ואובדת בים המידע, השמות, הדו"חות ובערמת ניירת בלתי נגמרת. ההמלצה היא אישית ומתבססת על ניסיוני ולא מעט שיחות עם יועצים, חברות ייעוץ ולא מעט עסקים. 

לצערי הרב, גם השוק הזה פרוץ וישנם הרבה יועצים ואנשי מכירות מעולים. יחד עם זאת, לא תמיד הכל שקוף, לא כל הבדיקות הכרחיות, ואף אחד לא יכול להבטיח לכם מראש שתזכו לאשראי המיוחל. תזכרו שגם אתם עובדים הגשת הבקשה ושיש אלטרנטיבות, רק צריך לבחור נכון…..

אז עכשיו, אחרי שקראתם, זה הזמן שלכם להחליט מה נכון עבורכם. ואיך נכון עבורכם לקבל אשראי כזה או אחר. 

אין דרך נכונה אחת ולכל אחד מתאים משהו אחר. תהיו חכמים, אנחנו חיים בעולם של אפשרויות. תמיד. גם ובעיקר שנדמה לו שלא.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן