חדשות רעננה

בחירה היא ערך עבורי

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים נפגשנו עם רויטל שפירא מנהלת אגף החינוך בעיריית רעננה על הדרך המקצועית שעשתה ממדצ"ית ועד לניהול החינוך ברעננה ואחריות על 18.400 תלמידות ותלמידים.

שיחה על פדגוגיה ועל מגוון השפות אותן ילמדו תלמידי רעננה השנה

רויטל שפירא
רויטל שפירא

שפירא תושבת פתח תקווה נשואה ואם ל 3 עשתה דרך ארוכה במערכת החינוך, ממדצ"ית ועבודה בחינוך הבלתי פורמאלי שרתה בצבא כקצינה ומפקדת בקורס קצינות,  התחילה את קריירת ההוראה של כמורה לתנ"ך.

מה האתגר המשמעותי הראשון שלך בחינוך?

חלק ניכר מהדרך, היה ליווי צוותי כיתות  אתג"ר ומב"ר יש פדגוגיה שונה בללמד תלמידים עם פערים לימודיים.

זה מתחיל מטכניקות שונות של לימוד, תלמיד חזק לומד גם ללא מורה הוא יצליח.  תלמיד שיש לו פערים חייב את המורה הנכון לצידו.

 התלמידים הציבו לי אתגר להיות מורה טובה.  מייד הבנתי שהדרך ללמד היא דרך הקשר האישי הראיה של הקושי הנקודתי של כל תלמידה ותלמיד לדעת לזהות מה הדרך הנכונה להגיע לכל תלמיד.

את רוב המסלול שלי עשיתי בתיכון בן גוריון בפתח תקווה, בית ספר שבו התחלתי את הקריירה המקצועית שלי, סגנית ומנהלת בית הספר ומשם עברתי לנהל את אגף החינוך העל יסודי בפתח תקווה 17,000 תלמידים בעיר מורכבת מאוד עם מערכת חינוך מגוונת בזרמי חינוך שונים

ולמה הגעת לרעננה?

הייתה חסרה לי ההתבוננות על התהליך החינוכי מגיל  ועד סיום תיכון, אני מאמינה שתהליך חינוכי מתחיל מגיל צעיר ומשפיע לאורך כל שנות הלימוד.  רציתי לנהל מערכת  שרואה את כל התהליך

מה מצאת ברעננה?

מצאתי צוותי חינוך מעולים, מסורת של למידה ופיתוח מקצועי של צוותים, מוסר עבודה גבוה של הצוותים ואגף החינוך והשותפים במשרד החינוך מצאתי הנהגת עיר קשובה ששמה את החינוך בראש סדר העדיפויות שלה.  הנהגה שנותנת כנפיים ותמיכה שמחתי לראות שהנהגת ההורים ברעננה רואה את עצמה שותפה לעשיה החינוכית, לא עם הכל אנחנו מסכימים אבל הדיון הוא תמיד מקצועי עיניני ולמען תלמידי רעננה.

יש ברעננה מערכת של שקיפות ושיתוף פעולה בכל היבטי החינוך.

מה התהליך המשמעותי שאת גאה בו ברעננה?

העבודה על תכנית האב בחינוך היא אחד הדברים המשמעותיים בהכנת התכנית  יש התבוננות על היבטים שונים, חינוך מיוחד,  פדגוגיה מוניציפאלית חינוך בלתי פורמלי. הקמנו  צוותי משימה שעבדו בהתבוננות על המציאות והפיכה לתכניות עבודה. ראיה של מה קורה בשטח היתה ההתבוננות על עתיד החינוך ברעננה.

הצוותים היו להם שותפים כולם באו מתוך אמון בתהליך מרגש לראות את התהליך.

שיתפנו את הפיקוח של משרד החינוך בבניית תכנית האב, התבוננות הייתה מזוית שונה

יצרנו תכנית אב גמישה כדי  לאפשר לאנשי השטח לנוע בתוך התכנית.

איך מנהלים מערכת עם כל כך הרבה חשיפה למידע וביקורת?

בית ספר צריך להיות מרחב עם מערכות יחסים טובות. זה הבסיס לכל עבודה ניהולית וחינוכית. כל מערכת צריכה למצוא את הדרך לקיים את מערכת היחסים בתוך בית הספר בין כל השותפים תלמידים הורים מורים וקהילה, רעננה היא עיר קהילתית מתבקש שנקיים מרחב חינוכי משותף  בכל מימד, פיזי ווירטואלי.

 חשוב ליצור חדשנות ויזמות לפתח  יוזמות משותפות. לבנות את הקומה הבאה של החינוך.

ראש העיר רעננה, חיים ברוידא ומנהלת אגף החינוך רויטל שפירא - במהלך צ'ט עם הורי תלמידי העיר כהיערכות לשנת הלימודים
רויטל שפירא וחיים ברוידא בצ'ט חינוך לפתיחת השנה

איך שומרים על קשר עם השטח?

אני מגיעה לכל בית ספר לביקור אישי מברכת בכל ימי ההולדת עורכת מפגשי קפה ומאפה לצוותי הניהול מערבבת את הצוותים שיצרו תהליך של למידה על תהליכים שמתרחשים אצל העמיתים שלהם,  מתכנסים ושמים את הטלפונים בצד מקדישים את הזמן רק לדיון עינייני.

הנהגתי מסע מנהלים אחת לשנה שאנחנו עורכים כמפגש פתיחת שנה

מקום שיביאו את המקום שלהם יש שני מנהלי מחלקות יסודי ועל יסודי שעובדים לצידי ומסייעים בניהול המערכת המורכבת של החינוך ברעננה.

איך שמרתם על המורים בזמן למידה מרחוק?

בתקופת הקורונה מצאנו פתרונות להתאים את המענה של כל מורה לסביבת הלמידה לא כולם לימדו בתנאים שוים, מי שהיתה עם 5 ילדים בבית לא היו לה את תנאי הלימוד כמו מורה בלי ילדים. דאגנו לתת את הכלים לכל מורה לתפקד גם המצב חריג כמו שהיה בשנה שעברה.

האם יש קושי לשמור על מורים טובים? 

לשמחתי מורים רוצים ללמד ברעננה כי רעננה משקיעה בחינוך. השמירה על ההון האנושי היא אחת המשימות החשובות של מערכת החינוך. אנחנו חונכים ומלווים את המורים החדשים בתהליך קליטה חברתי ומקצועי. בכל בית ספר יש שני מלווים רכז המקצוע מלווה את הצד המקצועי ויש  ליווי והדרכה בהתמודדות עם  בחלקים הרכים, התמודדות עם הורים ותלמידים גישה מקצועית וארגונית שהיא בסיס ליצירת אמון ראשוני. במקום שיש אמון יש התפתחות.

התפקיד שלי הוא לאתגר את מערכת החינוך העירונית,  לשמור על ההון האנושי של אגף החינוך העירוני, לאתגר ללמד רעננה פתחה מחלקה בשם "דרך רעננה" שבו מורים לומדים ובונים לעצמם את הפיתוח המקצועי של עצמם.

באיזה תכניות חינוכיות את גאה במיוחד?

עיריית רעננה משקיעה הרבה משאבים משקיעה בתכניות פורצות דרך,

בוגר רענני יצא ממערכת החינוך שהוא יודע שפות רבות שפת קוד, שפה פיננסית, שפה מוזיקלית

שפה מונטסורית הכל זה חלק מבניית האדם הבוגר שיצא מערכת החינוך.

העבודה לא מסתיימת ביוני, בקיץ עשינו פעילויות חינוך עם ילדי רעננה,  

התפיסה בעיר היא היא שיול"א היא חלק ממערכת החינוך ולכן הצהרונים מופעלים על ידי העירייה

רעננה לוקחת אחריות על ילדי העיר גם אחרי שעות הלימוד.

בשנה הבאה אנחנו פותחים את המגמות העל אזוריות באומנויות, תלמיד יכול ללמוד במגמה  בתיכון אחד ואת שאר הלימודים בתיכון אחר.  התאמנו עת מערכת השעות לכך  מה שעמד לעינינו זה שלימוד הוא קודם כל חברתי ואם אפשר לשמור על הסביבה החברית של התלמידים אז כולם מרויחים.  מה שאפשר

צריך ליצר איזונים במערכת בין צרכי הפרט לצרכי מערכת, לראות את הפרטי במערכה.

ואיך מתמודדים עם מעורבות הורים?

הקשבה לתושבים לא בהכרח היענות. אבל מה שאפשרי עושים התפקיד שלי זה לתווך את המציאות לתלמידים ולהורים.  בין שמיים לארץ יש תכנית אב יש יעדים ויש פרקטיקה שצריך לצעוד בתוכה

יש אתגרים כמו הכשרת צוותים לעתיד מונטסורי לשינוי פרדיגמות ותפיסות עולם עקביות סיסטמטיות

קשר הדוק עם הנהגת הורי החינוך המיוחד העבודה איתם מוכיחה הנהגת הורים שאפשר לפתוח דלת לא צריך לפרוץ אותה

האם הקורונה היתה מתנה או עול?

למערכת החינוך הקורונה היא מתנה. היא למדה את אנשי החינוך שאפשר לעשות שינוי בטווח קצר ובלי לפחד לשנות את מרחב הלמידה או לאמץ  שיטת הלמידה ההורים נחשפו לעבודת המורים המורים הבינו את המשמעות של מערכות היחסים עם התלמידים ועם ההורים. הקורונה חידדה הכל נעשתה עבודה חברתית ורגשית

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן