חדשות רעננה

להיות ראש עיריית רעננה זו שליחות שחיכיתי לה הרבה זמן

"לראש עיר יש את יכולת ההשפעה יותר מכל תפקיד ביצועי אחר במדינה, בכל יום אני מממש את החזון שלי עליו חלמתי שנים רבות וזה ממלא לי את הלב. גדלתי ברעננה וגרתי בה כל חיי, אני מחובר לכל תושב ולכל רחוב בעיר."

התלוונו ליום עבודה של ראש העיר ערב פסח, בראיון חג לרעננה ניוז מספר חיים ברוידא ראש עיריית רעננה על היום בו הוא נכנס לתפקיד ראש העיר, על ההתמודדות של ראש עיר מול אתגר הקורונה על פיתוח העיר בעתיד וגם מה הוא עושה אם במקרה יש לו כמה דקות לנוח באמצע היום  

חיים ברוידא ותמונת אביו ודודו בארכיון העירוני

הבוקר התחיל כשראש העיר עובר על 150 מיילים שקיבל יחד עם העוזרת האישית שלו מיכל טל בידאני הוא עובר על הפניות ומנתב אותן להמשך טיפול.

אתה מנהל עיר עם תקציב של 840 מיליון ש"ח, אין מי שיעבור על המיילים?

אני רוצה להיות מעורב בחיי התושבים ולהיות מודע לצרכים שלהם בשביל זה נבחרתי.

 

ספר על הכניסה לתפקיד

כשהגעתי ללשכת ראש העיר ביום העבודה הראשון היה צליל של הד של ריק, הרגשתי כאילו הספינה נטושה, לא הייתה העברה מסודרת של תפקיד ראש העיר. לא קיבלתי 100 ימי חסד אפילו לא דקה של חסד. בפגישת העבודה הראשונה עם גזבר העירייה יוסי מזרחי, הוא אמר לי שאם לא נפעל באופן מיידי לשיפור המצב הכספי של העיר לא יהיה לעיריית רעננה כסף לשלם משכורות. נשכתי שפתיים והתחלתי לעבוד.

האתגר הראשון היה ייצוב כלכלי, הפעולה המיידית הייתה בדיקה איפה אפשר לחסוך, היו לעיריית רעננה 180 נותני שירות חיצוניים בעלויות של מיליונים רבים, בחנו את ההתקשרויות צימצמנו את אלו שלא היו חיוניות, אחרות הוצאנו למכרזים במטרה לחסוך ולהתייעל.  רק במהלך הזה חסכנו 28 מיליון שקל בכל שנה.

קיבלתי את התב"ר עם גירעון של 170 מיליון ש"ח, היינו צריכים להחזיר לטבע היטלי השבחה של 36 מיליון ש"ח שלפי המלצת היועצת המשפטית של העירייה היו אמורים להיות מופקדים בחשבון נאמנות ובפועל השתמשו בכסף למימון שוטף.

רעננה היתה בסכנה של איבוד מעמד עיר איתנה, עבדתי קשה מול משרד הפנים על מנת לשמור על מעמד עיר איתנה. אם היינו מאבדים את דרוג עיר איתנה היו לזה לזה משמעויות קשות מאוד לעתיד העיר ליציבות הכלכלית שלה. 

שמרנו על דירוג האשראי של העירייה  מול חברת Sַַ&P, קיבלתי עירייה שנתיים סיימה בגירעון ואת השנה האחרונה עם כל אתגרי הקורונה סיימנו בעודף תקציבי של 300 אלף ש"ח.

איך התמודדת עם שנת הקורונה?

השנה האחרונה הוכיחה כמה שלטון מקומי חזק חיוני. המאפיין העיקרי היה חוסר ודאות, כל יום קיבלנו הנחיות סותרות וערבוב של מסרים, עבדנו מול שרים שהתחלפו, לקחתי את ניהול המשבר על העירייה ועובדיה.

היעד הראשון היה לא להשאיר אף אחד מאחור. התקשרנו לכל תושב מבוגר ברעננה דאגנו שלא יהיה אף תושב בחוסר, עובדי העירייה הפכו להיות נותני שירותים אישיים כולל שליחויות של מזון ותרופות לבתי התושבים. ערבות הדדית קהילתית במיטבה.

מה שהיה חשוב לי זה שקיפות כלפי העובדים והתושבים, הקמתי חמ"ל עירוני של חברי מועצה ומנהלי אגפים בעירייה קיימנו ישיבת מטה יומית בחנו את איכות ביצוע המשימות כל אחד ידע מה מצפים ממנו. חיברנו את כל המתנדבים והעמותות העירוניות  יש ברעננה יותר מ 500 מתנדבים פעילים יחד עם העובדים הסוציאלים עשינו מיפוי צרכים דאגנו לפתור כל חוסר.

ברמה הכלכלית לקחנו הלוואת בלון למקרה של מצוקה תזרימית בגלל הירידה הצפויה בהכנסות, לשמחתי לא הזדקקנו לה ושמרנו גם בשנה כזו על יציבות פיננסית.

הרמת כוסית באגף ההנדסה

איך שומרים על אופי של עיר שכבר מזמן היא לא מושבה?

רעננה היתה ותהיה שונה מהרצליה וכפר סבא בהרבה מימדים, בבניה, לא יהיו מגדלים ברעננה. יש לחצים מהמדינה לבנייה צפופה וגבוהה, אלו לחצים מובנים הנובעים מחוסר בקרקעות אבל בתכנון נכון ניתן יהיה לשמור על מבנה עירוני נכון. 

עיקר ההתפתחות של בניה למגורים תהיה מפרוייקטים של הריסה ובניה זה גם נכון בהיבט של בטיחות המבנים במקרה של רעידת אדמה וגם יביא להתחדשות עירונית וקהילתית, מרכז העיר מזדקן ואין אדמות פנויות לבניה, הפתרון הוא רק הריסה ובניה ובמהלך הזה תהיה הזדמנות גם לשפר את התשתיות העירוניות הוספת מקומות חניה, חידוש בתי ספר החזרת החיים לאחוזה, גם חיי מסחר וגם חיי תרבות, זה מהלך אסטרטגי חיוני שקורה.

יש עוד הרבה מה לבנות ברעננה. נווה זמר ממשיכה להתפתח, הכביש העוקף הצפוני שיחנך בקרוב ובעתיד יתחבר לכביש החוף לאיילון יתן פתרון תחבורתי לשכונות בצפון העיר. 

בין רחוב פרדס משותף וכביש 531 התחילו בתשתיות לבניית 1500 דירות,  יש עשיה ברעננה. כדי למשוך אוכלוסיה צעירה חייבנו קבלנים ששליש מהדירות יהיו דירות של 3 חדרים. זה יתן את ההתחדשות הדמוגרפית שרעננה זקוקה לה.

יש את תכנית ר.ע 3000 אני מחויב אליה, בעתיד רעננה תהיה עם 120 אלף תושבים היום גרים ברעננה 92 אלף תושבים,  זה צריך להעשות בחכמה. פרוייקט גאולה הוא נקודה כואבת, לצערי בית המשפט העליון לא היה קשוב לעוול החברתי הנורא שנעשה לדיירים בפרויקט גאולה. בית המשפט נתן לי לדבר אבל לצערי לא אישרו את הפרוייקט, אני מקווה שהתושבים יצמדו למתווה המוצע כדי שיזכו להתחדשות העירונית שהם זקוקים לה אני בקשר עם חברת רסקו על מנת למצוא את הפתרון.

דליה גור כהן מנהלת מחלקת הפיקוח על הבניה חים ברוידא וחבר המועצה חיים גולדמן

פיתוח איזורי תעסוקה

איזור התעשיה ברעננה מלא שלטי השכרה ובמקביל יש הרחבה של מאות אלפי מטרים חדשים איך זה מסתדר?

כדי שרעננה תוכל להמשיך להיות עיר מובילה היא חייבת להגדיל את ההכנסות מארנונה לעסקים, היחס בארנונה  צריך להיות 60 אחוז מסחרי ו 40 אחוז מגורים, רעננה היא עיר עם ביקושים ומהר מאוד תהיה חזרה לשגרה של עבודה רגילה עם צמיחה משמעותית.

תוך חצי שנה מהכניסה שלי לתפקיד, אישרנו 420 אלף מטר בניה חדשה של מתחמי הייטק. זו מהפכה משמעותית שתניב בעתיד לרעננה יציבות כלכלית וצמיחה.

אני חייב לשבח את מחלקת ההנדסה של רעננה ומהנדס העיר פרץ אוסנברג שפועלים בכל הכח לקידום תכניות. 

אני פועל לאישור עירוב שימושים באזורי תעסוקה, אין סיבה שלא יהיו מגורים לצעירים באזורי תעסוקה. אפשר לבנות דירות קטנות יחד עם  חיי תרבות וחיי חברה  יהיו פתרון מצויין גם למצוקת מגורים וגם לפעילות בעיר. במקביל מקדמים גם התחדשות עירונית באזור התעשיה, בניין וילה רמה למשל הוא דוגמא לבניין שראוי להיהרס ולהיבנות מחדש. 

 

נת"צ ומטרו ותחבורה

ביטול הנת"צ היה אחד מהנושאים המרכזיים בקמפיין שלך. איך עיר מודרנית יכולה לחיות בלי תחבורה ציבורית?

את תוכנית הנת"צ קיבלתי בירושה מקודמי לתפקיד. אני לא נגד תחבורה ציבורית, אבל יש פתרונות טכנולוגיים חכמים שיאפשרו את התנועה באחוזה גם עם הנת"צ וזאת בלי לבטל 28 פניות לרחובות צדדיים מאחוזה. זה קטסטרופה תחבורתית.

תחבורה זו מהפכה מתמשכת וצריך לסגל את השינויים בהדרגה. שימוש ברמזורים חכמים ונסיעה חופשית בסופי שבוע זה הפתרון אבל כשמתחלפים שלושה שרי תחבורה בשנתיים ומי יודע כמה עוד יתחלפו קשה לנהל מדיניות ארוכת טווח. המדיניות של להכתיב לרשויות המקומיות מדיניות, לא יכולה לעבוד. יש צורך בשיתוף הרשויות המקומיות בהליכי התכנון להבין את האופי של העיר לפני שמבצעים מהלכים שעל הנייר נראים טובים אבל בפועל יהיה קשה ליישם אותם.

דוגמא מצויינת היא תכנון המטרו, זה לא רק המיקום של התחנה בבית לוינשטיין או ליד הרכבת, זה העובדה שלא מיקמו תחנה נוספת באחוזה ליד רחוב עקיבא, ומיקום התחנה באזור התעשיה לא נכון. התייחסו לרעננה כמו מי שבא לבנות וילה נתנו לנו זמן קצר לאישור התכניות, יש כאן חוסר הגינות מצד נט"ע . נכנסים לעיר ומחליטים בשבילה איך היא תראה בעתיד.

אין אף ראש עיר שהשקיע משאבים כספיים ומשאבי כח אדם מקצועי על מנת לקדם את הפתרון הנכון אגף ההנדסה התגייס לגיבוש ההתנגדויות ואני מקווה שהמאבק יצליח. יש גורמים פוליטיים בעיר שמנצלים את המאבק לניגוח פוליטי. זה לא ירפה את ידי.



עם ותיקות העיר במועדון הזהב

חינוך

אם אני הייתי תלמיד במערכת החינוך של רעננה היום הייתי מצליח בלימודים הרבה יותר, השקענו למעלה מ 130 מליון ש"ח בשיפוץ יסודי של בתי ספר, התכנון של בתי הספר העתידיים יתבסס על מרחבים פתוחים, התפיסה של כיסא שולחן ולוח כבר לא רלוונטית היום, הלמידה בשנת הקורונה הוכיחה שאפשר לסגל שיטות לימוד אחרות. בכל תפקיד ניהולי שמתפנה ברעננה אנחנו מקבלים את המועמדים הטובים ביותר, כולם רוצים להשתלב במערכת החינוך ברעננה. 

הקמנו ב7 חודשים 9 גני ילדים חדשים, זיהינו צורך בפתרונות מהירים בנווה זמר ופעלנו מהר כדי לבצע, הקדמנו את פתיחת בית הספר נווה זמר, לצערי לא הייתה חשיבה אסטרטגית על הגידול הצפוי בכמות התלמידים. אנחנו מתכננים לבנות בשנים הקרובות בין 8 ל 10 בתי ספר נוספים. בית ספר לי אור לילדים על הרצף האוטיסטי, בית ספר מיתרים שיקבל סוף סוף מבנה ראוי, בית הספר הדמוקרטי שיעבור למבנה קבע, מרכז חינוך למחוננים, פתחנו גני ילדים בשיטה המונטוסורית.

הכל משתלב, הגדלת אזורי התעסוקה יגדילו את הביקושים למגורים, התחדשות עירונית תגדיל את מספר התלמידים ברעננה, שיפור בתשתיות התחבורה יתן מענה לגידול באוכלוסיה.

 

פוליטיקה עירונית

לשמחתי יש קואליציה רחבה, חברי מועצה שותפים לדרך  מסורים לשליחות שלהם ועובדים קשה בהתנדבות ומסירות רבה כדי למלא את השליחות שלהם, כל אחד בתחומו לפי כישוריו תורמים המון ולוקחים אחריות ציבורית.

לגבי האופוזיציה, אני הייתי חבר אופוזיציה והשתדלתי שהדיון יהיה ענייני ולא קטנוני, לצערי האופוזיציה העירונית לא נוהגת כך.

תושבים ועובדים

את ההנאה האמיתי מהתפקיד אפשר היה לראות במפגשים שערך להרמת כוסית לקראת החג במועדון הזהב ברחוב אופסטרלנד, שם הצטרף לחגיגה כסולן בשירה בציבור וכרקדן בחוג, נראה כי את ההנאה האמיתית מתפקיד ראש העיר הוא מקבל מהמפגשים האלו.

אחרי מועדון הזהב ביקר ראש העיר בהרמת הכוסית של העמותה למען הקשיש שנערכה במוזיאון העירוני, ברוידא מכיר את התושבים את ההיסטוריה שלהם והשושלת המשפחתית.  שם בין מוצגי  המוזיאון היה שעון  שיוצר על ידי האחים ברוידא ותמונה של אביו ודודו אשר ניהלו את חנות השעונים המשפחתית.

 

השעון שיוצר ע"י אביו ודודו
השעון שיוצר ע"י אביו ודודו

הרמת הכוסית במחלקת ההנדסה נוצלה כדי לברך את מנהלת מחלקת הפיקוח על הבניה דליה גור כהן שיוצאת לגמלאות. משם חזר ראש העיר ללשכה לפגישה עם תושבים מרחוב כצנלסון בניסיון לשפר את הבטיחות ברחוב, יחד עם נציגי מחלקת ההנדסה נעשה דיון במטרה למצוא פתרון למצוקת החניה ברחוב.

רצף הפגישות נמשך לדיון על המזנונים בפארק רעננה עם מנכ"ל העירייה אריאל הילדסהיימר מנהל הפארק ויטוריו ארביב ועם גדעון שמואל זכיין המסעדה בפארק רעננה. כל זה רק עד השעה אחת.

 

אתה לא מתעייף?

אין יום שאני חוזר הביתה בלי סיפוק ממה שעשיתי, קם בשבע בבוקר ולא חוזר לפני 10 וחצי, כל ערב. יש לי שתי אהבות. המשפחה שלי ורעננה ולשמחתי יש לי את האפשרות לקיים את שתיהן. ואם אני מתעייף במהלך היום אז קניתי לי כורסא ללשכה לאוכל לגנוב כמה דקות מנוחה.

 

כתבות קשורות

כתבות קשורות

7 תגובות

  1. ישראל חזיזה הגב

    יישר כח המשך בדרכך מאחל לך חג שמח והמשך עשיה למען רעננה תודה

  2. חזי אליה הגב

    יישר כח…שמחתי כשניבחרת….
    עם הצורך בדירות לזוגות צעירים…דחוף…
    מה נעשה בנידון של האדמות בגבול רעננה והרצליה ליד שביב….

  3. חזי אליה הגב

    יישר כח…שמחתי כשניבחרת….
    עם הצורך בדירות לזוגות צעירים…דחוף…
    מה נעשה בנידון של האדמות בגבול רעננה והרצליה ליד שביב….?

  4. צפורה ארונוביץ הגב

    גאים מאוד מהעיר רעננה תחת פיקוחך משקיע ודואג לה מאוד יישר כוח ובהצלחה לך בהמשך

  5. צפורה ארונוביץ הגב

    גאים מאוד מהעיר רעננה תחת פיקוחך משקיע ודואג לה מאוד ייכיף לגור ברעננה
    שר כוח ובהצלחה לך בהמשך

  6. צפורה ארונוביץ הגב

    גאים מאוד מהעיר רעננה תחת פיקוחך משקיע ודואג לה מאוד ייכיף לגור ברעננה
    חג שמשר כוח ובהצלחה לך בהמשך.

  7. צביקה הגב

    שנה בריאה לכולנו. ראש עיר שנולד וגדל ברעננה נשמתו נתונה לעיר הולדתו וכך זה נראה רעננה היא אכן פנינת השרון לחיים מאחל בריאות להמשך עשיה ברעננה.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן