חדשות רעננה

צוואה הדדית להבטחת העתיד

הם זוג בשנות ה-70 לחייהם, נשואים כבר מעל ל-40 שנים ולגמרי הדוגמא לזוג שה-70 זה ה-50 החדש. שלושה ילדים וארבעה נכדים, נפגשנו כי הם רצו לכתוב צוואה הדדית. זה לא שלא הייתה להם צוואה מלפני המון שנים אך היא הייתה כבר לא רלוונטית והגיעה העת מבחינתם לכתוב צוואה חדשה. עו"ד סיגל ניר דקל

עו"ד סיגל ניר דקל צילום: בני לפיד

כי על פי דיני הירושה, יכול אדם לערוך או לשנות את צוואתו  בכל זמן שירצה וכמה פעמים שיחליט כל עוד הוא צלול בדעתו. צוואה הדדית כובלת את היכולת הזו ומונעת את שיקול הדעת של מי שנשאר בחיים אחרי פטירת בן/בת הזוג.

אז מה זו צוואה הדדית?

צוואה אותה עורכים בני הזוג ובה הם מורישים את רכושם זה לזו כלומר, בן/בת הזוג שנשארים בחיים לאחר מותו של האחר יורשים את כל הרכוש וניתן לקבוע כמובן מי יהיו הנהנים הבאים לאחר מותם של שני בני הזוג. הצוואה ההדדית באה לתת מנגנון לבני הזוג לתכנן את הורשת עיזבונם יחד ולהיות בטוחים שזה סגור וחתום ולא ניתן יהיה לשנות אותה. צוואה הדדית היא בעצם סוג של הסכם ממון שלאחר המוות, שילוב בין צוואה שהוא מסמך ורצון אישי לבין הסכם ממון בין בני הזוג.

בני הזוג קבעו כי בעת פטירתו של אחד מהם,  יעבור הרכוש של הנפטר לבן הזוג הנותר בחיים ולאחר מותו של בן הזוג שנותר, יעבור כל רכושם של שני בני הזוג, לילדים על פי החלוקה שעליה הם החליטו יחדיו בעת כתיבת הצוואה. בצוואה הדדית בני הזוג יכולים לקבוע מה שהם רוצים בנוגע לרכושם ובתנאי, שזו החלטה משותפת של שניהם.

יחד עם היתרונות של צוואה הדדית  שהבולט ביניהם, הוא למנוע סכסוכי ירושה ישנם אתגרים משפטיים והתמודדות עם סתירה בין שני עקרונות.

העקרון הראשון -החופש לצוות:

שהרי כל אדם יכול לערוך ו/או לשנות את צוואתו מתי שירצה. אל מול

העקרון השני – ההסתמכות –

כל אחד משני בני הזוג מסתמך על כך שבן הזוג שיוותר בחיים אחריו, יקיים את הוראות הצוואה, שלא ישנה את הצוואה לאחר מותו, כפי שהוסכם בין השניים בעודם בחיים. וזוכרים את הזוג שמגלמים את ה-50 החדש?

במהלך הפגישה הארוכה שלנו בה כיבדו אותי בני הזוג בכל טוב, שאלה אותי האשה "ואם לאחר מותי, בעלי ימצא נחמה אצל אשה אחרת?

מה יהיה עם הרכוש המשותף שלנו? כיצד אני יכולה להיות בטוחה שהוא יתנהל בדיוק כפי שרצינו ביחד בעודנו בחיים וילדינו יירשו את כל הרכוש שלנו כפי שציוונו?"

 

אז אם תהיתם, זו שאלה מצויינת ולשם כך, ישנם מנגנונים שונים במסמך הצוואה מנגנונים ששומרים על ההנחיות בכדי שהרכוש שלהם יחולק לאחר מותם  בדיוק כפי שציוו שניהם יחדיו בעודם בחיים. להחליט כבר היום על המחוייבות בעתיד של מי שנותר בחיים משני בני הזוג להמשיך ולקיים  את ההחלטות המשותפות שלהם כששניהם ערכו את הצוואה ההדדית.

 חשוב לדעת שכל אחד יכול לכתוב בעצמו צוואה רגילה וכמובן גם צוואה הדדית אך דווקא בשל האתגרים בכתיבת צוואה הדדית תוך שמירת האיזון בין האינטרסים השונים יחד עם לשון החוק וניסוח חד וברור עדיף לפנות לעורך.ת דין שמתמחה בכך.

שאלות לעורכת הדין סיגל ניר דקל

 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן