חדשות רעננה

לא טוב היות העצמאי לבדו

שיתופי פעולה מה יש לחדש בנושא שיתופי פעולה? הרי כל אחד ואחת מאיתנו ובוודאי העצמאים והעצמאיות בעלי ובעלות העסקים עושים שיתופי פעולה מידי יום. הבלוג של אתי רז, מייסדת ומנכל של ALL CLUB  קהילת העסקים ומועדון הצרכנות של בעלי ובעלות העסקים בישראל.

אתי רז ALL CLUB

אנו נדרשים לשתף פעולה בזוגיות, בבית, עם הילדים, המשפחה ואפילו בארגון שאותו אנו מנהלים ובעצם – בכל קבוצת השתייכות. וכן, לרוב כבעלי עסקים אנחנו מחפשים להשתייך לקבוצת השתייכות על מנת לייצר שיתופי פעולה. 

תחרות או שת"פ?

גם החברות הגדולות כמו חברות תעופה משתפות פעולה עם חברות מתחרות על מנת לייצר חווית לקוח ושירות טובים יותר.  גם כאן חברות לא מעטות מוצאות דרך לשיתופי פעולה מניבים: רשת "ארקפה" בנקודת המכירה יצרה שת"פ עם "הד ארצי", רשת "קפה גו'" יצרה שת"פ עם דלק מנטה ועוד רבים…

כמי שרוב היות יוצרת ועושה שיתופי פעולה כמועדון צרכנות וקידום עסקים, וניהול מו"מ הבנתי ששיתופי הפעולה מובנים על 4 יסודות:

ערך – שהוא הרווח הפוטנציאלי של כל אחת מהשותפים.

מבנה – ההיבטים השונים של שיתוף הפעולה.

אינטראקציה – להבין את שפת השת"פ

מחויבות – מימוש השת"פ בפועל.



אני יוצאת מנקודת הנחה שרובנו אנשים בעלי כישרונות מרובים ומקצועיים לפחות התחום שלנו, חדורי מוטיבציה תוך גיוס שותפים שחיוניים לעשייה והתמודדויות עם לא מעט התנגדויות וקונפליקטים בניהול השוטף שלנו.  הבשורה הטובה – ואני בטוחה שאני לא מחדשת לכם… או שאולי כן ☺, אתם לא לבד!

בכל העולם, בשדה החברתי כמו בעסקי, בעלי תפקידים רבים מתמודדים עם אותם קשיים.  צרת רבים היא רק חצי נחמה….. ולכן, מבחינתי הבשורה היא שבאמת יש מה לעשות. עצם ההתמודדות והתפיסה כאתגר טומנים בחובם פוטנציאל עצום לצמיחה והתפתחות היא המפתח להצלחה.

גם ביצירת שיתופי פעולה יכולים להיות מכשולים:

תחרות – כמובן שכל חיסרון אפשר להפוך ליתרון ואף לחשוב על דרך לשת"פ (ממש כמו חברות התעופה), חוסר אמון, חוסר במשאבים ועקשנות.  באווירה התחרותית של עולם העסקים בעידן הנוכחי אנחנו נוטים בשכלול ופיתוח כישורי התחרות שלנו ושוכחים שרוב ההישגים שהשיגה האנושות מבוססים דווקא על היכולת הטבעית שלנו לשתף פעולה.  שהרי השלם הוא (לרוב) יותר מסך חלקיו.

הדבר הטוב ביותר עבור כלל בעלי העסקים ועצם היותנו יותר בודדים הוא הביחד. 

ולכן הדבר החשוב ביותר בשת"פ עסקי הוא ההבנה שעסקים לא עושים עם עסקים, אלא, עסקים עושים עם אנשים! ולכן, שת"פ מוצלח קם ונופל על הקשרים בין האנשים שמקיימים את השת"פ ומערות היחסים שנרקמות או ירקמו בניהם.

שיתוף פעולה עסקי מוצלח, מביא לידי ביטוי את היכולות של כל אחד מהצדדים באופן בונה, מעצים ויעיל, ומאפשר לנו עשייה ותוצאה שלבד לא בהכרח היינו יכולים להשיג. לשיתופי פעולה בעסקים, יש שמות מרובים: עבודת צוות, שת"פ אסטרטגי, שותפות ועוד… היתרון של שיתופי הפעולה הוא באופן שבו הוא מאפשר לנו לקדם את העסק שלנו באופן מהיר ויעיל.

שיתופי פעולה דורשים מכל אחד מהצדדים מחויבות ואמון, זה מה שבסופו של יום יוביל למערכת יחסים עם הפוטנציאל העסקי המוצלח ביותר. 

נכון, שיתופי פעולה הם לא בהכרח קלים למימוש והבעיות יכולות (ולעיתים אף מתעוררות) עקב חוסר אמון בין הצדדים, שמירה על קניין רוחני וכמובן חוסר רצון לחלוק ברווחים. 

אם אנחנו חושבים על שת"פ אנחנו חייבים להגדיר מה הן החוזקות שאתם יכולים להציע לשותף ולמה כדאי דווקא לו לצאת איתנו למסע עסקי משותף וזאת, תוך הקפדה על בניה זהירה ונכונה של מכרת היחסים במיוחד בשלבים הראשוניים.  כמובן שעל שני הצדדים להיות מוכנים ונכונים להסכים על המטרות, להיות גמישים להתאמות ולהתחשב בעובדה שלכל צד יש תרבות ארגונית ועסקית משלו.

לשת"פ אין מודל עסקי אחיד והוא יכול להתבצע באופנים שונים כיד הדמיון. אבל, כדי ששת"פ יחשב טוב ומוצלח הוא חייב להביא תועלת ברורה לכל אחד מהצדדים. 

אז לכו לשתף פעולה…. 

 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן