חדשות רעננה

קרן לביא מזרחי מטיילת – יוצאים אל הטבע

קרן לביא מזרחי מטיילת, השבוע בפינת הטיולים של קרן יער פארק השרון בחדרה. הבחירה לטייל ביער פארק השרון קלה! גם כי זה קרוב, גם כי זה קל ולא מורכב מדי וגם כי זה כמו לטייל בחו"ל בלי להחתים דרכון. אפילו המצאתי שם תואר לא פורמאלי למקום והוא  "ארץ הארצות"

קרן לביא מזרחי מטיילת פארק השרון חדרה
קרן לביא מזרחי מטיילת פארק השרון חדרה

מטיילים ליד הבית ומגלים עוד פינה קסומה בשרון

השבוע אני ממליצה לכם על טיולי טבע ליד הבית בשרון, מקום שכייף לבקר בו בכל עונה ובכל מצב. פשוט מחנים את הרכב ויוצאים לגלות את יער פארק השרון שבחדרה. 

הבחירה לטייל ביער פארק השרון קלה! גם כי זה קרוב, גם כי זה קל ולא מורכב מדי וגם כי זה כמו לטייל בחו"ל בלי להחתים דרכון. אפילו המצאתי שם תואר לא פורמאלי למקום והוא  "ארץ הארצות". 

תשאלו למה ארץ הארצות. 

כי בתא שטח כל כך פיצפון מתקיימות מספר מערכות אקולוגיות עם תנאי מחייה ותצורות חיים מגוונות. בחצי יום טיול ליד הבית נהנה גם מדיונות חול שאפשר להתגלגל בהן, גם משלולית חורף ענקית מלאה במים שאפשר לחקור את החי בתוכה, גם מיער אלונים ובעונה הזו פריחה חורפית צבעונית וגם חורשות אקליפטוסים עם שפע צל ומרחבים. הפלא הגדול הוא שכל אלה מתקיימים בין שני צירי תנועה ראשיים, לצד מסילת רכבת ועיר חדרה המתפתחת ומתפרסת במרחב עוד ועוד כל שנה.

 

הי אני קרן ואני שרונית. ואתם?

כשאני פוגשת מטיילים שצועדים איתי לראשונה אני מציגה את עצמי כך- הי, אני קרן ואני שרונית, נולדתי באדמות החמרה של השרון. ריחות הילדות שלי הם פרחים לבנים של פירות הדר, חרציות וסביונים. ואז אני מזמינה אותם לספר מאיפה הם ומה מאפיין בעבורם אזור הילדות שלהם. אתם יכולים לדמיין כמה שהסיפורים שעולים מרגשים.

 

אם כבר בשרון עסקינן, מקור המילה 'שרון' הוא בשפה האכדית הקדומה- יער. 

בעבר כיסה את השרון יער פארק מפואר, שהיה מורכב מעצי אלון תבור גדולים, עצי חרוב ואלת המסטיק וביניהם פריחה מרהיבה בחורף ובאביב. לצערנו היער נכרת במשך השנים בעיקר בתקופת מלחמת העולם הראשונה, אז התורכים השתמשו בעציו להנעת קטרי הקיטור של הרכבת. בפארק השרון נותרה חלקת יער המהווה שריד משמעותי אחרון לתצורת צומח זו. 

 

יחסינו לאן? להדדיות

התיישבו בנחת תחת האלונים, ועכשיו כששקט מסביב אולי תוכלו לזהות בין ענפי הצמרת ציפור יפה עם נוצה כחולה, עורבני שמה. העורבני אוהב לאכול את בלוטי האלון, המספקים לו מזון. מה עושה העץ? מייצר חומר שרף שריכוזו גבוה ליד עוקץ הפרי, שם נמצא הזרע, שממנו אמור להתפתח נבט חדש של אלון. העורבני עף עם הבלוט שמצא, אוכל רק את החלק שאיננו מר ומשאיר את הזרע לנבוט בקרקע. התוצאה היא הדדיות מופלאה: האלון נותן לעורבני מזון, בתמורה הוא מפיץ את הזרעים מבלי לפגוע בהם.

יש אנשים שחולמים להשיב את יער האלונים העתיק לאזור עם מיזם להנבטת בלוטים ונטיעת אלונים בצורה מבוקרת. חפשו את מרחב הנטיעות וגלו עולם מופלא.

 

 

קרן לביא מזרחי
קרן לביא מזרחי

קול קורא לנדוד לנדוד 

אחד האפקטים המשחררים בהליכה בטבע בשבילי זו הרגשת הנדודים. אם תסכימו לשכוח שהרכב מחכה לכם ממש בקצה ופשוט תצאו להליכה בלי להסתכל בשעון, אולי תחוו גם אתם את ההרגשה של להיות קצת כמו החול. דרך ארוכה נודדים החולות מרמות חבש דרך הנילוס אל הים התיכון ועד לחופי הארץ, שם נערמים בדיונות על ידי הרוח. החולות הם בית גידול מרתק ומעבר לגילגולים ממליצה להצטייד במגדיר החי בחולות ולחפש עקבות של תנים, שועלים, גרבילים וחיפושיות.

 

ברכיות, אגמיות, שחפים, אנפות, טבלנים ומגלנים

בשטח הפארק בריכת יער מרשימה העונה לשם עטה, ששטחה המוצף בחורף משתרע על פני 200 דונם. בתקופת המנדט ניסו לנקז את הביצה אך בלי ממש להצליח. בשנות ה- 50 וה-60 היא שימשה כבריכת דגים. לאחר מלחמת ששת הימים הובאו לכאן מבקעת בית-צידה ג'מוסים. גם הבריכה, כמו שאר נכסי הטבע ביער פארק השרון, משתמשת מקום גידול למינים רבים של צמחים ובעלי חיים ברכיות, אגמיות, שחפים, שרשירים, אנפות, טבלנים ומגלנים וגם צבי ביצה. אפשר לראות כאן צמחים כמו: סוף מצוי, כף הזאב האירופית, שניות, לוטוס הביצות וביחוד נוריות מים שממלאות את הברכה במרבד לבן ומרהיב. 

 

הפעם אבחר את אזור בריכת היער כדי לפתוח ערכת קפה, לפרוס שמיכה קטנה ולהפעיל את ההפלייליסט עם מוזיקה האהובה. ואתם, עם מי תבחרו לטייל ביער פארק השרון בשעתה היפה של העונה? אשמח לשיתופים שלכם.

הצטרפו אלי

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן