חדשות רעננה

חיזוק חגורת כתפיים בעזרת שחיית תינוקות

חגורת הכתפיים הינה מערכת שרירים מרכזית בעלת פונקציות רבות ולה מיוחסות השפעות על מגוון כישורים בסיסיים החל משלב הינקות, הילדות והבגרות (זחילה, כתיבה, טיפוס).

חגורת כתפיים חזקה תיצור הזדמנות התפתחותית טובה לתינוק ותאפשר לו לחזק את שריריו ולבסס את התפתחותו המוטורית. על כן, רצוי לסייע לילדים לחזק את חגורת הכתפיים ושחייה היא אחת הדרכים היעילות ביותר כדי להשיג מטרה חשובה זו. כך, בעזרת תרגילים ייעודיים שמתמקדים בהגדלת טווח תנועות מעל המים, ניתן להקל על הילד בביצוע תפקודים אקדמיים כגון אחיזה תפקודית ויעילה של כלי הכתיבה וכך יהיה פנוי יותר ללמידה איכותית יותר.

פונקציות: בחודשים הראשונים חגורת הכתפיים אחראית על פעולת הרמת הראש והזדקפות הדרגתית של פלג גופו העליון של התינוק ומאוחר יותר תשפיע גם על הזחילה. עד גיל 3-4 חודשים אנו מצפים שהתינוק יתחיל להרים את ראשו בשכיבה על הבטן, תחילה רק דרך שרירי הצוואר ולאט לאט ישתתפו במאמץ כל שרירי הגב, השרירים הזוקפים. עם התקדמות תהליך הרמת הראש תתחיל גם הישענות על המרפקים. בהמשך, עד גיל 6 חודשים יתחילו גם המרפקים להתיישר לקראת זחילה. חגורת כתפיים חזקה ויציבה מהווה נקודת פתיחה חשובה להמשך ההתפתחות המוטורית של התינוק ולמימוש השלבים ההתפתחותיים העתידיים.

חולשה בחגורת כתפיים תתבטא בדרך כלל בקושי בהרמת הראש, בהישענות על מרפקים בעת שכיבה על הבטן ומכאן גם עלולה להוביל לקושי בזחילה. כך, תינוק בעל חולשה בחגורת כתפיים יראה קושי בביצוע תרגילים ייעודיים שעובדים על חציית קו כתפיים. בהמשך, בגיל הילדות, חגורת הכתפיים אחראית על ביצוע מגוון פעולות שמערבות יכולות של מוטוריקה עדינה (למשל: כתיבה), מוטוריקה גסה (למשל: זריקת כדור), יציבה (למשל: מנח ישיבה) ויכולות גופניות מתקדמות (למשל: טיפוס). בגיל הגן, ניתן לראות קשיים במוטוריקה עדינה בביצוע עבודות שמצריכות מיומנויות ידיים טובות: ציור, הדבקה, גזירה והשחלה. תרגילים המחזקים בהדרגה את חגורת הכתפיים עשויים לשפר את תפקודי המוטוריקה העדינה באופן משמעותי.

מה הקשר בין שחייה לבין חגורת כתפיים? פעילות של שחייה מתמקדת בעבודה של שרירי גב זקופים, שרירים המייצבים את הכתף וכפועל יוצא חגורת הכתפיים מתחזקת אף היא. בזמן שיעור שחייה ניתן לשלב מגוון תרגילים לחיזוק חגורת כתפיים, תוך שימוש באביזרי משחק שונים כגון כדור, נודל, גלשן, משקולת יד צפה, החזקת מזרן, נד נד וכדומה.

איך אני מזהה חולשה בחגורת כתפיים בשיעור שחייה? כמדריכת שחייה מנוסה, אחת האינדיקציות הבולטות לחולשה בחגורת הכתפיים היא האופן בו הילד יוצא מהמים דרך דופן הבריכה. דרך היציאה של ילד בעל חגורת כתפיים חזקה היא בעזרת החזקת מרפקים ישרים מעל חגורת הכתפיים תוך החזקה של משקל גופו מעל דופן הבריכה. לעומת זאת, חולשה בחגורת כתפיים תתבטא ע"י "הימרחות" של הילד על בטנו בעת היציאה מהמים או גיוס "חברים" כגון המרפק והאמה. כדי לשלול את ההסתברות שמדובר רק בחוסר מודעות מצד הילד שכך נכון יותר לצאת מהמים, נראה לו כיצד לצאת תוך שמירה על מרפקים נעולים ונשיאת משקל גופו ונראה אם ישפר את תפקודו. הרבה פעמים, הסבר ותיווך בנושא זה הופך להרגל אצל הילד וכך הוא מתחזק בצורה טבעית.

דוגמאות לתרגילים נהדרים לחיזוק חגורת כתפיים ניתן למצוא באתר שלי 

לפרטים נוספים והרשמה לחוגי שחייה עם תינוקות

לירון צדיקוב

מומחית בלקויות למידה, M.A בחינוך

מדריכת שחייה

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן