חדשות רעננה

חנה בית הלחמי מסכמת שבוע מנקודת מבט פמיניסטית

החיים בישראל אינטנסיביים. דבר רודף דבר בקצב שאין כדוגמתו כמעט בשום מקום בעולם. ותאמינו לי, חייתי בעולם. אז מה קרה לנו השבוע? אני רוצה לתקצר לכן.ם שניים מהאירועים מנקודת מבט פמיניסטית, אפילו פמיניסטית רדיקלית, בתקווה שמה שאני מעלה כאן יעצבן אתכם.ן קצת, ויניע לנקיטת עמדה ולפעולה. וכשאני אומרת "יעצבן", אין לי בעיה שתתעצבנו גם עלי. אני אדישה לזה. אם התעצבנתם.ן עלי – סימן שנגעתי בנקודה חשובה

חנה בית הלחמי
חנה בית הלחמי

בואו נתחיל מהרעיון המיזוגני (מיזוגניה = שנאת נשים) המעוות של הפרדה בין נשים לגברים באתרי טבע. כמעט מתבקש לתת כאן דימויים של טאליבן, אבל זה לא טאליבן – זה רעיון מופרע של גברים יהודים למהדרין. ההשוואה לטאליבן היא עליכם.ן, אין לי שליטה עליה.

היו לי כמה דיונים ברשת עם כמה נשים חרדיות בנושא הזה. בדרך כלל, לאורך ההיסטוריה, כשעולה רעיון שמטרתו להרחיק נשים ממוקדי השפעה וקבלת החלטות, מטמיעים קודם את הרעיון בלבבות הנשים ואז שולחים אותן להילחם עליו, כאילו הוא רעיון לגמרי שלהן ובחירה חופשית ורצונית. א-מ-מ-ה? בחירה חופשית נמדדת בסנקציה שמופעלת (או לא) על מי שלא בוחר.ת בה. במקרה דנן, נשים שקיצרו במילימטר את החצאית, התרחצו בחוף מעורב או הסירו את הפאה, ילדיהן נזרקים ממוסדות חינוך והן מוקעות ברחוב החרדי בעוון "פריצות".

כל אישה חרדית יודעת את זה. כדי לייצר מצג שווא של בחירה פמיניסטית חופשית, נוצרת סובלנות מעושה של הרבנים לנוכחותן של נשים במרחב הפריצות הגדול מכולם: פייסבוק. שם, הן מספרות לנשים פמיניסטיות שמדובר בהתנגדות להפרדה המונעת מהתנשאות חילונית ומשוביניזם שאינו מכבד בחירה של נשים לרחוץ במעיינות בהפרדה.

אם שאלתם.ן את עצמכם.ן למה השתכשכות במעיין היא מרחב קבלת החלטות, ממנו מודרות נשים באמצעות ההפרדה, הרי שהתשובה קלה: רוב הבריתות במוקדי הכוח וההשפעה ובברזים של הכסף, נעשות בהתכנסויות לא רשמית. כדורגל, מגרש גולף, עלייה לתורה בעזרת הגברים או בילוי משותף במעיין. באמצעות ההפרדה, מוודאים מנגנוני הכוח הפטריארכליים שנשים תישארנה רק במרחב ההשפעה המוגבל שלהן – במשפחה, כשגם שם הן על תנאי.

גם שם, אם הן רוצות לצאת מהמרחב הזה, הכל נשלל מהן. אותם רבנים ששכנעו אותן שמדובר בהלכה וברצון חופשי שלהן בהפרדה, יחתמו על עגינותן, על שלילת משמורת, על שלילת זכויות כספיות וכן הלאה.

דרישת ההפרדה, כשהיא מגיעה ליוזמות חקיקה, היא שלב מתקדם אחרי קביעת עובדות בשטח. כמה שמענו על נשים (חילוניות או דתיות) שהותקפו באלימות על ידי אברכים ערומים כביום היוולדם שגירשו אותן ככה ממעיין כזה או אחר? שמענו. אל תתבלבלו, הפרדה מגדרית היא אלימות כלפי נשים, גם אם לצערי העמוק – יש הרבה מדי נשים שלא מבינות את זה.

דרישת ההפרדה היא פוליטית, היא מאבק גברי על שימור כל העוגה בשליטתם. היא לא קשורה להעדפות אישיות. כן, גם אני מעדיפה לרוב ללכת עם חברות לרחוץ, אז מה? לא יעלה בדעתי לגזור מכך צורך בהפרדה במרחב הציבורי.

לעולם לא נדע מה היקף העסקאות שנולדו במעיין או על הטריבונה בטדי. גם לא היקף ומהות ההחלטות שנועדו להגביל נשים. הגילדה הגברית שומרת את זה בינה לבין עצמה. הרבנים החרדים והחרד"לים פועלים לילות כימים ובכלים של בריונות תרבותית כדי להשאיר את כל הניראות הציבורית אצלם בידיים, כי מי שיש לו ניראות, מקבל את הכסף. רק כשנשים יבינו שדחיקתן מאחורי וילון נועדה לגזול אותן כלכלית וחברתית, יהיה כאן שינוי.

לשמחתנו, השרה החדשה לאיכות הסביבה, האחראית על רשויות שמירת הטבע ועל הגנים הלאומיים, מבינה את זה.

הנושא השני יהיה קצר: את דעתי על הממשלה היוצאת ומי שעמד בראשה, אמרתי לא פעם. ברוכה שפטרה אותנו מעונשם. מקווה שבקרוב כל הביביזם הפאתטי שמשתולל מול ביתו של ראש הממשלה בנט ברעננה, יבין שמשכו אותו באף לאורך שנים בעיקר כדי למלא את כיסיו החמדניים ואת האגו הנפוח של המנהיג ומקורביו, ויתפזר לדרכו.

כעת, האתגר הראשון העומד בפני הממשלה הזו, חוץ מבקרת הנזקים העצומים שחוללו קודמיהם לשירות הציבורי ולמדינת ישראל, הוא מניעת התפרצות הקורונה. הצהרת בנט השבוע הייתה מוזיקה לאוזניי: מינורית, עניינית, נטולת מניירות. גם ריבוי הנשים בממשלה והמינויים הנשיים במשרדים – ישפר את התפקוד הכולל. שימשיכו ככה. יהיה טוב.  

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן