חדשות רעננה

"לא נורא – תעשו תינוק חדש"

לי ליבר, מרעננה, מנהלת ארגון "נרות של תקווה", מספרת כיצד הארגון תומך בהורים שאיבדו את תינוקם בלידה שקטה, על דף שמאפשר להדליק נר זיכרון לתינוקות שלא ראו חיים ויש לה מסר חשוב לחברה לקראת כנס שייערך בנושא ב 11.5

לי ליבר

"הורים רבים שחוו לידה שקטה זוכים למשפטי עידוד 'אתם תזכו לעוד ילדים' ולא מבינים את גודל הכאב שחווים ההורים שמתמודדים עם איבוד תינוקם. אף אחד לא מתכוון להרע – זה נובע מבורות וחוסר מודעות למצב", אומרת לי ליבר, מנהלת הארגון, לרגל הכנס השלישי שיערך בקרוב תחת הכותרת "הכנס יעסוק בהוצאת הטאבו על אובדן הריון אל האור".

"הרצון שלנו הוא להעלות את המודעות בקרב הרופאים, האחיות, אנשי מקצוע ולגרום לאנשים שעברו לידה שקטה – לא לחשוש לדבר, להגיע לטיפול והכי חשוב לא לחוות רגשי אשמה. אף אחד לא אשם במצב כזה. אנחנו מזמינים את כל מי שחווה לידה שקטה להיעזר בארגון שלנו. הגיע הזמן לפזר את מסך הערפל בכל הנוגע לנושא, לדבר עליו ולא להתבייש".

ליבר מספרת שתינוקות מתים זה לא דבר סקסי, לכן הנושא כמעט ולא מדובר בתקשורת. השאלות חסרות הטקט בסגנון 'העיקר שיש לכם עוד ילדים' ו'תשמרי על עצמך בהריון הבא', הם אלו שגורמים לאנשים להסתגר ולא לשתף. "אנחנו מספקים למשפחות מענה טיפולי רחב, מקבוצות תמיכה ועד לעזרה פרטנית. לאחרונה הקמנו באתר שלנו דף בשם 'נר זיכרון', שבו כל הורה יכול לכתוב על התינוק שאיבד, לשים פריט שקנה עבורו וכל דבר שיכול לספק מעט נחמה".

אף על פי שאובדן בהריון או לאחר הלידה משפיע על משפחות רבות בישראל, הנושא כמעט ולא נידון בחברה הישראלית. משפחות ואנשים רבים שנאלצים להתמודד עם טרגדיה מסוג זה, מוצאים עצמם לבד, ללא משאבים, מידע חשוב ומסגרות תמיכה איכותיות שיסייעו להם בתהליך האבל אותו הם עוברים.

ברמה הארצית, כשש לידות מתוך אלף מסתיימות בלידה שקטה, ואחד מתוך ארבעה הריונות מסתיים באובדן. על אף המספרים הללו, מדינת ישראל לא מציעה אף תכנית לאומית שמטרתה לספק תמיכה ושירותים נדרשים למשפחות שחוות אובדן שכזה. מעט השירותים שמתקיימים סובלים מתקציב נמוך, פיזור לא שוויוני ונגישות נמוכה. הזנחה זו יכולה להוביל להשלכות ארוכות טווח על הנשים והמשפחות בישראל.

לדוגמא, מחקר שבוצע ב-2016 (הראשון מסוגו בישראל) קבע כי יותר משליש מהנשים שעברו אובדן הריון, לידה שקטה או אובדן תינוק רך פיתחו הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) מלאה.

"נרות של תקווה" הנו ארגון שלא למטרות רווח שיוסד על ידי קהילה של משפחות, מומחי בריאות, חוקרים וקובעי מדיניות שסירבו להשלים עם המציאות העגומה הזו ולקבל את הסטטוס קוו שנוצר. הארגון שואף לשפר את איכות הטיפול עבור משפחות שנאלצו לחוות אובדן מסוג זה ובנוסף לשבור את מעגל השתיקה והטאבו החברתי סביב אובדן הריון לסוגיו. עמותת "נרות של תקווה" מספקת תמיכה מקיפה, שירותי מידע וחינוך למשפחות ומומחי בריאות ברחבי הארץ.

בארגון מבקשים להעצים – באמצעות שילוב של חינוך, טכנולוגיה ושותפויות אנושיות – אנשי מקצוע מתחום הבריאות, על-מנת שיוכלו להעניק שירותי תמיכה מקיפים למשפחות ישראליות בתהליך של אובדן או שחוו אובדן בהיריון או לאחר לידה.

אליסה רפפורט, ישראלית ילידת אוסטרליה, נאלצה לעבור לידה שקטה בשבוע 31. בבית החולים אליסה זוכה לתמיכה נפשית מעטה, בקהילה אין אף קבוצת תמיכה באזור תל אביב אליסה והיא נאלצת להמתין לקבוצת תמיכה שמנוהלת על ידי עובדות סוציאליות של מכבי, הקבוצה נפתחת בראשון לציון – תשעה חודשים לאחר הלידה השקטה שעברה.

הכנס יערך בתאריך 11.5.2023 בשעות 9:00-13:00.

יום העיון יתקיים באופן מקוון ב-ZOOM. להרשמה:

candlesofhope.org.il/he/signup

 

דף זיכרון לתינוק -מוזמנים ליצור דף אישי שלכם, ללא עלות: https://light.candlesofhope.org.il/

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן