חדשות רעננה

אי אפשר לחיות בלי תרבות

החזרה לפעילות של עולם התרבות היא הזדמנות לשוחח עם סיגלית סלובסקי מנהלת המשכן למוסיקה ואמנויות ברעננה, מי שעומדת מאחורי מוסד התרבות והאמנות העירוני כבר 15 שנים ובשנת הקורונה התגייסה לעמוד בראש צוות חקירות אפידמיולוגיות ברעננה. על המעבר מתרבות למגפה עולמית וחזרה לשגרה של עשיה תרבותית

מימין לשמאל: סיגלית סולוסקי, ראש העיר חיים ברוידא, דני רובס וחסית ריינר
מימין לשמאל: סיגלית סולוסקי, ראש העיר חיים ברוידא, דני רובס וחסית ריינר

תחזירי אותנו לחודש מרץ 2020

כמו כל העולם גם אנחנו סגרנו באופן כמעט מיידי את כל הפעילות. בהתחלה הייתי בשוק, חשבתי שזה יהיה תהליך קצר של הפסקה וחזרה לשגרה,  במשכן עובדים 7 עובדים קבועים, כולם כמובן יצאו לחופשה.הכל דמם בבת אחת. הימים עברו וחזרה לשגרה של תרבות לא נראתה באופק.

ספרי לנו על המשכן

המשכן למוסיקה ואומנויות נפתח ב 2003 ואני מנהלת אותו משנת 2006 15 שנים. זה מוסד תרבות לא רגיל, מגוון הפעילויות הוא עצום והכל מתנהל בעזרת צוות מצומצם , משפחתי ומסור מאוד.

המבנה הוא מבנה יוצא דופן גם בארכיטקטורה שלו וגם במגוון הפעילויות המתקיימות בו. בעצם הארכיטקטורה הכתיבה את המהות של המקום. זה לא מבנה אידיאלי שמתאים לכל מופעי התרבות אבל לשמחתי הצלחנו להפוך אותו לכזה שמשלב גם תרבות וגם קהילה, מקום חי פעיל משעות הבוקר עד שעות הלילה המאוחרות ברצף. 

יש במשכן את אולם ההופעות עם 342 מושבים , 14 חדרים המשמשים כחדרי מוסיקה ואומנות, המשכן הוא הבית של סימפונט רעננה החזרות והקונצרטים של הסימפונט מתקיימים במשכן. המשכן הוא הבית של מגמות המוסיקה והאמנות של תיכון מטרו ווסט הסמוך, הלובי מהווה גלריה לתערוכות,  כנסים ואירועים מתנהלים באופן שוטף.

יש במשכן לקוחות פרטיים שמפעילים חוגים וקורסים שונים. לפעמים אני מרגישה שאני מנהלת תמנון רב זרועות של תרבות, בגלל העיסוק של המשכן במגוון תחומים תרבותיים, אמנותיים ומוסיקליים, יש לי עצמאות בניהול כמובן בהתאם למדיניות האגף והעירייה. כל האופרציה מתנהלת עם 6 עובדים חוץ ממני. המשכן הוא לא רק מקום עבודה הוא גם בית לעובדים שעובדים מכל הלב ולקהל הלקוחות.

בכל יום מקבלים שירות במשכן כ-1500 איש. זה המון וזה נפלא.

 

ליהיא לפיד ודנה ברגר
ליהיא לפיד ודנה ברגר

למה בכלל עירייה צריכה להחזיק מוסד כזה למה הוא לא מנוהל בשוק הפרטי?

תרבות היא לא רק עסק כלכלי, חברה נמדדת באושר התרבותי שלה, עיר שמאפשרת חוויה ועשיה תרבותית מרוויחה מכך המון, עיר צריכה לתת שירותים לתושבים ותרבות היא שירות עירוני.

המשמעות של  להביא את התזמורת האנדלוסית להופעה, היא הופעה על סף רווחיות בגלל מורכבות המופע וכמות הנגנים. לוותר על אירוע תרבות כזה זה פגיעה באושר התרבותי בעיר. יש אירועים שמרוויחים והם "מממנים"  אירועים שפחות מרוויחים בסוף יש איזון תרבותי וכלכלי

יש עוד אין סוף דוגמאות שאם המוסד לא היה עירוני לא היה מתקיים מגוון גדול כל כך של פעילויות. תרבות היא שרות עירוני כמו תשתיות ,חינוך, גינון וכבישים. שאלו שירותים שאין בגינם הכנסות. בוגרי מגמת האמנות של מטרו ווסט, מציגים את תערוכת הסיום שלהם, בצורה מקצועית כמו אמנים בוגרים בגלריה בה עוברים מאות אנשים שנחשפים לעבודות שלהם עליהם הם עבדו שנה שלמה וזו גאווה עירונית.

השילוב בין מוסיקה אמנות ,חינוך וקהילה  הוא שילוב יוצא דופן שיש למשכן ברעננה. בחודש יוני בשיתוף עם עינת יוגב רכזת מגמת אמנות בתיכון מטרווסט ותלמידי המגמה  , נחמה אפרתי מנהלת מחלקת קליטת עלייה בעירייה , תושבי רעננה וגמלאי רעננה תתקיים תערוכת מסכות קורונה שעיצבו תושבי העיר והתלמידים בדגש על התחושות והרגשות שעלו בהם בזמן מגפת הקורונה והסגרים.

לשמחתינו התערוכה תתקיים ביוני שאני מקווה שתסכם את התקופה והשנה הקשה שעברנו. התערוכה הזו  בעצם מסכמת גם את המהות של המשכן: אמנות, חינוך, תרבות וקהילה.

יש תחרות בעיר למשכן?

יש כל הזמן תחרות, התחרות בעיר היא חיובית, יש מקום גם לעשיה של מוסדות תרבות אחרים ברעננה וגם לעשיה שלנו. אנו מאוד משתדלים לתאם בין המוסדות על רפרטואר משלים ולא מתנגש. 

אני חייבת לציין את צוות המשכן המדהים והמקצועי שעושה עבודה מצויינת שבלעדיו שום דבר לא היה קורה וכמו כן את התמיכה והעזרה העירונית  של ראש העיר חיים ברוידא שמגיע להרבה אירועים במשכן. 

איך הגעת לניהול מוסד תרבות?

גדלתי באשדוד למשפחה שעלתה מארגנטינה, הייתי בנערותי בשומר הצעיר ובמדצ"ים, רקדתי ,ניגנתי ,הדרכתי ,התנדבתי והייתי פעילה בהרבה מוסדות חינוך ותרבות, עוד מגיל צעיר ניהלתי , ריכזתי ויזמתי פרויקטים חדשים וייחודים במגוון תחומים ומקומות.. אחרי שירות צבאי בנח"ל למדתי חינוך ולימודי ארץ ישראל לתואר ראשון ומדיניות ציבורית לתואר שני, התפקיד הראשון שלי בעיריית רעננה היה במחלקת הנוער, ריכזתי את תנועת  המדצ"ים העירונית, התפקיד הבא היה  מנהלת המרכז הקהילתי שפינוזה ומשם הגעתי למשכן שהיה מבנה ריק ושומם וצעד צעד, שנה אחר שנה, נבנתה פעילות תוך חשיבה קהילתית ותרבותית , למצוא את הייחודיות של המשכן ולהביא לרעננה פעילות תרבות איכותית בלי צורך לצאת מחוץ לעיר, להוות מרכז תרבותי משמעותי עם קול ייחודי. עד שהגיע למה שמתנהל היום במשכן.

מה בכל זאת עשיתם בתקופת בין הסגרים?

בחודש מאי חזרנו לפעילות חלקית, קיימנו הרצאות ואירועים קטנים כמו הרצאות על טיולים בעולם מה שהיה סוג של נחמה קטנה עם עוצר הנסיעות לחו"ל,  אבל הכל היה תחת אי ודאות לגבי ההמשך. ניצלנו כל חלון שהתאפשר בו לעבוד או לקיים אירועים . בחודשי הקיץ הפעלנו מיני גולף לילדים, שעות סיפור, השוכרים שמפעילים פעילויות במשכן לחצו לחזור לפעילות הם תלויים היו לפרנסתם בקיום אירועים .

 מה עם אירועים וירטואליים כמו הרצאות?

בחרתי בעצה עם הצוות לא לערוך אירועים וירטואליים, הייתה הצפה של אירועים וירטואליים. המשכן מספק חווית תרבות מלאה ובמה שאין לנו יתרון העדפתי לא לעסוק.



הקהל חוזר למשכן
משכן למוסיקה ואומנויות

איך לקוחות המשכן הגיבו?

לשמחתי רוב הלקוחות והמנויים ואלו שרכשו כרטיסים לאירועים שבוטלו העדיפו לא לקבל  החזר, אלא לשמור זיכוי לאירועים עתידיים תוך תקווה שהשגרה תחזור במהרה.

שמרנו לאורך כל התקופה על קשר עם לקוחות המשכן, יש לנו יותר מ 15,000 לקוחות ברשימות הדיוור שלנו ומאז חזרתינו לפעילות  כ- 35000מעורבים בפייסבוק

איך מנהלת מוסד תרבות הופכת להיות חוקרת אפידמיולוגית?

בשבילי זה היה סוג של תיקון והתגברות על פחד ממחלות, אני קצת היפוכונדרית ולעסוק במגפה ומחלות היה עיסוק מאתגר.

כשעיריית רעננה לקחה על עצמה לנהל את החקירות האפידמיולוגיות בעיר עברתי הכשרה של משרד הבריאות יחד עם הצוות שלי ועובדים נוספים עסקנו בחקירות אפידמיולוגיות. היתה לי הסמכות המקצועית לבדוק מגעים של חולי קורונה בעיר וכך לקטוע את שרשראות ההדבקה בעיר, פנו אלי רבים לייעוץ והכוונה עם כל הנהלים והתקנות החדשות בנושא.. זה היה נהדר לעשות עבודה עם משמעות בתקופה מוזרה וחריגה כמו הקורונה.

עבדנו תחת הקב"ט העירוני, זו היתה חשיפה לעולם אחר של עשיה. מעבר מעשיה חיובית לעיסוק במחלות.העיסוק היה תרפיה מצויינת בתקופת הקורונה.

איך החזרה לשגרה?

חזרה נפלאה, היא מאפשרת לעורר את שאר העשיה והחלומות האישיים והמקצועיים, 

מאז שחזרנו כבר הספקנו לארח  את דני רובס להופעה, מוזיקה אנדלוסית, ערבי מוסיקה ווקאלית,פעילויות לילדים,ערבי זמר עם האחים אסנר, מוזיקת עולם, הרצאות  ועוד. לפני הקורונה התחלנו להוציא  משלחות אומנות ותרבות לפולין ואני מקווה שהפעילות תתחדש עם חזרת עולם התעופה והתיירות לשגרה.

אני גם לומדת פולנית כדור שלישי ליוצאי פולין שהיגרו לארגנטינה ולישראל חשוב לי להכיר את ההקשר התרבותי של המורשת המשפחתית, אני מתנדבת בעמותה לחילופי נוער "הפועל רעננה" שמוציאה משלחות לגרמניה ואני מקווה שבעתיד הקרוב נמשיך להפיק ולארח מופעי תרבות מהארץ ומחו"ל  ואוכל ליזום ולהמציא כל פעם פעילויות ואירועים חדשים וייחודים , כמו שתמיד ידענו במשכן לעשות.

רק  תנו לי לעבוד והתרבות תעשה את שלה.




כתבות קשורות

כתבות קשורות

2 תגובות

  1. עדי טל דמאי הגב

    מהממת ❤

  2. עליזה אורן הגב

    מעולה. אוהבת.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן