חדשות רעננה

"צוואה, סגולה לאריכות ימים ושנים טובות" – הרבי מלובביץ.

יש המסכימים עם אמירה זו ויש החוששים, מפני עריכת צוואה, מאמר זה הוא עבורם. לעריכת צוואה חשיבות בשמירה על שלימות המשפחה, במניעת מחלוקות בין בן הזוג שנותר לילדים, במניעת מריבות בין הילדים לבין עצמם וגם חשיבות לצורכי חיסכון במס. יחד עם האמונה שזו סגולה לאריכות ימים, מה יש להתלבט ? ליעוץ עם עורכת הדין מיכל גלבוע

עורכת דין מיכל גלבוע

לעריכת צוואה חשיבות בשמירה על שלימות המשפחה, במניעת מחלוקות בין בן הזוג שנותר לילדים, במניעת מריבות בין הילדים לבין עצמם וגם חשיבות  לצורכי חיסכון במס. יחד עם האמונה שזו סגולה לאריכות ימים.

מה יש להתלבט ? לאחר שעברתם את המשוכה הראשונה והחלטתם על עריכת צוואה נשאלת השאלה, איזו צוואה לערוך. החוק בישראל מגדיר ארבעה סוגי צוואות:

צוואה בכתב יד- צריכה להיכתב כל כולה בכתב ידו של המצווה לכלול את תאריך ניסוח הצוואה, גם כן בכתב ידו. בסופה של הצוואה נדרשת חתימתו של המוריש.

צוואה בפני רשות- באפשרות המוריש להביע את צוואתו בעל פה או בכתב, בפני גורמים משפטיים, אשר מוגדרים בחוק כ”רשות”. בין גורמים אלו ניתן למנות את בית המשפט בישראל (בפני שופט או רשם), בתי הדין הדתיים המוכרים בחוק, וכן נוטריון מוסמך.

צוואה בעל פה-החוק הישראלי מכיר בתוקפה המשפטי של צוואה שבעל פה, אך רק במקרים חריגים, בהם המוריש עצמו הינו על ערש דווי, או לחילופין רואה עצמו במצב זה. במקרים כגון אלו, באפשרות המוריש להקריא את צוואתו בפני שני עדים, אשר בקיאים בשפתו . העדים, יעלו את דבריו על הכתב בצירוף תאריך ניסוח הצוואה והנסיבות אשר מצדיקות מתן תוקף משפטי לצוואה. את המסמך נדרשים העדים להפקיד בידי הרשם לענייני ירושה, וזאת סמוך ככל שניתן למועד הפטירה. חשוב להבהיר  כי במידה והמוריש נותר בחיים למעלה מחודש מיום מתן הצוואה, הרי שזו בטלה ומבוטלת, ויש לנסח צוואה חדשה.

צוואה בעדים- מדובר באחת מהדרכים השכיחות ביותר לניסוח צוואה בישראל צוואה זו מנוסחת בכתב, נדרשת חתימתם של שני עדים על גבי הצוואה, וזאת לאחר שמחבר הצוואה הביע את רצונו בפניהם שזו תהיה צוואתו, ושני העדים מאשרים כי כך הדבר. חשוב להקפיד שהצוואה תנוסח באופן אשר יבטיח את תקפותה המשפטית, ובהתאם לנהלים המשפטיים הרלוונטיים ולכן היא נערכת בפני עו"ד.

ליעוץ עם עורכת הדין מיכל גלבוע

 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן