חדשות רעננה

מהו חוק המזומן ומדוע על כל עוסק להכיר אותו?

חוק המזומן, או "החוק לצמצום השימוש במזומן", נכנס לתוקף כבר בינואר 2019 ובאוגוסט 2022 עבר עדכון. החוק נועד לצמצם את ההון השחור ולסייע במאבק בפעילות פלילית כמו העלמות מס, הלבנות הון ומימון טרור

הגבלת התשלום במזומן – חוק המזומן קובע הגבלות על תשלום במזומן מעל 6,000 ₪ בעסקאות בהן לפחות אחד הצדדים הינו "עוסק", ומעל 15,000 ₪ בעסקאות בין אנשים פרטים (אלה הסכומים המעודכנים מאז אוגוסט 2022). כמו כן החוק קובע כללים לשימוש בהמחאות (צ'קים).
נדגיש כי החוק חל לא רק על רכישת מוצר או שירות, אלא גם על מתן או קבלת הלוואות, תרומות או מתנות, וכן על שכר עבודה.
יחד עם זאת חשוב לציין שמגבלות החוק אינן חלות על העברת כסף מזומן בין בני משפחה קרובים (מדרגה ראשונה).

כללים ברורים לביצוע תשלומים
החוק קובע כללים לביצוע תשלומים בהמחאות או בעסקאות מתמשכות (למשל אסור לאדם פרטי לקבל צ'ק על סכום של יותר מ-5,000 ₪ אם שמו לא מופיע על גבי הצ'ק). כמו כן, חוק המזומן מחייב תיעוד של אמצעי התשלום ואף אוסר לפצל עסקאות (פעולה ש"עוקפת" את החוק).

סנקציות ועונשים
חוק המזומן מחייב כל אזרח ישראלי, והפרתו עלולה להוביל להטלת עונש מאסר עד 3 שנים (בגין מרמה וניסיון להלבנת הון וכיו"ב). כמו כן, הפרת החוק עלולה לגרור הטלת קנסות שגובהם נקבע על-פי אחוזים מהסכום שבגינו הופר החוק. למשל, על שימוש במזומן בסכום הנמוך מ-25,000 ₪, גובה הקנס יהיה 15% מהסכום, ועל סכומים גבוהים מ-50,000 ₪ יגבה קנס בגובה 30%.

להתנהל באופן מסודר ותקין
כאמור, חוק המזומן נוצר מתוך מטרה להילחם בפשיעה. על-מנת שלא תמצאו את עצמכם במצב לא נעים בו תיאלצו לספק הסברים לרשויות ואף חלילה לשאת בעונשים ולשלם קנסות – חשוב שתכירו היטב את החוק וכמובן שתימנעו מגבייה במזומן של סכומים הגבוהים ממה שהחוק מתיר. כמו כן, הקפידו לנהל ספרים בצורה תקינה ולהוציא חשבוניות וקבלות כחוק.

גלית בן ארויה יועצת מס מוסמכת וחשבונאית בכירה בעלים של משרד ייעוץ מס גלית בן ארויה. המשרד מתמחה בליווי עוסקים פטורים, עוסקים מורשים, חברות בע"מ, אגודות, שותפויות וישויות משפטיות אחרות בכלל התהליכים העסקיים הכרוכים בפעילותם העסקית.  צרו עמנו קשר לקבלת ייעוץ מס.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן