חדשות רעננה

בשורה במלחמה בנפילות –מעבדת הליכה חדישה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין

הוקמה לאחרונה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת כללית מעבדת מחקר מתקדמת וחדישה. במעבדה ניתן להעריך במדויק ליקויים בתגובות שיווי המשקל ולאור הממצאים ניתן יהיה להציע טיפול מותאם אישית, בהתאם לליקוי שנמצא

אחת הסכנות הגדולות הפוגעת באיכות ובתוחלת החיים היא סכנת הנפילות. לאנשים שעברו אירוע מוחי או חבלה קשה בגו וברגליים, מעידה ונפילה הם סיכון ממשי וחמור. שחזור היכולת לעמוד וללכת היא מטרה עיקרית בתהליך השיקומי, ועדיין גם כשהיכולת הזאת מושגת, סכנת הנפילה ממשיכה לסכן את בריאותם ואף את חייהם של המשוקמים. על מנת להתמודד עם הבעייה הוקמה לאחרונה במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מקבוצת כללית מעבדת מחקר מתקדמת וחדישה. במעבדה ניתן להעריך במדויק ליקויים בתגובות שיווי המשקל ולאור הממצאים ניתן יהיה להציע טיפול מותאם אישית, בהתאם לליקוי שנמצא.

מדובר במיזם משותף של ד"ר אמיר חיים, מנהל רשות המחקר במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין, עם המעבדה לביומכניקה וביורובוטיקה בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בראשות פרופ' אלון וולף והמעבדה לניתוח תנועה ושיקום במחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בראשות פרופ' יצחק מלצר. זאת המעבדה הראשונה מסוגה בכללית שמיועדת למטרה הנ"ל.

הציוד המתקדם שנרכש על ידי הנהלת המרכז הרפואי בהובלת ד"ר חגי אמיר, מנהל המרכז הרפואי, כולל סוללה של מצלמות המאפשרות הערכה תלת-ממדית מדוייקת של כל רכיבי התנועה ברגליים, בגו ובידיים. במעבדה מיכשור חדיש הכולל מסוע ממוחשב החושף את המטופל להפרעות לא צפויות בעת ההליכה בכל הכיוונים, ובכך מדמה מצב של איבוד שיווי משקל, בדומה למעידה ולנפילה. תגובות המטופל להפרעה לשיווי המשקל נמדדות באמצעות המערכת לניתוח התנועה.

מערכת זו נבדקה ע"י ד"ר שירלי הנדלזלץ מהמחלקה לפיזיותרפיה וד"ר נחום סורוקר מהמחלקה לשיקום נוירולוגי במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין ופרופ' יצחק מלצר מאוניברסיטת בן גוריון. בסדרת מחקרים שפירסמו לאחרונה, אופיינו תגובות שיווי המשקל של מטופלים שעברו שבץ מוחי בהשוואה לנבדקים בריאים. על סמך תוצאות המחקר נבנה פרוטוקול אימון ייחודי לשיפור תגובות המונעות נפילה. דבר מעניין נוסף שנמצא הוא שבתגובה להפרעה לא צפויה לשיווי המשקל, ישנם חולים שמפיקים תנועות אוטומטיות אשר אינם מסוגלים לבצע בצורה רצונית. במחקר עתידי תיבדק האפשרות לנצל את התופעה להגדלת היכולת התנועתית של החולים שתנועתם הרצונית נפגעה.

ד"ר חגי אמיר, מנהל המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין, מציין: "רכישת הציוד המתקדם למעבדה הינו בשורה לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון לנפילה ומאפשר המשך מחקר בתחום בקרת ושיקום שיווי המשקל".

מחקרי ההמשך שהחלו בימים אלה בהובלת ד"ר אמיר חיים, מנהל רשות המחקר במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין, ד"ר שירלי הנדלזלץ וד"ר נחום סורוקר, כוללים שיתופי פעולה בין פיזיותרפיסטים ורופאים במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין עם חוקרים ממוסדות אקדמאיים בישראל.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן