חדשות רעננה

פוליטיקה או אינטרס ציבורי? מה יגבר ברעננה

ישיבת המועצה הבאה ברעננה שתערך ב 10.11 תקבע את פני הפוליטיקה המקומית עד לבחירות בעוד שנתיים האם לפנינו מועצה לעומתית שתמנע מראש העיר להתנהל או שימצא הפתרון למשבר?

ראש עיריית רעננה חיים ברוידא ינהיג את העיר עם מועצה לעומתית

השבוע הודיע ראש העיר חיים ברוידא על הדחתם של חברי המועצה רחמים שלום ואלי אלוש מתפקידיהם ובכך נשאר באופן פורמאלי ללא רוב במועצת העיר. האם זה המצב הפוליטי בו תתנהל רעננה עד הבחירות או שימצא הפתרון?  "ביום שבו האינטרס האישי, גובר על טובת כלל הציבור, נחצה מבחינתי קו אדום" , כך כתב השבוע ברוידא בפוסט בו הודיע על הדחתם מתפקידם של חברי המועצה.

המשמעות המעשית היא, שלראש העיר אין רוב אוטומטי במועצת העיר. לא לאישור תקציב ולא לאישור מינויים. כל החלטה תידרש להבחן בפני עצמה, מצד שני אין לחברי "הרוב החדש" את היכולת המעשית להדיח את ראש העיר ובפועל מתנהלים ראשי ערים  גם בחיפה גם בבית שמש ובעבר בערים נוספות התנהלו ראשי עיר ללא רוב במועצה ומצליחים לנהל את העיר.

אז מה יהיה ברעננה? 

תרחיש אחד, שלמרות הסיטואציה שלכאורה נראית סופית הוא לגמרי בר התכנות, עד לכינוס הישיבה ימצא  אחד או יותר מבין חברי האופוזיציה אשר יעברו או יחזרו לשורות הקואליציה.  או ממניעים אישיים של תפקיד או ממניעים של טובת הציבור. במקרה כזה יהיה שיוויון כוחות 9 חברי קואליציה מול 9 חברי אופוזיציה ואנה פוזמנטיר על הגדר רגל פה רגל שם או אפילו רוב זעום אם יצליח להעביר ברוידא שני חברי מועצה לצידו.

תרחיש שני,  לראש העיר אין רוב במועצה. מולו תתנהל אופוזיציה מגובשת שבוחנת את כל צעדיו ומצרה את מהלכיו. האם המהלכים בהם ינקטו יהיו למען תושבי העיר או כדי לפגוע בראש העיר? האם ישכילו חברי האופוזיציה לגבש הסכמות בינהם גם בנושאים בהם יש פערים אידאולוגיים בין הסיעות השונות?

השאלה אותה יצטרך לבחון הציבור הרענני בעוד שנתיים היא מידת התרומה של חברי המועצה לניהול ופיתוח רעננה, יש חשיבות גדולה לאופוזיציה,  להיות אלו שמפקחים על הרשות המבצעת. אבל אם הם יבצעו בכוח הרוב שניתן להם מהלכים שיפגעו בתפקוד העיר הציבור לא יסלח להם.

דוגמא לכך הוא הדיון על תכנית התרחבות רעננה במערב העיר השאלה היחידה שצריכה להישאל היא האם התכנית נכונה לעתיד רעננה או שלא? רעננה צריכה להתרחב, זו עובדה. הדיון הציבורי עד עכשיו, עסק בשאלת מי הצביע ומתי ולא דיון עניני בתכנית. ובשאלות כאלו, תפקידה של מועצת העיר הוא לקבוע ולבחון את המדיניות העירונית בהתאם לאינטרסים של תושבי העיר. אינטרסים  מידיים אינטרסים לטווח הבינוני והאינטרסים ארוכי הטווח, נקודה . הפעילות הפוליטית נועדה ליישם אידאולוגיה או תפיסת עולם אבל לא למען העצמה אישית. מי שישתמש בפעילות הפוליטית למען העצמת עצמו הציבור ידע לשפוט אותו בעוד שנתיים.

רעננה היא עיר עם מגוון של אוכלוסיות,  חילונים ודתיים, קיבוץ גלויות של עולים, אוכלוסיה שברובה משכילה עם מעמד סוציואקונומי איתן,  תושבים  שמעורבים בקהילה בצורה אקטיבית ומשמעותית בכל הקהילות אותן מכילה העיר.

השתתפתי בשבוע שעבר באירוע חברתי שהראה כמה האינטרס המשותף גובר על כל אינטרס אחר, נכחו בו בכל הגוונים של רעננה דתיים חילוניים אישי ציבור מכהנים וכאלו שהנהיגו את העיר בעבר, למרות חילוקי הדעות הפומביים או הסמויים לכל הנוכחים היה לכל במהלך השרות הציבורי שלהם אינטרס מוביל אחד, לדאוג לרווחת רעננה ותושביה.

לא סתם רעננה נתפסת כעיר יוצאת דופן, זה לא היופי הטבעי שלה כמו היופי הקהילתי שלה ועליו חשוב לשמור. אני מאמין שנבחרי הציבור של העיר ידעו לצור את השילוב בין שמירה על האינטרסים הפוליטיים האישיים שלהם לבין שמירה על האינטרס הציבורי.

כתבות נוספות

כתבות קשורות

2 תגובות

  1. דניאלה אוהב ציון הגב

    רעננה בראשות העיר חיים ברויידא, מודל לחיקוי,אני מתנדבת,ורואה בשטח,כמה רגש יש לו לתושב,לשונה,לניצרך, שבוע טוב

  2. רענני ותיק הגב

    בעבר התנדבתי ותרמתי לא מעט. היום איבדתי את המוטיבציה לכך, וזה לא רק הגיל. אינני שבע נחת מן החילופים התכופים של בכירים, מן היחצנות המוגזמת, ומן המריבות בצמרת.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן