חדשות רעננה

עדכון תקציב העירייה, צעד חיוני ומתבקש

מועצת העיר רעננה מתכנסת הערב לישיבה מיוחדת לעדכון תקציב העירייה עקב המלחמה ודחיית הבחירות, זה הזמן לאחריות של חברי המועצה והתעלות מעבר לשיקולים פוליטיים

עיריית רעננה
עיריית רעננה, ניהול אחראי של התקציב

מצבה הכספי של עיריית רעננה ערב המלחמה

המלחמה מצאה את עיריית רעננה במצב תקציבי מצויין, דרוג האשראי של העיריה חיובי, גרעונות העבר נמחקו והעירייה מנוהלת כלכלית לפי התכנון. עומס המלוות העירוני שעמד על 46% לפני עשור יורד בהדרגה ועומד כל כ31%.

המלחמה יצרה מציאות כלכלית חדשה

המלחמה הולידה מציאות חדשה איתה מתמודדות הרשויות המקומיות, המדינה שעסוקה בניהול המלחמה והמשבר העצום שנוצר בעקבותיה השאירה את הטיפול בשלטון המקומי לרשויות המקומיות.

המשמעות המעשית הראשונה היתה דחיית הבחירות המקומיות שאמורות היו להתרחש ב 30.10 ונדחו למועד בלתי ידוע בשנת 2024 בפועל אין אפשרות להכין תכניות לטווח הארוך, אישור תקציב שנת 2024 ידחה עד לאחרי הבחירות, והמשאבים אותם צריכה העירייה על מנת לנהל את העתיד בנויים על תקציב העבר.

המלחמה העמידה את הרשויות המקומיות בפני מצב כלכלי מורכב, מצד אחד נדרשה הזרמת משאבים רבים לחיזוק הביטחון, הקמת כיתת כוננות והצטיידות באמצעי בטחון מתקדמים.

השבתת הפעילות העירונית בתחומי החינוך, תרבות, כלכלה מקומית יצרה פער גביה בין התכנון לביצוע. השבתת ענף הנדל"ן גרמה לעיכובים בתשלום היטלי השבחה שאמורים היו לממן את פיתוח התשתיות ברעננה.

המדינה שעסוקה בניהול המלחמה לא מפנה משאבים לסיוע לרשויות המקומיות שלא נמצאות באזורי העימות, המשמעות שעיריית רעננה מממנת בפועל את קליטת תושבי הדרום והצפון שעברו להתגורר ברעננה. יותר מ200 ילדים ממשפחות המפונין נקלטו במערכת החינוך העירונית.

הכלכלה המקומית שמהווה מנוע צמיחה משמעותי עצרה גם היא. פדיון העסקים ירד עקב הירידה בפעילות הכלכלית והעירייה נדרשה גם כאן לסייע על ידי הקלה בתשלומים שונים ודחייתם למועד מאוחר.

בטחון עיריית רעננה
זמן חירום מתמשך

הפתרונות אותם מציעה עיריית רעננה

רעננה היא העיר הראשונה בשרון שבחרה לפעול, בזמן שכנותיה לשרון לא ביצעו עדיין פעולה אקטיבית להתמודדות עם השלכות המלחמה על מצבה הכספי של העיריה.

עיריית הוד השרון מתמודדת עם גרעון עצום של כ50 מיליון ש"ח לפני המלחמה, עיריית כפר סבא והרצליה לא דנו עדיין בהשלכות המלחמה על תקציבי העירייה.

בפני חברי מועצת העיר עומדת היום בקשה לעדכון התקציב העירונית לשנת 2023 והתאמתו למצב המלחמה והשלכותיה הכלכליות על העיר, בנוסף עולה בקשה ללקיחת הלוואה של 10 מיליון ש"ח למימון פערי התזרים בין התקציב המתוכנן לביצוע בפועל, והעמדת מסגרת אשראי בגובה 5% מתקציב העירייה.

המצב הפוליטי במועצת העיר

אם הבחירות המקומיות היו נערכות במועדן שולחן המועצה היה נראה אחרת לגמרי. המצב בפועל הוא הקפאת המצב מה שאומר שאין כרגע קואליציה.

חברי מועצת העיר יצטרכו לגלות אחריות ולהתעלות מעל שיקולים פוליטיים ולתמוך בהצעה אותה מעלה ראש העיר.בפני ראש העיר חיים ברוידא עמדה האפשרות להתעלם מהמצב הכללי לעכב ביצוע פרויקטים של פיתוח העיר אם להתמודד באחריות ולכנס את מועצת העיר לאישור עדכון התקציב.

כשיקבע מועד הבחירות תחזור הפוליטיקה עד אז זה זמן לגלות אחריות.

אתר בניה
ענף הבניה עצר את ההתפתחות - צילום עיריית רעננה

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן