חדשות רעננה

משבר העסקים הריקים באחוזה מתעצם: עסקים נסגרים לפני הפתיחה

לעשרות החנויות השוממות עם שלטי להשכרה הצטרפו לאחרונה 2 עסקים חדשים ישנים והפעם מסעדות שנסגרו לפני שנפתחו.

איש נדל"ן ותיק שמכיר את ההיסטוריה של כל חנות באחוזה סיפר לי השבוע שפעם היה לו שלט אחד להשכרה ולא היתה חנות פנויה לשים בה את השלט.
"עכשיו יש הרבה שלטים והרבה חנויות ואין עסקאות"

נסגרו לפני שנפתחו

באחוזה פינת לוי אשכול פעלו במשך שנים 2 עסקי מזון קפה רוטשילד ומסעדה סינית, בתחילת משבר הקורונה נסגרו שני העסקים, תוך זמן קצר החלו עבודות שיפוץ במסעדות והוקמו בהם שתי מסעדות חדשות  la la la  ו 77 גריל בשרים . השיפוצים והצפיה לפתיחה של שני עסקים חדשים במקביל עוררו תקווה להחזרת השגרה המוכרת והטובה של אחוזה פעילה. 

אבל המציאות הכלכלית ומשבר הקורונה הפכו את התקווה לאכזבה. ושני העסקים נסגרו לפני שהתחילו לעבוד ומחכים ליזמים חדשים.

סגירת מסעדות אינה נוף זר בעולם המזון הישראלי אבל סגירה לפני פתיחה משמעותית אחרי השקעה בשיפוץ והקמה היא שיא שלילי חדש הנובע מריכוז של משברים.

הראשון והקשה הוא משבר הקורונה  עסקי מזון  בארץ מחולקים ל 2 סוגים אלו שהשאירו את הראש מעל המים ואלו שלא, ענף המזון הפך להיות ענף בו סיכויי ההישרדות היחיד הוא הסתמכות על משלוחים. זה הענף היחיד ששרד את כל תהפוכות הקורונה.

ענף ששנה חי באי ודאות לגבי ההווה והעתיד מתכנן את המסלול שלו מחדש, התיקים הכחולים של שליחי וולט מתרבים מהר יותר משלטי להשכרה על חנויות רחוב ומעידים על המהפכה בעולם המסעדות. מסעדות רבות הופכות למטבחי שליחויות בלבד, ללא אזורי ישיבה, מהפכה שאם היא תימשך הפלטפורמה הדיגיטלית של הזמנת מזון תחליף את חווית הישיבה במסעדה. גם המעבר לעבודה מהבית שינה את המגמה פחות קהל לארוחות צהריים ולארוחות עסקיות.

בריחת הרשתות 

בעבר התחרו רשתות אופנה ומזון על מיקומי פרימיום באחוזה, המעבר לקניות בקניונים רוקן את אחוזה מרשתות, אם בעבר המשביר לצרכן היה חנות הדגל באחוזה, מקדונלדס, קסטרו, ארומה כולם כבר מזמן לא באחוזה.

עלויות השכירות יחד עם הירידה בהיקפי המסחר הבריחו את הרשתות המובילות מאחוזה והשאירו את  אחוז כיום חוץ מסטימצקי וצומת ספרים אין רשתות ארציות באחוזה. גם סניפי הבנקים עשויים להצטמצם בשטחם  בתקופה הקרובה עקב המעבר לשרותים דיגיטליים  מה שיגדיל את היצע השטחים המסחריים באחוזה.

משרדי תיווך שהיוו חלק משמעותי מתמהיל העסקים נעלמו גם הם ועברו לעבודה מהבית או ממשרדים שלא ממוקמים ברחוב הראשי, 

 

 

חוסר בשטחים גדולים

הצד השני של המטבע הוא מבנה החנויות, רוב החנויות באחוזה הן חנויות קטנות בשטח של כ 20-30 מ"ר, חנויות הדורשות שטח גדול יותר נאלצות להצטמצם או להתפצל כמו חנות מוזלים שפתוחה בשני מיקומים שונים מה שמקשה על תפעול ומגדיל את ההוצאות השוטפות.

 

מצוקת חניה

אחוזה והרחובות המשיקים לה, דלים  מאוד במקומות חניה מה שמצמצם את הנגישות התחבורתית למרכז העיר, תושבים רבים נמנעים להגיע למרכז רעננה עקב מצוקת החניה, גם החניונים חניון המשביר וחניון אליעזר יפה אינם מספיקים לצרכים של החניה במרכז העיר.

 

מעבר לקניה מקוונת

העולם עבר לקניה ברשת, זו עובדה איתה נאלץ המסחר המסורתי להתמודד, היום הנגישות ללקוחות כבר אינה תלויה במיקום של החנות אלא ביכולת של הסוחר המקומי להתמודד עם השוק המקוון והקניות מאתרי אופנה או עלי אקספרס מה שמשאיר ברחוב את החנויות המספקות שרותים כגון מספרות אסטטיקה וטיפוח, ואת החנויות המספקות מוצרי צריכה מיידיים כמו מזון. מי שפורח הן הפיצוציות שהחליפו את דואר ישראל בחלוקת חבילות והתורים לאיסוף החבילות מעידים על החלל שיש בחנויות.

מחירי שכירות

התרוקנות החנויות הובילה באופן טבעי לירידה משמעותית במחירי השכירות אם בעבר מחיר למ"ר באחוזה היה בסביבות 200 ש"ח היום המחירים  צנחו וניתן להשיג גם במחיר של 100 ש"ח למ"ר וההיצע גדול וממתין ריק כבר תקופה ארוכה.

 

מה עושים?

עיריית רעננה פועלת מספר שנים בניסיון לעורר את הפעילות המסחרית באחוזה, בשנים האחרונות אורגנו בחודשי הקיץ פעילויות בערבים במטרה לעודד תנועה של תושבים וקונים.

 בנוסף הוקמה "מינהלת מרכז העיר ואחוזה" המינהלת פועלת  כחלק מהמרכז לעסקים חדשנות ויזמות רעננה,  נועדה להוות מענה לעסקים במרכז העיר וברחוב אחוזה בפרט, באמצעות הענקת ליווי עירוני כולל הממוקד לצורכיהם של העסקים והסוחרים. 

פתרון נוסף אותו יזמה עיריית רעננה למצוקת החניה הוא הגדלת מאגר החניות בעיר על ידי אפליקציה אשר תאפשר השכרה זמנית של חניות פרטיות. בשיתוף עם חברת "פינק פארק"

פעילות נוספת אותה יזמה עיריית רעננה היא התקנה של כיסאות במרחב הציבורי המאפשרים ישיבה באחוזה בהתאם לכללי הבריאות

עוד פעילות עירונית אשר יזמה העירייה והמרכז לחדשנות ויזמות  זה מבצעי  *רעננים קונים ברעננה " במסגרתם מוענקות הטבות לקנייה בחנויות בעיר.

בפורים יתקיים אירוע "חוגגים פורים" ברעננה,  באירוע, יסעו רכבים מוסיקאליים וססגוניים לאורך רחוב אחוזה, ותנתן הטבה לתושבי רעננה, תושבי העיר שירכשו במהלך יום זה, בעסקים ברעננה בסך קניות של 300 ₪, יזכו בכרטיסי רכישה טעונים בסך 150 ₪ תושבים שירכשו בסך 400 ₪ מבתי העסק בעיר, יזכו בשוברי רכישה טעונים בסך 400 ₪

לאחרונה מונה חבר המועצה עו"ד אלי אלוש לתפקיד הממונה על המרכז לעסקים.

אלי אלוש: "רחוב אחוזה חוצה את מרכז רעננה מכיוון מזרח למערב והוא למעשה הרחוב האורבני המרכזי והיחידי של העיר רעננה. לאורך הרחוב קיימים חנויות ומרכזי מסחר, בילוי ופנאי ותרבות. 

החזון שלי כממונה על העסקים החדשנות והיזמות בעיר רעננה הוא לפעול יחד עם ראש העיר, מר חיים ברוידא להמשך פיתוח התשתיות ברחוב שיפוץ חזיתות הבניינים הישנים לאורך רחוב אחוזה, מתן הקלות ותמריצים לבעלי העסקים והחניות באחוזה, ומציאת פתרונות לבעיית החניה באחוזה, כך שרחוב אחוזה ימשיך להיות העורק המרכזי של תושבי רעננה ומוקד מרכזי מבחינה מסחרית, מבחינת בילוי ופנאי והן מבחינה תרבותית."



נושא התחדשות המרחב העירוני הוא נושא שמעסיק בשנים האחרונות יותר ויותר את העוסקים בכלכלה מקומית, חלק מהרעיונות הם להפוך שטחים מסחריים לחללי עבודה מה שיגדיל את כמות העובדים במרכזי הערים ויתרום לתנועה המסחרית בעיר.

נושא נוסף שנבחן הוא התחדשות עירונית והפיכת מרכזים מסחריים למבנים המשלבים תעסוקה מסחר ומגורים.



כתבות קשורות

כתבות קשורות

תגובה אחת

  1. נחמיה תנא הגב

    חניה בחינם לזמן קצוב באזור אחוזה, היא פתרון טוב לעידוד קניה ברחוב. יש לאפשר חניה כזאת גם למי שאינו תושב העיר. זה יסייע להרחבת חוג הלקוחות גם לתושבי הערים והמושבים הסמוכים.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן