חדשות רעננה

המלך מתיא והקשר הפולני לרעננה

לראשונה בישראל  תוצג ברעננה תערוכה "בממלכה של המלך מתיא" ראיון עם ברברה סחבובסקה, מנהלת מכון "אדם מיצקביץ "יוזמי התערוכה בפולין "המטרה לחזק את הדיאלוג התרבותי בין ישראל לפולין דרך יאנוש קורצ'אק"

ברברה סחבובסקה, מנהלת מכון אדם מיצקביץ' צילום: AMI -EMILIA WIŚNIEWSKA

ברברה סחבובסקה עיתונאית ומנהלת מכון אדם מיצקביץ' בפולין המתמחה בקידום התרבות הפולנית ברחבי העולם דרך יוזמות ושיתופי פעולה בינלאומיים בין מוסדות תרבות פולנים למוסדות תרבות בעולם. ברברה הגיעה לרעננה לפתיחת תערוכת "בממלכה של המלך מתיא" שמוצגת ברעננה בשיתוף עיריית רעננה, המשכן למוסיקה ואומנויות, המכון הפולני תל אביב, מכון אדם מיצקביץ ורשה פולין, מוזיאון פולין וורשה סיגלית סלובסקי מנהלת המשכן הובילה את הפרוייקט.

התערוכה מבוססת על ספרו המפורסם של יאנוש קורצ'אק "המלך מתיא הראשון", שהשנה מציינים 100 שנים לצאתו לאור, שמספר על הילד מתיא שנאלץ להיות מלך בגיל 10, ומתאר את מנגנוני הכוח בחברה, התלבטויות שלטוניות, קונפליקטים עם אויבים, האצלת סמכויות, סדר חברתי והשילוב של למידה דרך ניסיון וההבנה כי המציאות היא שילוב של יופי וקושי.

ראש עיריית רעננה חיים ברוידא וברברה סחבובסקה בפתיחת התערוכה, צילום רונית פינסברג

של מי היה הרעיון על התערוכה?

כשהתחלתי לעבוד במכון אדם היה לי חשוב לחזק את הקשר התרבותי בין פולין לישראל וחיפשנו את השותף הנכון, כשהפכתי לאמא היה לי חשוב שהמסר של דאגה לחברה טובה המבוססת על ערכים של דמוקרטיה ודאגה לזולת יעבור דרך ילדים. הספר במלך מתיא הראשון מדבר על ערכים בינלאומיים של דאגה לזולת מקדם רעיונות של דמוקרטיה שוויון ודאגה לילדים.

למה בחרתם בספר המלך מתיא לתערוכה?

יאנוש קורצ'אק הוא גיבור פולני יהודי שהקריב את חייו למען הילדים, קורצ'אק היה סופר, רופא, מחנך וגיבור שהקדיש את חייו למען ילדים וזכויות הילדים, הוא דמות כל כך חזקה בהיסטוריה הפולנית והיהודית. הספר המלך מתיא והתערוכה היא כלי מצויין להנצחה ולהעברת הרעיונות לדורות הבאים. השנה מציינים 100 שנים להוצאת הספר והמסר שלו עדיין אקטואלי כמו ביום שהוא נכתב. התערוכה היא חוויתית הילדים זוכים להצביע ולראות את תוצאות ההצבעה שלהם, זו הדגמה נפלאה למה היא דמוקרטיה.

איך נבחרה רעננה לשותפה?

חיפשנו שותפים בישראל ורעננה נבחרה כשותף המושלם לחיזוק הקשר בין פולין לישראל, גם המיקום הנפלא כאן בפארק ליד האגם וגם שיתוף הפעולה הנפלא עם עיריית רעננה, התערוכה יכולה להיות פרק חדש ביחסים בין פולין לישראל. פרויקט המוקדש לילדים, זה עתיד היחסים.

המסר הוא בין לאומי אתם חושבים להציג את התערוכה העולם?

יש מגעים על הצגת התערוכה בירושלים, ובעתיד אנחנו חושבים להתאים את התערוכה גם לאנגלית ולהציג אותה ברחבי העולם, היה שינוי גם בין התערוכה בפולין שם היא היתה מותאמת למשפחות ולתערוכה בישראל כאן היא מותאמת לילדים, תרגמנו את התערוכה לעברית וערבית על מנת שהמסר שלה יגיע לכל ילדי ישראל.

איך השואה נלמדת במערכת החינוך הפולנית?

לימודי השואה מתחילים כבר בבית הספר היסודי, היהודים הם חלק חשוב מההיסטוריה של פולין החדשה, אין שעורים מיוחדים על השואה אלא הצגה שלה כחלק מההיסטוריה של המדינה. אני השתתפתי במצעד החיים בכל שנה עם בית הספר שלי, זה נושא שנלמד ונדון במערכת החינוך כנושא חשוב.

המלך מתיא הראשון ברעננה צילום: אביב רווח

התערוכה תתקיים לאורך כל חודשי הקיץ ב"גלריה על האגם" בפארק רעננה התערוכה מוצגת לראשונה בישראל, תערוכת המשחקים החווייתית "בממלכה של המלך מתיא", המיועדת לכל המשפחה ועוסקת באופן יצירתי, דרך דמיון ומשחק, במנהיגות, דמוקרטיה וקבלת החלטות.
התערוכה הייחודית מאפשרת לילדים ולכל המשפחה להיחשף לעולם המבוגרים דרך משחקים אינטראקטיביים, צבעוניות מרהיבה ופעילות חווייתית, ולקבל מענה בנושאים אשר רלוונטיים היום יותר מתמיד כגון: מהי דמוקרטיה, דילמות בקבלת החלטות, איך מנהלים תקציב, מהן הזכויות שלנו ועוד.

אירוע הפתיחה החגיגי, התקיים בנוכחות ראש העיר רעננה ובכירים ממכון "אדם מיצ'קביץ" בפולין, מהמכון הפולני בתל אביב וממוזיאון POLIN בוורשה, שם הוצגה התערוכה לראשונה, והבאתה לישראל הינה הפקה משותפת עם עיריית רעננה.

התערוכה תוצג ב"גלריה על האגם" בפארק רעננה לאורך כל חודשי הקיץ, עד לתאריך 19.9.2023, ומשפחות וילדים מוזמנים להגיע ולקחת חלק בפעילות קיץ חווייתית ויוצאת דופן, שיש בה שילוב נפלא של הנאה יחד עם לימוד הערכים החשובים ביותר עבור הדור הבא של אזרחי ישראל.

כרטיסים לתערוכה ניתן להזמין דרך אתר קולטיקט tickets.raanana.muni.il או בטלפון 8864*,
או באתר –www.kingdomofkingmatt.com

מימין לשמאל: אנה רדוחובסקה ברוכביץ' , מגדלנה קושטל, סיגי סלובסקי, ברברה סחבובסקה, קטז'ינה דז'רז'בסקה

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן