חדשות רעננה

רעננה בפסגת המוסיקה

ביוני האחרון נפתח במרכז המוסיקה רעננה האגף החדש שמעמיד את מרכז המוסיקה בשורה הראשונה של לימודי המוסיקה בישראל, עם יותר מ 1200 תלמידים וכ120 מורים, כלי נגינה מהטובים בעולם, וחדרים עם אקוסטיקה מושלמת שבהם אפשר לשמוע בין היתר ביצועים מיצירות מוצרט באותם תנאים שבהם נוגנו במקור יש לרעננה במה להתגאות

מי שהגיע לאחרונה לרחוב עציון ברעננה, בוודאי התרשם מהמבנה המחודש והיפהפה של מרכז המוסיקה. האגף החדש הבנוי מזכוכית מעוצב בסגנון מודרני, מקצועי וחדשני אבל לא מנקר עיניים ובעיקר שומר על אוירה שקטה ומשפחתית ברחוב הקטן והצנוע. את אותו דבר ניתן להגיד גם על הצוות האחראי עליו: המנהלת הוותיקה לימור אקטע, הסגן שלה משה בן יוחנה והמורה והעורך האמנותי יונתן פרחי.

ראש העיר רעננה חיים ברוידא: "השקת מרכז פיס למוזיקה רעננה במתכונתו המורחבת והמחודשת היא בשורה של ממש לשוחרי המוסיקה ולציבור הרחב ככלל. המרכז שהינו ראשון ויחיד מסוגו בישראל מציע אקוסטיקה מיטבית ומשובחת, עם ציוד מתקדם וטובי המורים והנגנים. אנו מברכים על השקת סדרת המופעים החדשה במרכז, המנגישה את המוסיקה הקלאסית ובסגנונות השונים לציבור עם עונת פעילות עשירה באולמות מתקדמים וחדשנים. אני מזמין את תושבי העיר ואורחיה להגיע למופעים השונים, וליהנות ממוזיקה משובחת, המשולבת בתוכן איכותי ומפגש עם טובי המוזיקאים, כאן ברעננה, קרוב לבית".

"המרכז הוא באמת מקום משפחתי ואינטימי אבל הרבה פעמים כשאומרים כאלה דברים מניחים שמדובר במקום לא כל כך איכותי, מה שממש לא נכון במקרה שלנו", אומר יונתן. "מדובר במרכז עם הרמה מוזיקלית הכי גבוהה שיש ושמביא הופעות מעולות. בהרבה מקרים מדובר באומנים שזאת אחת ההזדמנויות הנדירות לשמוע אותם באולם קטן, כי מחר הם כבר יופיעו רק במקומות ענקיים". 

האוירה הנינוחה והנעימה במקום לא מסגירה את העובדה שמדובר באימפריה. במרכז לומדים מוזיקה כ 1,200 תלמידי הקונסרבטוריון העירוני עם 117 מורים. יש בו אודיטוריום של 180 מקומות ו 2 מועדוני מוזיקה (סלונים) להופעות, 4 חדרי חזרות (2 קלאסיים ו 2 לא קלאסיים), ו 3 חדרי לימוד ואימון תופים. כולם נבנו בשילוב בחומרים, הטכניקות והידע המתקדמים ביותר בעולם.

משה "הצרכים האקוסטיים הוטמעו במבנה משלב התכנון, ואנשי המקצוע הראשונים בפרוייקט הגיעו מעולם המוזיקה: איש אקוסטיקה מתמחה בסאונד, שדאג לא רק לכך שהצלילים לא ייצאו מהחדר אלא גם איך הם יתנהגו בו, ומומחה וידאו ואודיו שהתקין מערכות הקלטה ושידור בחדרים השונים כך שאנחנו יכולים להקליט ולשדר את המוזיקה שנעשית בהם בזמן אמת, לכל מקום, ובאיכות גבוהה מאוד. יש לנו גם כיתות אמן עם מורים מחו"ל שנעשות דרכן".

גולת הכותרת היא חדר הבקרה החדשני, השולט על כל המערכות האלה. מהמסכים הרבים המותקנים בו ניתן לראות ולשמוע את הנעשה בחדרי החזרות וההופעות, ויש טכנאי שמתפעל את כל המערכת. הוא יכול לשדר מכל אחת משלוש המצלמות ולשלוט על הצליל והתמונה, מבלי לפגוע באיכות הצליל. 

לימור: " החדרים נבנו עם קירות אקוסטיים עם ציפוי עץ והם נותנים את איכות הצליל הטובה ביותר. התקרות מוגבהות לפי הצורך והגודל של כל חדר, והאיכות האקוסטית שהתקבלה בהם יוצאת דופן".

את כל הטוב הזה מציע המרכז לאמנים שיבואו מכל הארץ על מנת להקליט, לעשות חזרות ולהופיע. במרכז ימצאו מענה לצרכים מוזיקאים מקצועיים, חובבים ברמה גבוהה וגם "סתם" אנשים שאוהבים לנגן  ורוצים להקליט שיר או מוזיקה למסיבות ולחברים. תמורת סכום צנוע למדי, הם יוכלו להשתמש בחדרים, בכלי הנגינה, בציוד ובמערכות ההגברה מהטובים ביותר שיש למצוא. בחדרים יש מערכות כלי הקשה, מגברים ורמקולים מתקדמים וגולת הכותרת – פסנתרים תוצרת סטיינוויי, ה"מרצדס של הפסנתרים".

משה: "זה פסנתר שאי אפשר להתווכח איתו וכל מוזיקאי שישמע שיש לנו אותו יגיע בלי להסס. ואף אחד גם לא ירצה להביא מגבר או כל דבר אחר מהבית כי פה יש את הציוד הטוב ביותר". 

יונתן: "היכולת להקליט וידאו ואודיו בחזרה מאוד חשובה לאמנים. בחזרות אצלנו הם לא צריכים לרשום או לזכור כלום והם גם יכולים לשדר את החזרות ברשתות החברתיות מה שמהווה פוטנציאל שיווקי אדיר. לא הלכנו על האמצע, על מה שטוב לכולם, אלא על הכי טוב לכל אחד".

לימור: " החדרים נבנו עם קירות אקוסטיים עם ציפוי עץ והם נותנים את איכות הצליל הטובה ביותר. התקרות מוגבהות לפי הצורך והגודל של כל חדר, והאיכות האקוסטית שהתקבלה בהם יוצאת דופן. אנחנו מזמינים את כולם להשכיר את האולמות והחדרים שלנו, להקליט ולעשות פה חזרות. זה יכול להיות מוזיקאים צעירים שמוציאים אלבום ראשון ולא צריכים לחפש רחוק או לשלם הרבה כסף על מקום עם סאונד פחות טוב. אפשר לעשות אצלנו פעילויות קהילתיות כמו ערב השירה בציבור עם ראש העיר שהיה כאן. יש לנו המון פוטנציאל שמוצע כעת לציבור הרחב". 

מי שמגיע לשכור אולם או חדר במרכז המוזיקה ברעננה, מתאהב ולא רוצה לזוז, גם אם הוא לא מהסביבה. כך הפך המרכז לבית של ההרכב הקאמרי של התזמורת הסימפונית ירושלים, שמגיעים לעשות בו חזרות באודיטוריום, תזמורת בארוקדה ומגוון הרכבים מוזיקליים מכל הארץ.

לימור אקטע מנהלת מרכז המוסיקה
משה בן יוחנה

בנוסף להשכרת חדרים ואולמות והפעילות הענפה של תלמידי הקונסרבטוריון מציע המרכז לתושבי העיר והסביבה מגוון הופעות שנבחרו בקפידה. סדרת "הקאמרי בסלון" של "הפרויקט הקאמרי הישראלי" מציעה חוויה משולבת של נגינה והנחייה בשיתוף הקהל, וכל זה ב"סלונים" האקוסטיים של המרכז.

משה: "הפרויקט הקאמרי הישראלי" הוא הרכב הכי טבעי לבית שלנו וכשהם מנגנים מוצרט אצלנו בסלון – יותר מזה אי אפשר לבקש. מוצרט כתב לסלונים של המלכים או אצל אצילים וכאן יש את אותם תנאים. אין במה מוגבהת ומרוחקת אין אחרי הקלעים, הכל באותו חלל נושמים את אותו אויר ומרגישים את המוזיקה במקום שבה אתה יושב. הקהל מרגיש חלק מהאינטראקציה המוזיקלית בין הנגנים, כשהם מסמנים לעצמם, מעבירים מסרים לתחושות זמן במוזיקה. זה הכי קרוב שאפשר למוזיקה".

סדרת "הקאמרי בסלון" כוללת 5 מופעים – "ידע זה כח" שכולל דיון על יוהאן ברהמס, "קונצרט פורטרט" שבו הקהל מוזמן להגיע ולצייר את האמן במהלכו, "במעלה נהר הדנובה" קונצרט מונחה של יצירות ארנסט פון דוחנני, "עולמם הנסתר של הנגנים" שבו יענו הנגנים על שאלות מהקהל ו"מוצרט X5" בו ינגנו חמישיית קלרינט וחמישיית מיתרים.

ב"מועדון הסלון" יופיעו כמה מהאמנים הישראלים הצעירים המצליחים ביותר בארץ ובעולם. המוזיקאי ניצן בר שכבר הקליט עם יוני רכטר ושלומי שבן, המוזיקאי והמלחין עומרי קרן שהוא גם (ולגמרי לא רק) נכדו של שלום חנוך, הסקסופוניסט אבטה בריהון ופרויקט "אדיס קן" המנגנים מוזיקת נשמה יהודית-אתיופית, הפסנתרן והמלחין גיא מינטוס שברזומה שלו יש הופעות בכל העולם וגם דניאל רובין, בוגרת המרכז שהיא היום אחד מהשמות החמים והבולטים בקרב היוצרים הצעירים.

יונתן: "התשתית שלנו במרכז יוצרת הזדמנויות חד פעמיות להופעות איכותיות ואינטימיות עם אמנים צעירים, שמהר מאוד יופיעו, או כבר מופיעים, במועדונים גדולים מאוד. גיא מינטוס מופיע בכל במות העולם הנחשבות, לסינגלים שהוציא עומרי קרן יש מאות אלפי השמעות, ואני מאמין שבהמשך לא יהיו הרבה הזדמנויות לשמוע אותם באולמות קטנים".

משה: "הסלונים שלנו מכילים עד 80 איש, ולשמוע הרכב טריו או חמישייה קאמרית בכזאת אקוסטיקה ואווירה זאת חוויה יוצאת דופן שקשה למצוא במקומות אחרים".

יונתן פרחי

גם מקומם של הילדים לא נפקד. להם מציעים הופעות וקונצרטים מותאמים לכל המשפחה, והם לא חייבים להיות נגנים בקונסרבטוריון כדי להנות מהם. המופע "סיפורי כלים" עם נגן הקלרינט רועי כהן מאפשר לילדים הכרות עם האמן הצעיר והכלי, "גשם, גשם, נומי, נומי והפתעה" מציעה מבחר שירי ילדים בגרסה לתזמורת וקונצרט עם נועם שריף, ובחנוכה יערך הקונצרט "ניצחון המכבים"  עם חמישיית קפריזה שאליו מוזמנים הילדים להגיע מחופשים למכבים או אבירים ולקחת חלק פעיל בהופעה. ויש גם ערב יוצרים צעירים וערב להקות צעירות, והכל קרוב, במחירים נוחים ובאיכות בלתי מתפשרת.

לימור: "יש פעילות נהדרת לילדים ולנוער, אבל אנחנו מזמינים גם את ההורים להגיע ולהנות. גם להם מגיע כייף גם אם אין בבית ילדים שמנגנים. אצלנו הם מוזמנים להנות ממועדון בסטנדרט הכי גבוה שיש ולדעת שלא צריך לנסוע לתל אביב או לפתוח תכנית חיסכון בשביל לשמוע מוזיקה טובה. אנחנו מרכז קהילתי – אנשים מגיעים אלינו באופניים, ומי שלא, יש לו חניה בשפע. הקהל הרענני מצביע ברגליים ויודע והכסף שמתקבל משמש להרחבת הפעילות ותמיכה באמנים מקומיים".

הצוות, כמו לא מעט מהמורים והנגנים המופיעים, הוא כולו רענני, ולא במקרה.

לימור: "רעננה היא עיר המטפחת קיימות מוזיקלית, ואנחנו רוצים שכל מי שעובר פה במרכז ירגיש חלק ממנו, שיחזור להיות חלק מהמקום ושהקהילה תהנה ממה שהנגנים האלה עושים כי הם גדלו פה ומדובר בשכנים שלהם. הבית זה המקום הכי חזק והאמנים מקבלים זהות של עיר. יונתן, למשל, הוא מוזיקאי שגדל כאן, עובד כאן וגם תושב העיר שנהנה מהתשתיות. גם הבת שלי כשהיא מגיעה לארץ היא תמיד מצטרפת כאן לאיזו שהיא תזמורת, או מנגנת לילדים בגן הישן שלה".

משה: "אני אף פעם לא אומר שאני הולך ל"עבודה". אני הולך למרכז".

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן