חדשות רעננה

לא מפחדת ללכת נגד הזרם השליחות שלי היא הרבה מעבר לריקוד

מזה 17 שנים, פועל ברעננה סטודיו אליברה למחול, בבעלותה וניהולה של אלינור דרוקר בן זקן. שיעורי הבלט הקלאסי, הריקוד המודרני, הפלנמקו וההיפ הופ מבוססים כולם על חזון אחד מוגדר – לתת לכל ילדה את הבמה לבטא את עצמה דרך ריקוד 

אלינור דרוקר בן זקן צילום: אינגה אבשלום

כשאלינור דרוקר בן זקן פתחה את אליברה בית למחול היא עשתה את זה מתוך תשוקה לריקוד ורצון להעביר את הקסם הלאה. 17 שנים ומאות בוגרות אחרי, היא יכולה להגיד בסיפוק 'הצלחתי'. רגע לפני פתיחת שנת הפעילות החדשה, נפגשנו עם דרוקר בן זקן לשמוע על ריקוד ולימוד הריקוד כדרך חיים.

אלינור דרוקר בן זקן, ילידת רעננה ורעננית בלב (תושבת אבן יהודה בשנים האחרונות) המייסדת והבעלים של אליברה בית של מחול נשואה לד"ר איל בן זקן. איל לא רוקד צוחקת אלינור, לקח לי חודשיים ללמד אותו את ריקוד החתונה. אמא לעלמה הילל ואריאל.

אליברה לרקוד במקום שמאפשר חופש

את הרומן שלה עם הריקוד היא התחילה בגיל 4, ומאז הוא הפך לחלק משמעותי ובלתי נפרד מחייה. בגיל 15 היא החלה ללמד. "זה בער בי. הרגשתי שיש לי את היצירתיות והידע ורציתי לטרוף את עולם הריקוד", היא מספרת על התחלת הקריירה כמורה, "הרגשתי שיש לי את מטה הקסמים, שיש לי מתנה שאני רוצה להעביר. אחד הדברים שהיו חשובים לי יותר מהכל היה הרצון להשפיע על ילדות. הריקוד הוא מתנה שכל אחת ואחד יכול ליהנות ממנה.

"כשפתחתי את אליברה רציתי ליצור מקום חדש, אחר, בית ספר לריקוד שמאפשר חופש בלי תבניות. הפירוש של השם אליברה בספרדית הוא חופש וזו המהות של הסטודיו. ריקוד נתפס כמקצוע נוקשה ואני באתי עם חזון מוגדר של לתת לכל ילדה את הבמה לבטא את עצמה דרך ריקוד". 

המוטו של אליברה הוא שכל אחד יכול לרקוד ורצוי שכל אחד ירקוד. בהתאם לכך, מי שנכנסת בשערי הסטודיו יכולה למצוא את תחום הריקוד המתאים לה וליהנות משיעורי פלמנקו, מחול מודרני, אימפרוביזציה וקומפוזיציה, מסדנאות מחול ועוד. 

אלינור דרוקר : בית ספר לריקוד המאפשר חופש בלי תבניות
אלינור דרוקר : בית ספר לריקוד המאפשר חופש בלי תבניות

 את מרגישה שהשגת את המטרה?

"ההקמה של אליברה פרצה את הגבולות של מי יכול לרקוד ומי לא. התשובה ברורה – כולם יכולים לרקוד. קודם כל הנשמה והנפש צריכים את הריקוד, הגוף מקשיב לנפש והכל בלי לוותר על מקצוענות והתייחסות רצינית לריקוד. אליברה זה קודם כל בית למחול ולא מכונת ייצור".

במבט לאחור, המטרה של דרוקר בן זקן הושגה, אך, ההתחלה לא הייתה קלה. חמש השנים הראשונות של הסטודיו, הדרך לצבירת מוניטין ותלמידות היו מאתגרות. בחצי השנה הראשונה היו בסטודיו חמש תלמידות. הצמיחה הייתה הדרגתית, כאשר אחת ההחלטות המוצלחות בדרך להגשמת החזון, הייתה למקם את בית הספר במשכן למוסיקה ואמנויות ברעננה, שהפך להיות הבית של אליברה.

"הבנתי מההתחלה שכשפותחים משהו שהוא שונה, לוקח לעולם זמן להכיר ולהתחבר. לשמחתי, נשארתי נאמנה לדרכי החינוכית והמקצועית. אני שמחה שגם היום, 17 שנים אחרי, אני עם אותם לב, נשמה ותשוקה כמו ביום הראשון. עם השנים התפתחתי ועיצבתי דרך מדויקת ומזוקקת. גם האמהות שינתה אותי ודייקה את העבודה שלי. הבנתי את הצרכים של הילדים מחווית האימהות ולא רק מאינטואיציה. היום, כשיש לי בבית גם רקדנית שהיא נערה, אני מבינה את האתגרים דרך העיניים של אמא וזה נותן לי עוד כלים להתפתחות ונקודת מבט נוספת".  

גם היום, 17 שנים ומאות תלמידות אחרי פתיחת הסטודיו, דרוקר בן זקן ממשיכה לנסוע בעולם ולהיחשף לחומרים חדשים, ליצור כרקדנית וללמוד בבתי ספר מובילים למחול ברחבי העולם. בשנה האחרונה, לצד אליברה, היא פתחה את הקליניקה "nor חיבור וטיפול תנועתי", שם היא עובדת כמטפלת בתנועה, "זה חיבור מושלם ושלם לעשייה שלי באליברה".

בלט קלאסי , יסודות לריקוד
בלט קלאסי , יסודות לריקוד

כאמור, מגוון סוגי הריקוד שמלמדים באליברה נרחב, כאשר ההתחלה היא תמיד בלט קלאסי. "אלו היסודות של הריקוד גם חינוכית וגם מקצועית. כל רקדנית צריכה יסודות של בלט קלאסי. גם תלמידה בת 4 יכולה להרגיש כמו בלרינה. חשוב לי שכל ילדה תוכל להגשים את האהבה שלה לריקוד, לכולם מגיעה הזכות לרקוד".

בהמשך, יכולות התלמידות לעבור למחול מודרני שהוא אחד הסגנונות המרכזיים בסטודיו, שמאפשר חופש תנועתי והבעה עצמית. דרוקר בן זקן מלמדת את כל קבוצות המחול המודרני מכיתה א'.

כאשר ביקרנו בסטודיו, לא יכולנו שלא להבחין בקבוצת בנות באחת הכיתות, שבלטו לעין בעמידתן הזקופה. בירור קצר העלה כי מדובר בשיעור פלמנקו –  ריקוד מיוחד, שהוא לדברי דרוקר בן זקן, שיעור לחיים. "פלמנקו יוצר שפה של הבעה אישית באמצעות הגוף. גם אם התלמידות לא יהיו רקדניות, בפלמנקו יש עמידה וזקיפות שמשפרות את הביטחון העצמי. כשלמדתי תנועה טיפולית בוינגייט, אחד הדברים ששמתי אליהם לב הוא איך העמידה של הפלמנקו מציגה את הרקדנית לעולם, איך הביטחון שהפלמנקו מקנה לרקדנית נותן לה את החופש להיות היא עצמה גם מחוץ לעולם הריקוד. פלמנקו זה ביטחון ונוכחות. התנועה, הזקיפות, משנים את כל התודעה".

מול זקיפות הקומה שמאפיינת את רקדניות הפלמנקו בולטות רקדניות ההיפ הופ האנרגטיות. ההיפ הופ הוא ריקוד משוחרר ואנרגטי המאפשר חופש ושחרור ליהנות מהמוזיקה והוא סגנון הריקוד היחיד שניתן ללמוד באליברה בנפרד בלי יסודות. "יש בהיפ הופ הרבה סגנונות שיכולים להתפרש כאלימים גם מילולית וגם התנהגותית. אני בוחרת בקפידה את המוסיקה שמלווה את הריקודים. אני שומרת על הילדות שרוקדות היפ הופ. הריקוד מאפשר תנועתיות בטוחה ומשוחררת אני רוצה לגדל דור טוב עם ערכים גם בריקוד".

באיזה הישגים מקצועיים את גאה?

"אני גאה בכולם! בעיקר על הדרך ועל למידת ערכים משמעותיים לחיים. היופי של אליברה הוא להגיע להישגים גם בלי לשים את ההישג כמטרה, בלי לדרוס אחרים, תוך יצירת יחסי חברות וקשר עם הסטודיו. בלי צורך בגביעים, מדליות ותחרות. לרוב, ההישג הוא הריקוד עצמו והאהבה לריקוד. יש לי תלמידות שהפכו מורות לריקוד בעצמן. אמר גרוטו, לדוגמה, התחילה בגיל 9. היום היא בת 27, מורה לפלמנקו ועברה את הדרך המקצועית באליברה. היא גם רקדנית מקצועית וגם מורה. יש לי תלמידות שרוקדות ורקדו בלהקות נחשבות בארץ".

יש סיפור מיוחד של תלמידה שאת זוכרת?

"כשתלמידה מגיעה אני מסתכלת לה בעיניים, נותנת לה את הביטחון שהיא הגיעה למקום שמח ובטוח. הורים יכולים להיכנס לשיעור כדי לתת לילדים את הביטחון. אני עושה הרבה חוויות מתקנות לילדות. יש תחרותיות בריאה באליברה, יש מסלולי התקדמות מקצועיים, אין סולנית קבועה. בכל ילדה אנחנו מוצאים את מה שהיא טובה בו כדי להעצים אותה ולתת ביטוי ליכולות שלה, גם אם זה לארגן את הקבוצה או להקריא שמות. כולן מוצאות בית ואנחנו מוצאות את החוזקות בכל אחת".

יש לריקוד תדמית בעייתית במה שנוגע לדימוי גוף איך את מתמודדת עם הסוגיה?

"הכלי של הרקדנית הוא הגוף וכל רקדנית הגוף שלה הוא המושלם לריקוד שלה. כשאני למדתי היו שוקלים אותנו בשיעור. בתור ילדה זה נראה לי פסול, אבל רציתי להיכנס לתלבושת של המופע, אז המשקל היה נושא חשוב. לי ברור שכל ילדה יכולה לרקוד, גם אם מבנה הגוף שלה מלא או רזה גם אם היא חלשה או חזקה.

"מבנה הגוף לא רלוונטי, זה נוכח גם בלי לדבר על זה. לעולם לא תהיה באליברה אמירה המתייחסת לגוף בהיבט של משקל. אני אתאים את התלבושת לרקדנית ולא את הרקדנית לתלבושת. גם אם צריך לתפור במיוחד תלבושת ככה נעשה. אין דבר כזה חוסר נוחות. כשרקדנית מרגישה בנוח עם הלבוש היא בטוחה יותר וחופשייה יותר לבטא את עצמה וזה מה שחשוב באמת".

כשהורים בוחרים באליברה , הם בוחרים הרבה מעבר לריקוד
כשהורים בוחרים באליברה , הם בוחרים הרבה מעבר לריקוד

למה הורים בוחרים באליברה?

"כשהורים בוחרים באליברה כבית לריקוד של הילדה שלהם, הם בוחרים הרבה מעבר לריקוד. הם בוחרים מקום רגיש שטוב לגדול בו ומקבלים הרבה מעבר למחול. חשוב בבחירה של כל חוג קודם כל לבדוק מי עומד מול הילד שלך. אני בוחנת חוג לילדים שלי קודם כל לפי איש החינוך שעומד לפניהם".

לצד הילדות שרוקדות בסטודיו קיימות כיום גם חמש קבוצות של נשים, מגיל 30 עד 65, שרוקדות באופן קבוע. ההתחלה של קבוצות הנשים הייתה בחופשת הלידה של דרוקר בן זקן לאחר לידת בנה האמצעי, "אני רקדנית ומופיעה כל השנים ורציתי להמשיך לרקוד ולא רק להיות אמא, מתוך המקום הזה יצרתי קבוצת נשים של אמהות שרוצות לרקוד".

שיעור הנשים מבוסס על מחול מודרני ומתאפיין ביצירת סביבה תומכת ומפרגנת, הווי ותמיכה הדדית. החיים של הנשים משולבים בריקוד. "אני נהנית ללמד בקבוצת הנשים ובו זמנית יש לי את החופש ללמוד מהן על החיים. יש ערך וכבוד לזמן הזה של הריקוד. בקבוצות הנשים מרגישים את זה. השונה הוא המקום להבעה עצמית באמצעות הגוף, הבאת הנוכחות של כל רקדנית. 

"יש אמהות אמיצות שרואות את הבנות שלהן רוקדות ומקבלות את האומץ לרקוד. לרקוד זה לכל החיים נשים שרוקדות מעניקות לעצמן משהו אחר. קבוצות נשים מופיעות במופע המרכזי של סוף השנה. נשים מבצעות חלום שנראה לא מציאותי נהנות האדרנלין והאופוריה. לאחרונה פתחתי קבוצת פלמנקו נשים חדשה ברעננה. זה כיף גדול. אני מזמינה כל אישה להגיע ולחוות את החוויה. זו סגירת מעגל שפתחתי בגיל 21". 

ומה לגבי העתיד?

אליברה הוא סטודיו בוטיק ולדברי דרוקר בן זקן, יהיה כזה גם בעתיד. "ברגע שאני לא מכירה את כל התלמידות המהות של אליברה לא מתקיימת. אני מקפידה על  כמות מוגבלת של תלמידות בכל שיעור, אין מסה של ילדות ויש יחס אישי רואים את הצורך של כל תלמידה. אני מאחלת לתלמידות לצוות המורות ולעצמי שתהיה שנה רצופה, שלמה, פורייה ומלאת שפע של עשייה ושיתוף פעולה".

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן