חדשות רעננה

הפנינה הירוקה של רעננה

קבוצה של ילדים מבית צפאפא ליד ילדות מבני ברק ותושבי רעננה שמטיילים בשבילי הפארק, זו התמונה שראינו בביקור בפארק רעננה, אם תשאלו את תושבי רעננה במה הם גאים, פארק רעננה יקבל כנראה את הציון הגבוה. האטרקציה המובילה של רעננה, 200 דונם של ריאה ירוקה מלאת פעילות. כמה אנחנו באמת מכירים את הפארק ? יצאנו לסיור מאחורי הקלעים של פארק רעננה עם ויטוריו ארביב מנהל הפארק

קשה לדמיין את רעננה בלי הפארק אבל הפארק הוא פארק צעיר יחסית, 25 שנים מאז נחנך החלק הראשון של הפארק והיום קשה לראות את רעננה בלעדיו. שילוב של מרחבי דשא הצללה טבעית, שילוב של צמחיה ועצים תמהיל של הצללה טבעית, תפיסה של זמן איכות פעילות ספורטיבית ליד נופש, אגם אמפיתיאטרון, קולינריה ומגרשי ספורט ויש עוד הרבה תוכניות לעתיד הקרוב והרחוק.

חלקו הראשון של הפארק נחנך בשנת 1995, אדריכל הנוף גדעון שריג הופקד על  ידי ראש העיר באותה תקופה זאב בילסקי על תכנון הפארק "החזון היה פארק טבע עירוני המשלב גם פעילויות פנאי וגם טבע עירוני".

את גדעון שריג פגשנו במקרה כאשר הגיע עם אורחים אישיים על מנת להתגאות ביצירה עליה הוא חתום. בשנת 2000 הושלמה בנייתו של הפארק כפי שאנו מכירים אותו היום אבל למעשה הפארק הוא דינמי ומתפתח כל הזמן.

את הפארק מנהל ויטוריו ארביב, ויטוריו הגיע מרקע של עיצוב תעשייתי ומנהל עסקים רואה בניהול הפארק שליחות ציבורית, ויטוריו בן   48 נשוי +3 תושב רעננה מתחיל את הבוקר בסיור בפארק, הפארק פועל 7 ימים בשבוע נפתח בשעה 5 בבוקר וננעל בשעה 1 בלילה, גם הפארק צריך לנוח צוחק ויטוריו. הפארק מנוהל כיחידה עצמאית ללא מיקור חוץ ומעסיק 21 עובדים בלבד  שאחראים על הגינון, אחזקה שוטפת ופיתוח של הפארק.

לפני כשנתיים הוחלט על ידי ראש העיר חיים ברוידא והנהלת העירייה להשקיע ולמנף את פארק רעננה ולהביא אותו לחזור להיות אבן שואבת לתושבים ולמבקרים מבחוץ.

מה זה אומר לנהל פארק?

"אני מופקד על רכוש ציבורי, הפארק הוא הרכוש של תושבי העיר ואני אחראי על חווית התושבים בכל יום מגיעים לפארק תושבים רבים ואורחים רבים מחוץ לרעננה, קבוצות ואנשים פרטיים שמגיעים להנות מהפארק ובשבתות מבלים בפארק  כ 10000 איש במהלך היום. הפארק הוא עירוני אבל מגיעים אליו מכל הארץ מצד אחד זה משמח שיש ברעננה אטרקציה תיירותית משמעותית אבל זה דורש הרבה תחזוקה ומחשבה על איך לשמור על ניקיון תחזוקה ובטיחות כל הזמן, הסיסמא שאני אוהב היא רק תבואו לבלות"

ומה הסוד,איך שומרים על פארק מתוחזק?

"הסוד הוא פשוט אנחנו מקיימים אינטגרציה בין המדורים, אנשי הניקיון לדוגמא הם  השגרירים של הפארק, מדווחים על כל תקלה או בעיה והיא מטופלת.  יש סדר ותכניות עבודה גם של ביצוע וגם של בקרה,  התפיסה היא אינטגרטיבית, כל עובד הוא בעל הבית של הפארק מדווח ולוקח יוזמה לא מחכה למישהו אחר שיעשה את העבודה. יצרנו סינרגיה בין היחידות השונות בפארק, ערבות הדדית."

"בנוסף כשהפארק מטופח גם המבקרים לוקחים אחריות, אנחנו לא נתקלים כמעט במקרים של השחתה מכוונת או אי שמירה על ניקיון, המבקרים מכבדים את הסביבה זה תוצאה של שהייה במקום מטופח. יש לפארק רעננה DNA משלו, ומרגישים את זה"

יש בכלל מודל כלכלי לפארק ציבורי?

"זו התפיסה הנכונה בעיני וזו תפיסתו של ראש העיר חיים ברוידא והנהלת העירייה, הפארק הוא משאב ציבורי שהשימוש בו פתוח לכלל תושבי העיר והאזור יחד עם זאת ניתן לייצר ממנו הכנסות משמעותיות. אסור לגבות עליו דמי כניסה. מקורות ההכנסה מגיעים מחניה לתושבי חוץ אם הפארק יהיה מוקד משיכה יגיעו מבקרים ההכנסות יגדלו מעצמן.

מקור הכנסה נוסף הוא מאטרקציות שמתקיימות בפארק, בשנתיים האחרונות למרות הקורונה הוכפלו הכנסות הפארק משכירות. אחת הדוגמאות היא בית הקפה ליד פינת החי, הפכנו בעזרת עובדי הפארק תוך שימוש במשאבים קיימים, מחסן לבית קפה. המקום הוא גם מוקד לאירועי תרבות אותם מארגן בית הקפה למען לקוחותיו וכל באי הפארק נהנים, זו תפיסה של יצירת שפע ממשאבים קיימים."

"אחד היעדים המרכזיים ששמתי לעצמי היה להביא את הפארק למצב שהוא מממן את עצמו וזה בלי לגבות תשלום על כניסה לפארק, יש מקורות רבים ניתן ליצור הכנסה שלמעשה משמשת לפיתוח וטיפוח הפארק,  אנחנו מעודדים קבוצות ומאמנים להגיע ולהשתמש במדשאות ובמרחבים הפתוחים לאימונים ללא תשלום, ארגונים וחברות יכולים להגיע ולקיים אירועי חברה בתשלום בלי לשבש שטחים ציבוריים מבלי לפגוע בחווית המשתמש של שאר המבקרים, זה שילוב נכון גם של המרחב לטובת הכלל וגם ליצירת מקור הכנסה.

אנחנו גובים מתושבי חוץ 10 שקלים למשפחה על כניסה לפינת החי וכך מממנים את המזון לבעלי החיים,  יש אפשרות לקיים ימי הולדת בפארק, אנחנו דואגים לנקודת חשמל בטוחה לכיסאות ולניקיון בתשלום סמלי של 350 ש"ח וזה בלי להפריע לפעילות הכללית, הכסף מסתבר גדל על העצים. 

התפיסה היא להפוך את התשומות להכנסה.  כל המשאבים  קיימים, אנשי התחזוקה נותנים שרות תוך כדי העבודה השוטפת שלהם ונוצרת הכנסה בלי להגדיל את הוצאות הפארק"

יש בפארק מועדון רכיבה על אופניים, במקום רמפה לסקייטבורד שלא הייתה בשימוש,  נפתח פארק טרמפולינות, הסירות על האגם רכבת הפארק יש הרבה מקורות הכנסה שנשענים על התשתיות הקיימות, זו המדיניות ואני שמח שהיא באה לידי ביטוי גם בהכנסות וגם בשביעות הרצון של תושבי רעננה"

התקציב השנתי של הפארק הוא כ 6 מליון שקלים כולל פיתוח, זה סכום קטן ביחס לרווח של העיר מהפארק.



האמפיפארק היה שומם תקופה ארוכה וחזר לחיים, מה נעשה לשינוי המצב?

התרבות בכלל והאמפי בפרט חשובים מאוד לפארק, יש את הגלריה ליד האגם, הופעות באמפי חוזרות.

האמפי, זו דוגמא מצויינת לשימוש נכון במשאבים קיימים, האמפי היה במצב תחזוקה לא טוב, חדרי האמנים היו ישנים ולא ראויים, מצד שני יש ביקוש גדול של מפיקים למתחם בגודל של אמפי רעננה שיכול להכיל 8000 צופים עם שפע של חניה. החזרנו את האמפי לפעילות חלק מתפיסת החזרת פארק רעננה לגדולתו, שיפצנו את האמפי ובתי האמנים, וההופעות מגיעות, זה גם מוקד תרבות וגם מקור הכנסה. 

איזה עוד אטרקציות משמעותיות יש בפארק?

פארק חברים הוא פנינה ייחודית, פארק חברים היה פורץ דרך בתפיסה של הכלת השונה במרחב הציבורי, התפיסה היא לייצר אינטגרציה בין כל הילדים., שילוב של פעילות של כל הילדים מוקד משיכה של תפיסה הוליסטית של נגישות. היום אפשר למצוא מתקנים מונגשים לילדים עם מוגבלויות במקומות רבים  החזון שהוא יחזור להיות חלוץ בהנגשה והרפתקאות. 

הפכנו את הפארק לנקודת יציאה לטיולי אופניים, יש מסלולים מעגליים בכל אזור השרון שמתחילים ברעננה ומסתיימים ברעננה, קבוצות רוכבים ומשפחות מגיעים לפארק יוצאים לדרך וחוזרים אל הפארק.

בתוך הפארק משתדלים לעודד רכיבה בטוחה, השבילים הם שבילים משולבים לאופניים והולכי רגל ללא הפרדה.



איך שומרים על אבטחת המבקרים?

הפארק הוא מקום בטוח, וכל באי הפארק מרגישים את זה. אנחנו עובדים בהתאם להחלטות המתקבלות על ידי מחלקת הביטחון העירונית.

יש תחרות בין הפארקים באזור?

כל פארק והייחוד שלו, הפארקים בהרצליה כפר סבא והוד השרון צעירים יותר, לפארק לוקח זמן עד שהוא מקבל את הזהות שלו גם מבחינת ברעננה יצרנו תרבות עירונית בפארק התחרות  בין בתי קפה יצרה תחרות על איכות השירות והאטרקציות ללקוחות, הזכיינים של בתי הקפה מביאים הופעות ג'אז, מופעי קרקס, הם מבינים שחלק מחווית הלקוחות בפארק הוא גם לתת שירות מעבר למזון ולשתיה.

רמת השירות והעניין בפארק מייצרים טראפיק גדול,  התדמית עירונית הניקיון הסדר הארגון כל אלו גורמי משיכה, בשבת הצוות עסוק בעיקר בשירות.

איך שומרים על מוטיבציה של הצוות?

זה מתחיל בחיבור של העובדים למקום, יש הרבה מקום ליוזמה אישית  של העובדים, חסכנו סכומים משמעותיים באחזקה ופיתוח בזכות יוזמה של העובדים, יש עבודות תחזוקה מתמשכות כמו צביעת מתקני עץ  לידם יש יוזמות מעוררות השראה כמן בניית מתקנים, יש צוות מגובש ומוערך העובדה שאין עובדי קבלן וכל העובדים הם עובדי הפארק מסייעת לחיבור בטווח הארוך. אנחנו עובדים לפי תכנית עבודה שנתית כל הזמן יש פיתוח פרוייקטים חדשים כמו הדקים.

מה תוכניות הפיתוח הבאות?

היעד הבא הוא פיתוח פארק אתגרי, בשטח החולי מחוץ לפארק.  הפארק האתגרי יבנה בשני חלקים הראשון, עבודות התשתית התחילו, בשלב הראשון יבנה מסלול רכיבה על אופניים פאמפטראק, והחלק השני יהיה מתקני נינג'ה, מתקן העץ הוותיק מסביב לרחבת הגלגיליות יוחלף במתקן חדש, יש תכנית למתקני מים למתחם קולינרי.

מה למדתם משנת הקורונה?

הקורונה הדגישה את החשיבות של ריאה ירוקה משמעותית בעיר. המרחבים איפשרו פעילות לכמות גדולה של תושבים ללא צורך בהתקהלות, מערכת החינוך העירונית קיימה בפארק שיעורים ואני מקווה שזה יהפוך לשגרה של למידה בפארק, אפשר ללמוד בחווית למידה אחרת, לצאת מהכיתה לטבע ללמוד על בוטניקה ואקולוגיה, הרווח של התלמידים יהיה משמעותי ואני מקווה שמערכת החינוך תשתמש בפארק ככיתת לימוד טבעית.מתוכנן לקום מרכז למידה חוויתי טכנולוגי להעשרה, בוטניקה טכנולוגיה.

יש מאיפה ללמוד איך מנהלים פארק?

יש קבוצה של  מנהלי פארקים. אנחנו  משתפים מידע, מתוכנן להערך כנס של  מנהלי פארקים בפארק רעננה, יש שיחות על יזמות עסקית כולם מתמודדים עם האתגר של לייצר הכנסות מפארק עירוני, אני מקווה שבקרוב אוכל לנסוע ללמוד גם מניהול פארקים בחו"ל.

אקולוגיה ופינת חי

את הבוקר אני אוהב לפתוח בפינת החי, הפארק הוא פארק נטול מנגלים כחלק מהניסיון לשמור על האוירה הניקיון ואיכות האוויר והסביבה, יש גינת תבלינים המבקרים מוזמנים לקטוף אבל לא להשחית, פינת החי היא פינת חי שיקומית לחיות בר, אנחנו משתדלים שרוב בעלי החיים יחיו במרחב ולא בכלובים, אנחנו מקפידים על שמירה על בעלי החיים ואיכות הטיפול בהם.

זו זכות גדולה לנהל את פארק רעננה, להיות אחראי על הנאה של אנשים בעיר הכי טובה בארץ.



כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן