חדשות רעננה

ד"ר נחום סורוקר מהמרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין קיבל פרס מפעל חיים ע"ש פרופ' חיים רינג ז"ל

הכנס השנתי ה – 72 של האיגוד הישראלי לרפואה פיזיקלית ושיקום התקיים השנה בין התאריכים 7-6 בדצמבר.

ד"ר סורוקר מקבל את הפרס. קרדיט לצילום: דוברות המרכז הרפואי.

בכנס ניתנה במה להצגת עבודות מחקר בתחום השיקום שנעשו במערכות שיקום שונות ברחבי הארץ ותרמו לקידום הידע המקצועי המתפתח במהרה בשנים האחרונות. לכנס הגיעו רופאים ואנשי שיקום מתחומי הבריאות השונים והוא היווה הזדמנות נהדרת לחילופי ידע וניסיון, לימוד ומפגשים ישירים בין כלל העוסקים בתחום השיקום בישראל ממקצועות שונים ומגוונים.

במושב הנעילה של הכנס הוענק פרס מפעל חיים ע"ש חיים רינג ז"ל לד"ר נחום סורוקר, אשר שימש במשך כ – 22 שנה מנהל המחלקה לשיקום נוירולוגי ב' בלוינשטיין ולאחר פרישתו לגמלאות משמש כיום ממונה על הוראה ופיתוח אקדמי ומנהל מעבדת המחקר במחלקה זו.
הפרס ע"ש פרופ' חיים רינג ניתן לאנשי שיקום מובילים, שתרומתם לתחום הייתה רבת ערך, והוא מוענק ע"י בני משפחת רינג – הרעייה אירן והילדים. פרופ' חיים רינג, שימש כמנהל המחלקה לשיקום נוירולוגי ג' במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין והיה מעמודי התווך של הרפואה השיקומית בארץ ובעולם. הוא עמד בעבר בראש איגוד השיקום בישראל, הקים את ארגון השיקום הים-תיכוני ובשנת 2002 נבחר לנשיא השני של איגוד השיקום העולמי (ISPRM) והביאו להישגים רבים. בשנת 2008 פרופ' רינג נפטר בטרם עת ממחלקה קשה.

נחום סורוקר נולד בארגנטינה ועלה לארץ עם הוריו כשהיה בן 4. המשפחה התגוררה בחצר המרכז הרפואי העמק בעפולה שבו עבד אביו כרופא מרדים ואימו כרופאת ילדים. בהמשך עברו לכפר סבא ואביו שימש כרופא בכיר במחלקת הרדמה במרכז הרפואי מאיר. בגיל 18 החל ללמוד בביה"ס לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים כעתודאי ובשנת 1983, עם סיום השירות הצבאי כרופא, החל את התמחותו ברפואה פיזיקלית ושיקום במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין. לאחר סיום ההתמחות החל לעבוד במחלקה לשיקום נוירולוגי ב', אחת משתי המחלקות המטפלות בחולים לאחר אירוע מוחי בלוינשטיין. בשנת 1991 הפך לסגן מנהל המחלקה ובשנת 1998 מונה למנהל המחלקה ושימש בתפקיד זה עד פרישתו לגמלאות בשנת 2019.
במהלך השנים הוא מילא תפקידים רבים בלוינשטיין – חבר בוועדות שונות, יו"ר ועד הרופאים, יו"ר ועדת התמחות. מחוץ ללוינשטיין פעל לקידום תחום השיקום בישראל כאחראי על קורס לימודי המשך מטעם אוניברסיטת תל אביב למתמחים ברפואת שיקום, כיו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פיזיקלית ושיקום, כחבר המועצה הלאומית לשיקום וכראש החוג לשיקום באוניברסיטת תל אביב.
כבר בתקופת ההתמחות החל ד"ר סורוקר לעסוק במחקר בנושאים הקשורים לארגון המוחי של ההתנהגות, ולאופן שבו נזקים לאזורים שונים של המוח משפיעים על תפקודים מוטוריים, קוגניטיביים, לשוניים ורגשיים. במהלך השנים הדריך עשרות מתמחים לרפואה, הנחה עבודות מדעי יסוד של מתמחים, עבודות לתואר שני ולתואר שלישי של סטודנטים למדעי המוח, פסיכולוגיה, פיזיותרפיה, הפרעות בתקשורת וריפוי בעיסוק. הוא קיים וממשיך לקיים שיתופי פעלה עם חוקרים ממוסדות רבים בעולם ובארץ ובהם מכון ויצמן, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, הטכניון, אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת בן גוריון. עבודתו המחקרית הניבה עד כה למעלה מ 100 פרסומים בעיתונות המדעית והיא מאופיינת בניסיון מתמיד לשיתוף פעולה עם חוקרים מתחומים שונים ומגוונים.
המטרה אליה חתר ד"ר סורוקר בעקביות הייתה למצוא דרכים לשיקום איכותי וטוב יותר למטופלים שעברו אירוע מוחי. תחום עניין עיקרי שלו משך שנים רבות היה תסמונת הזנחת צד – מצב שיש לו השלכות קשות על תוצאי השיקום ועל הסיכוי להחלמה תפקודית מאירוע מוחי, שבבסיסו ליקוי בקשב מרחבי ובייצוג מרחבי של עצמים, כאשר התרחשויות ועצמים בולטים בצד הנגדי לצד המוח הפגוע לא מעוררים תגובה מילולית או מוטורית שיכולה להצביע על הגעת המידע להכרה. בשנים האחרונות מוקד העניין של ד"ר סורוקר הוא בהעמקת ההבנה של הארגון המוחי של התנועה והיציבה. הדבר בא עם חיפוש דרכים חדשות להשפעה על הפלסטיות המוחית, לשם השגת שיפור רב ככל האפשר בתפקוד המוטורי של חולים שעברו אירוע מוחי. לצורך זה הקים ד"ר סורוקר בבי"ח לוינשטיין מעבדת מחקר משוכללת שכיום הוא עומד בראשה.
בשנת 2017 ד"ר סורוקר זכה בפרס היוקרתי ע"ש Sidney Licht. הפרס הוענק בכנס האיגוד הבינלאומי לרפואה פיזיקלית ושיקום (ISPRM) שהתקיים אז בבואנוס איירס. הפרס ניתן לד"ר סורוקר "על הישגים מרשימים בקידום הטיפול באנשים עם מוגבלויות ותרומתו העקבית לקידום הרפואה השיקומית בעולם ועל מנהיגותו ב ISPRM". זו הייתה הפעם הראשונה והיחידה שפרס יוקרתי זה מוענק למדען מישראל !

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן