חדשות רעננה

שיעור בהצטיינות

רויטל שפירא,  ראש אגף החינוך בעיריית רעננה, מדברת על הישגי מערכת החינוך העירונית, על האתגרים והחזון: לקדם פדגוגיה מוניציפאלית קהילתית מערכתית בהובלה רשותית המאפשרת לכל התלמידים וצוותי החינוך ליצור עתיד משמעותי בעצמם לעצמם ולמען אחרים. כשהאתגר המרכזי שלנו הוא פיתוח ההון האנושי ופתרון  בעיית מחסור בסייעות ומשלבות.

רויטל מנהלת אגף החינוך ברעננה עם חיים ברוידא ראש עיריית רעננה

מערכת החינוך בארץ עוברת בימים אלה טלטלות סביב המחסור בסייעות, האלימות הגואה והרפורמות המתוכננות תוך כדי חילופי  השלטון. בתוך כל אלה, נחשבת רעננה לאי של יציבות עם הישגים שהולכים וגדלים משנה לשנה – וזאת  בזכות ההשקעה במשאבים, בכוח האדם ומנהיגות חינוכית מקצועית. לרגל זכייתה של רעננה בפרס החינוך המחוזי בנושא ערכים והישגים – נפגשנו לשיחה עם רויטל שפירא ראש אגף החינוך.

‏רויטל שפירא, תושבת פתח תקווה, אם לשלושה ילדים, הקדישה את כל חייה לתחום החינוך, הן בחינוך הפורמאלי והן בחינוך הבלתי פורמאלי. את תפקידה כראש אגף החינוך החלה לפני ארבע שנים. לפני כן, ניהלה את אגף החינוך העל יסודי בעיריית פתח תקווה וקודם לכן, ניהלה את תיכון בן גוריון. בחינוך הפורמאלי שימשה כמורה לתנ״ך בדגש על כיתות מב"ר, ובחינוך הבלתי פורמאלי ליוותה באגף הנוער תוכניות רבות. כיום היא ראש אגף החינוך ברעננה ואחראית ‏על כ 1800 עובדים ביניהם –צוותי גנים, בתי ספר, בתי תלמיד ובעקיפין על עוד 1500 עובדי הוראה של משרד החינוך בעיר רעננה.

לדבריה, מערכת החינוך ברעננה היא אחת מהמערכות המתקדמות בארץ. " יש חדשנות, יזמות ותלמידים שזוכים פעם אחר פעם בתחרויות ומגיעים להישגים נפלאים. כל זאת לצד דגש רב שאנו שמים על חינוך למיומנויות נדרשות לעתיד חייהם וערכים שמעצבים אותם כאדם", אומרת שפירא. "הצוות של אגף החינוך בעיר שם את התלמידים, ההורים ואנשי חינוך בראש הרשימה, מלווה ודואג לכל פרט במסירות ומחויבות.

בעיר רעננה מדובר בקהילה גדולה שמורכבת מקהילות קטנות בעלי אופי מורכב ומגוון. האוכלוסייה בעיר מורכבת מותיקים לצד עולים חדשים, כאלו שרוצים חינוך ממלכתי, ‏ממלכתי דתי, חרדי חינוך רגיל וחינוך מיוחד"

ברעננה אנו מקדמים את מערכת החינוך למרות האתגרים, והמשאבים החסרים בכח אדם.‏ הצוות של אגף החינוך דואג דרך מוסדות החינוך לחבר בין התלמידים למרחב הציבורי, לקהילה ולגופים פילנטרופיים כמו רוטרי והליונס – כדי לקדם מיזמים וחינוך מגוון.

שפירא: "אנחנו דואגים לקדם את התלמידים שלנו ולהוביל אותם להישגים ולמצוינות אך לא שוכחים גם את התלמידים המתקשים ואת הפן החברתי והאישי. חשוב לנו שיצמח כאן דור של אנשים טובים, חברותיים, מצפוניים ואכפתיים לזולתם ולסביבתם ולצורך כך אנו מקדמים תוכניות רבות בתחום לדוגמא: תוכנית באים בטוב– נגד חרמות, תוכניות בנושא מיניות בריאה ומוגנת מינית, ומדברים ומטפלים בתוכניות ספיראליות בנושאים כמו האלימות ושימוש בסמים".המודל העירוני שמכוון את העשיה החינוכית נקרא ב'מחשב"ה ברעננה' המילה מחשבה- ראשי תיבות של מנופי השינוי שלנו: מ- מרחב חינוכי משותף, ח- חדשנות ויזמות, ש- שיתוף ושותפויות, ב- בחירה, ה- הון אנושי.

באילו תארים בתחום החינוך זכיתם במהלך השנים האחרונות?

‏"אחוזי הזכאות לבגרות מזנקים משנה לשנה ובשנת תשפ"א הזכאות עמדה על 90.8%. אחוזי התלמידים המסיימים 4-5 יח"ל במתמטיקה עלו גם הם והגיעו ל- 58%. כך גם נתוני אחוז תעודות המצטיינים ברעננה שעלה ל26.2%. ‏לפני שנה ‏נבחרת הרובוטיקה של תיכון אביב זכתה בהצטיינות בתחרות FIRSTבמקום השני בעולם.

כמעט בכל בית ספר נוהגים כך במה אתם שונים?

‏"השוני הוא שאצלנו בעיר יש  מחלקה שלמה שמטפלת בתוכניות וחוויות חינוכיות עם התבוננות מגיל הגן ועד תיכון. זאת לצד ליווי עומק של שירות פסיכולוגי חינוכי,יחידה למניעת סמים ואלכוהול  ומחלקת קידום נוער שמטפלת בנוער בסיכון. יש לנו מערך של עובדים סוציאליים בבתי-הספר, עובדי קדום נוער, עובדי נוער (תוכנית נאס"א), ומדריכי מוגנות שדואגים "לצמצם את החורים ברשת" ולתת מענה בתוך בתי הספר בקהילת החברים שלהם. הכל מבוסס על התפיסה של מציאת מענים בתוך מסגרות החינוך בעיר ולא הוצאת תלמידים למסלולים מקצועיים וזאת למעט מקרים פרטניים או מורכבים במיוחד".

לשמחתי עד כה בשנה וחצי האחרונות לא נסגרו גנים בגין צוותים חסרים. בניגוד לערים אחרות – אין ברעננה הפרטה של הצהרונים של הגנים ושל בתי הספר מתוך תפיסה של יצירת רצפים. המטרה שלנו היא להמשיך את הרצף בגנים ובבתי הספר עם צוותים מוכרים.

הקמפוס למצוינות רעננה

איזה מענה אתם מספקים לילדים ותלמידים עם מוגבלויות וצריכים מיוחדים?

‏"לפני שנתיים הקמנו מחלקה חדשה לחינוך מיוחד שמלווה את הילדים מרגע האיתור ולאורך השנים בתהליכי השיבוץ וההשתלבות.  בשלוש השנים האחרונות הקמנו מספר גנים לבעלי מוגבלויות וצריכים מיוחדים בין היתר לילדים על הרצף האוטיסטי וגם על פי החלטת ראש העיר הוקם בית ספר 'ליאור' שנותן מענה לילדים על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך. המטרה שלנו היא לסייע לתלמידים לא רק בקליטה אלא גם בשילוב שלהם במערכת החינוך. דרך מוסדות החינוך אנחנו מסייעים לילד ולמשפחתו הן במהלך הלימודים וגם בשעות הפנאי על ידי חוגים שאגף תרבות רווחה והספורט דואגים להם. אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם  ״‏הנהגת ההורים המיוחדים" בכדי לדייק את המענים והתהליכים העירוניים.

כמעט בכל עיר מתמודדים עם הסוגיה של כוח אדם. ‏לא מעט סייעות ‏ומשלבות עוזבת את הגנים זמן קצר לאחר שהחלו בעבודה. ‏הן טוענות שעבודתן קשה ושכרן נמוך. כיצד אתם מתמודדים עם התופעה ברעננה?

‏"זה אכן נושא מאוד מאתגר. המחסור בכוח האדם ניכר גם בבתי הספר וגם בגני הילדים. מדובר בתופעה ארצית שגם רעננה מושפעת ממנה. אין מספיק כוח אדם וקשה לנו לגייס סייעות חדשות. התחלופה מאוד גבוהה והצוות של עירית רעננה ממלאים לא פעם את המקום של הגננות או מורות שנעדרות או עוזבות את המקצוע.

אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי לאפשר להורים לצאת לעבודה. יחד עם זאת אנחנו מודעים לאתגר שעומד בפני סייעת להחזיק גן ילדים לאורך יום שלם ולמשך זמן ארוך. אנו פועלים גם ברמת רה"ע, המנכ"ל, אגפי חינוך והנהגות הורים בכדי ללחוץ על פתיחת הסכמי השכר של הסייעות והמשלבות לשיפור תנאי העסקתן. לשמחתי עד כה בשנה וחצי האחרונות לא נסגרו גנים בגין צוותים חסרים. בניגוד לערים אחרות – אין ברעננה הפרטה של הצהרונים של הגנים ושל בתי הספר מתוך תפיסה של יצירת רצפים. המטרה שלנו היא להמשיך את הרצף בגנים ובבתי הספר עם צוותים מוכרים. אין לנו חברה כלכלית שמטפלת בצהרונים דבר שמאוד מאתגר. אנחנו מצפים שמי שיכנס לתפקיד ‏שר או שרת אוצר יטפל בנושא ויעלה את השכר של הסייעות המסורות שעובדות מאוד קשה במקצוע שוחק".

כיצד אתם מטפלים בתופעת מקרי ההתעללויות בפעוטות שעלו מדרגה בשנים האחרונות ברוב רחבי הארץ. כיצד אתם מנסים למנוע אותם בעיר רעננה?

"לפני שלוש שנים פתחנו יחידה "לידה עד שלוש" שמלווה את המסגרות הפעוטונים וגנים מגיל לידה עד גיל שלוש. היחידה מטפלת בכל הנושאים של הכשרות צוותים, מפויים  ומידע הנדרש לרישום של כל המסגרות והמעונות שהם בפיקוח שלנו. ‏

לשמחתנו לאחרונה לא התרחשו מקרים של התעללויות ברעננה. המדיניות שלנו היא לבדוק כל תלונה של ההורים.  במידה והוגשה תלונה במשטרה – העובד מורחק ממקום עבודתו. בעבר ‏אחת העובדות בגנים נחקרה במשטרה – בית המשפט הרחיק אותה מגן הילדים בעבודה אך אישר לה להמשיך לעבוד בגנים אחרים. למרות שהיא נחשבה לעובדת של משרד החינוך, נלחמנו על כך שהיא לא שוב לעבוד בגנים של רעננה – והצלחנו בכך". נמשיך לדאוג לשלמותם ובטחונם של ילדי העיר שלנו.

כתבות קשורות

השארת תגובה

פופולרי
עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן