חדשות רעננה

דברים שחשוב לדעת על השקעות אימפקט

השקעות אימפקט הפכו בעשור האחרון למגמה בינלאומית לצורך התמודדות עם האתגרים הגלובליים בתחומי הסביבה, הרווחה, הבריאות, החינוך והתעסוקה. על רקע התפתחום תחום השקעות האימפקט, ישנם כמה דברים חשובים שכדאי לדעת על ההשקעות הללו. אם אתם חושבים על השקעות בכלל ובתחום האימפקט בפרט, חשוב שתקראו את המאמר הבא.

מהן השקעות אימפקט?

השקעות אימפקט הן השקעות פיננסיות אשר במסגרתן בוחנים גם שיקולים חברתיים או סביבתיים כאשר בוחנים את כדאיות ההשקעה. כלומר, מעבר לכדאיות הכלכלית טמונה בהשקעות הללו, בוחנים את כדאיות ההשקעה מבחינה חברתית או סביבתית. השקעת אימפקט יכולה להיות השקעה בתאגיד אשר מייצר פתרון מסחרי לבעיה סביבתית או חברתית אשר מהווה חלק מהמודל העסקי שלו. ביצוע ההשקעה המדוברת כרוך במדידה של האימפקט החברתי וכן של התשואה הכלכלית. בהקשר הזה כדאי מאוד לציין כי את התשואה החברתית ניתן לכמת באמצעות מדדים מסוימים לרבות מדד ה ESGודירוג מעלה.

 מהי קרן אימפקט?

קרן אימפקט היא קרן אשר מגייסת כסף ממשקיעים וזאת בכדי להשקיע אותם בגופים בעלי תשואה כלכלית וכן תשואה חברתית מדידה. בדרך כלל הקרן המדוברת תתנהל בהתאם לעקרונות מנחים של השקעה בתאגידים שנתפסים כמקדמים של מטרות סביבתיות או חברתיות וכן תאגידים אשר נתפסים כפעילים בתחום ה-ESG (Environmental, Social, Governance) וזאת בהתאם להגדרות של הקרן. הרכב ההנהלה של קרנות אימפקט יכלול לרוב גם מנהלים מתחומי ה ESGלצד המנהלים מתחום הפיננסים.

כיצד שוק ההון משתלב עם השפעות חברתיות?

חברות שונות משפיעות על העולם באופנים שונים. חברה לייצור בגדים אשר עושה שימוש בכוח עבודה זול במזרח אסיה למשל, יכול להימצא רווחים בהתאם לכללי הכלכלה העתיקים, להוציא מעט ולהכניס הרבה, אך יש לה השפעה שלילית בהיבט החברתי וזאת בשל תנאי ההעסקה שלה. חברה אחרת יכולה לבחור להשקיע חלק מההכנסות שלה במטרה כלשהי כגון: מציאת תרופה למחלה מסוימת, שיפור חינוך במגזרים חלשים, עזרה לילדים בסיכון, שיפור תשתיות במדינת עולם שלישי ועוד. חברה אחרת יכולה להתמקד ביצירת טכנולוגיה אשר עשויה לשפר את העולם. המשקיעים יעדיפו לרכז תיק השקעות לא רק על בסיס תשואה אלא גם על בסיס מהות החברה ופעילותה שכן כך הם יכולים ליצור השפעה חברתית חיובית ולעודד כך יותר חברות לפנות לתחומים הללו.

מהן אגרות חוב חברתיות?

אגרות חוב חברתיות מאפשרות גיוס הון ממשקיעים לטובת מימון יעדים חברתיים וכן תוכניות חברתיות מוגדרות. במידה והתוכניות המדוברות הללו מצליחות, הגוף הציבורי אשר הנפיק את איגרות החוב או המדינה משלם עבור איגרות החוב תשלומים אשר גדלים ככל שהתוצאות החברתיות של התוכניות או היעדים, טובות יותר. המשקיעים באגרות חוב חברתי הם לרוב משקיעים מתוחכמים אשר יש להם היכרות וכן ניסיון בשוק ההון. בישראל מונפקות כיום מספר איגרות חוב חברתיות על ידי תאגידים שאינם למטרות רווח. דוגמא לכך היא הנפקת איגרות חוב חברתיות לצורך הגברת היקף בוגרי מתמטיקה ברמות של 4 ו5 יחידות בגרות ברהוט. מדובר על הנפקת איגרות אש בוצעה על ידי Social Finance Israel שהיא ידועה כחברה אשר מאוגדת לתועלת הציבור.

תאגידי B- במי מדובר?

מדובר על תאגידים אשר מחויבים למטרות חברתיות. התאגידים הללו מסחריים והם פועלים בצורה שונה מעסק רגיל. הם מאמצים מודל של שורת הרווח הכפולה, כלומר, לתאגידים מעין אלה יש מטרה כפולה והיא גם לייצר רווחים כלכליים וגם לפעול לרווחה במישור החברתי כאשר הם מגינים על עובדים, על הסביבה ועוד.

ESG (Environmental, Social, Governance) – מדובר על מדד אשר בוחן את הסביבה, החברה וכן ממשל תאגידי. לפי המדד המדובר  כל חברה הנמדדת בו מקבלת ציון וכן ממוקמת בטווח המספרים של המדד. מדובר על מדד שמהווה מעין תו תקן עולמי אשר לפיו משקיעים מכל העולם יכולים לבחון את ההיבטים החברתיים של החברה במידה ואכן קיימים כאלה, אשר אינם נכללים בדוחות הכספיים. המדידה על פי המדד המדובר מתבצעת באמצעות מספר רב של קריטריונים למשל: שמירה על הסביבה, זכויות אדם, התנהלות עסקית, מעורבות בקהילה ועוד.

מהו דירוג מעלה?

דירוג מעלה מהווה מדד ישראלי לאחראיות תאגידית אשר דומה במהותו ובקריטריונים למדד הESG. המדד מספק למשקיעים מידע על מידת האחראיות החברתית של חברות ציבוריות ישראליות אשר מונפקות בבורסה.

דוח אימפקט- במה מדובר?

לא מעט חברות אשר מגייסות משקיעים או תורמים, צריכות לשכנע אותם שכדאי להם לתמוך בהן ועל כן, חשוב מאוד ליצור דוח אימפקט אשר יספר בצורה הטובה ביותר את הסיפור של העסק ויציג את העובדה שהוא בעל מטרות חברתיות או סביבתיות בין היתר. כלומר, על הדוח להציג את כל ההישגים שהיו לעסק שלכם במישור ההשפעה החברתית או הסביבתית וכך לגרום למשקיעים או תורמים להבין כי מדובר על עסק שהשקעה בו תהיה בגדר השקעת אימפקט. כיום ניתן למצוא חברות שונות העוסקות בתחום הפקת דוחות מעין אלה בצורה מקצועית ואיכותית. החברה בעצם מבינה מה העסק מעוניין לספר לתורמים שלו ומפיקה לו את הדוח הטוב ביותר בכל פורמט שהוא זקוק לו.

 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן