חדשות רעננה

"הכל כלול – גם הכלא"

מעצרם של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין בטורקיה, הביאו את מוטי מור, תושב רעננה, לצאת בקריאה לתקשורת: "אל תשכחו את בני הזוג. רק אתם יכולים להוציא אותם מהכלא"

מוטי מור בן ה- 64, מספר ל"רעננה ניוז" על הימים בהם נכלא בכלא הטורקי, על המחסור החמור במזון ומים ועל סכנת החיים שריחפה על ראשו. "מי שנוסע לטורקיה כיום חייב להבין: בהגדרה של 'הכל כלול' – נכללת גם האופציה של ישיבה בכלא". 

מור, אב לשלושה ילדים וסב ל-2 נכדים, נכלא באנטליה בשנת 2008 בסיומו של טיול אופנועים. כשהגיע לשדה התעופה בטורקיה, נמצאו במזוודתו אקדח ומחסנית מלאה בכדורים. לדברי מור, האקדח הושאר במזוודה בטעות והוחזק ברישיון. 

"אני וחברים נסענו לטורקיה לטיול אופנועי שטח. לקחתי איתי חלקי חילוף של אופנועים וכשהמזוודה שלי לא הכילה את הכלים, ירדתי למרתף ביתי כדי לקחת מזוודה גדולה יותר. לצערי, לא הבחנתי באקדח שהיה מונח שם עם המחסנית. בישראל לא בדקו את המזוודה כמו שצריך והאקדח התגלה מאוחר מדי – בשדה התעופה הטורקי", אומר מוטי שנעצר בעקבות המקרה למשך 35 יום. 

ארכת מעצרם של בני הזוג אוקנין ב-20 יום שנעצרו בגין צילום ארמונו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, מעלה אצל מור זיכרונות קשים. 

"כששמעתי על המקרה שלהם הכל חזר אליי. נזכרתי בימים שלא היה לי מה לאכול או לשתות. מכרתי בקבוקי מים כדי 'לקנות' שומר ראש. כשראיתי איך שספו את גרונו של ילד בן 11 עבור מזון – הבנתי שאני בסכנת חיים ממשית". 

איך השתחררת?

"אשתי טלי יצרה קשר עם כל מי שיכלה. שכרנו עורך דין טורקי מאוד ממולח שעזר לי רבות. הטיול בנוסח 'הכל כלול' – עלה לי בטראומה נפשית וב- 250,000 שקל". 

כיצד התמודדת עם הטראומה שחווית לאחר ששבת לארץ?

"זה לא היה פשוט. עבדתי בתור מהנדס אלקטרוניקה. לפני 7 שנים החלטתי לפרוש וליהנות מהחיים. הבנתי שהם קצרים מידי. כיום אני משחק ברידג' וטניס תחרותי, רוכב על אופנועי שטח, מטייל וחבר ב-'שומר החדש'- חבורה של אופנוענים ששומרים על שדות החקלאים ובנוסף מלמד בהתנדבות חברה צעירים לתקן אופנועים". 

כיצד אתה ממליץ למשפחה של העצורים לנהוג?

"חשוב שהם יפעלו ומהר. אני ממליץ להם להציף את הסיפור בכל כלי התקשורת. לי המדינה לא עזרה בזמנו. אף אחד לא דאג לי ואם לא המשפחה שלי אני לא יודע מתי הייתי יוצא משם. חשוב שבני המשפחה ישכרו עורך דין טורקי שמבין את דרך ההתנהלות שם. היחסים עם טורקיה היו טובים בזמן שאני נעצרתי. כיום מצב היחסים לא טוב ואני מאמין שארדואן יפעיל לחץ על ישראל ויתנה את שחרורם של הישראלים בשחרור אסירים פלסטינים וינסה להשפיל אותנו". 

ישראלים רבים קוראים להחרמת טורקיה מה דעתך?

"אני לא חושב שניתן להחרימה לגמרי. אי אפשר לאסור על ישראלים לנסוע לשם. מה שכן, חשוב להזהיר את כל הישראלים ולומר להם שכיום גם ילד קטן שלא שילם על ארטיק, יכול למצוא את עצמו בכלא הטורקי. טורקיה הפכה למדינת משטרה. מי שמחליט לטוס לשם חייב להבין שהוא לוקח סיכון גדול". 

יצא לך לשוב לשם?

"אני לא אבקר בטורקיה לעולם. אחרי מה שעברתי לא אעבור בה ולו בטיסת קונקשן". 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן