חדשות רעננה

"טובה המניעה מהריפוי"

כל מי שהקים או מנהל  עסק מתמודד עם צמד המילים המבהיל "רישוי עסקים" רק איזכור צמד המילים מעלה חרדה אבל יש דרך להקל על התהליך ולהפוך אותו ליעיל, רוצים לדעת איך? יואב סבן יעשה לכם סדר בתהליך.

לקבלת יעוץ ראשוני חינם  מיואב

יואב סבן
יואב סבן המרכז הישראלי לרישוי עסקים

יואב סבן הוא קודם כל אדם מסודר. אולי זה קשור לרקע הצבאי שלו, אחרי הכל יואב היה איש צבא 12 שנים בתפקיד האחרון קצין בריאות בפיקוד דרום, אחראי על בריאות החיילים במוצבים. יואב היה הנגד האחרון ששימש בתפקיד קצין. האחריות על הכתפיים שלו הייתה עצומה אחריות על בקרה ותכנון של מטבחים בצה"ל אחראי על  בטיחות מזון ובטיחות כללית במטבח שיפור תשתיות, תברואה תחקור מחלות תחקור אפידמיולוגיה כן וזה עשור לפני שהכרנו את המילה אפידמיולוגיה בהקשר של הקורונה.

ספר לנו על מקרה בו מנעת תחלואה?

עוד לפני ההתנתקות צה"ל הכניס גדוד למוצב קטן ששימש ליחידה קטנה בהרבה, התפקיד שלי היה לבחון את התשתיות התברואתיות, המסקנה שלי הייתה שאם ישתמשו בתשתיות הקיימות הן לא יעמדו בעומס וצפויה תחלואה, הבאתי לכך שבמשך חודש נבנתה תשתית תברואתית למניעת מחלות. החיילים הסתפקו במזון מוכן אבל לא הייתה התפרצות של תחלואה. החלטה קשה ונכונה. ההחלטה מלווה אותי היום כיועץ לרישוי עסקים.

איך הניסיון הצבאי משתלב עם רישוי עסקים?

 בצבא המטרה היתה לשמור על בריאות החיילים, באזרחות המטרה היא המטרה היא לא רק להשיג את רישיון העסק, המטרה שהעסק ישגשג ועסק משגשג הוא עסק שדואג ללקוחות שלו לבטיחות שלהם לאיכות המוצר אותו הם מקבלים. התפקיד שלי הוא להתמודד  עם הבירוקרטיה הכרוכה ברישוי עסקים אבל חשוב להבין, התקנות נועדו להגן על העסקים ועל הלקוחות שלהם.

יואב סבן, תושב פתח תקווה בן 41 נשוי + 4 משרת במילואים ימים רבים מאז פרוץ הקורונה בתפקיד קצין בריאות במתקן מחלימים צבאי, בשגרת מילואים אני מבקר מטכלי של חיל הרפואה בקרה של יחידות צה"ל על מטבחי שטח.

ההשכלה של יואב היא בתחומים רבים הנוגעים לעבודתו, הנדסאי אדריכלות, תברואן מוסמך,  בוגר קורס רישוי עסקים של משרד הבריאות, תברואן מוסמך משרד הבריאות, בוגר קורס בודקי היתרי בניה וקורס רישוי עסקים של משרד הפנים. 

אני אוהב ללמוד ולהעשיר את הידע המקצועי שלי אומר יואב. המוטו שלי בעבודה נלקח מהרמב"ם שאמר "טובה המניעה מהריפוי" קל יותר למנוע בעיות מאשר לפתור אותן

מה עשית אחרי השחרור?

התפקיד הראשון היה בבית חולים מאיר עבדתי כממונה בריאות הסביבה של בית החולים. במסגרת התפקיד הייתי אחראי תקן איזו ובניית נהלי עבודה.

עבדתי בעיריית רעננה כמפקח רישוי עסקים, ראיתי את התהליך איתו מתמודדים בעלי עסקים בדרך לרישיון עסק, הבנתי שיש פער בין התפקיד של הרשות המקומית המחוייבת לדאוג לרישיון על פי החוק לבין בעל העסק שלא מבין ולא מכיר את התהליכים הכרוכים בהשגת רישיון עסק. 

ראיתי את הצורך בגישור ותיווך של התהליך זה מקל גם על הרשויות המקומיות שמתמודדות עם איש מקצוע וגם עם יזמים ובעלי עסקים שיכולים לחסוך הרבה כסף וזמן בתהליך הקמת העסק. 

לפני כ 3 שנים החלטתי להיות יועץ עצמאי לרישוי עסקים. קפיצה למים מוכרים עם תחושת אחריות גדולה מאוד.

תן דוגמא לתהליך יעוץ?

כשאני מגיע לעסק, הבדיקה הראשונה היא האם התשתיות שלו תואמות את גודל העסק, למשל מסעדת שווארמה שרוצה להתחיל לבשל מזון, אלו שני עסקים שונים מבחינת תהליכי עבודה ורישוי עסקים.

 בישול דורש התאמת תפריט בהתאם לתשתיות, תכנון מועדי אספקת מזון, התאמת שטחי עבודה למשל דגים דורשים אזור עבודה נפרד על מנת למנוע תחלואה והשבתת מטבח.

כיועץ אני בוחן את התכנות השינוי אותו רוצה לבצע בעל העסק לפני שהוא קורה לפעמים השינוי לא אפשרי והייעוץ מונע השקעה שתרד לטמיון.

חשוב להבין תהליך רישוי עסק הוא תהליך המבוסס על הכרה עם הוראות החוק. חובת הרשות להיצמד להוראות החוק ויועץ נכון יודע להצמד לנהלים ולבצע אותם באופן שיקל על בעל העסק ועל הרשות.

אני יודע  איך מגישים תכניות אדריכליות, מכיר את אופן הפניה לרשימת הגורמים המאשרים .

הרשות המקומית היא  כמפקח היא לא יועץ, העירייה נותנת את הדרישות שלה אבל לא מסייעת 

כל אחד יכול לעשות את תהליך רישוי העסק  באופן עצמאי אבל המטרה היא לקצר זמן להקים את העסק כמה שיותר מהר.

מה התהליך הנכון לקראת פתיחת עסק?

עסקים רבים לא עושים תהליך מקדים ואז בתהליך הפתיחה נתקלים בקשיים שלא תכננו ומונעים את הקמת העסק בפועל

שלבים קלאסיים לקראת פתיחת עסק:

יעוץ בשלב היזמות: התפקיד שלי כיועץ הוא  להבין מה רוצים  לפתוח ולתת יעוץ ראשוני על התשתיות הנדרשות להקמת העסק בין פיצריה להקמת  למסעדה יש הבדל גדול.

בתום תהליך ייעוץ ראשוני הלקוח מקבל מסמך דרישות ברור מה הדרישות וכיצד אפשר למלא אחריהן, יתכן שכבר בשלב הזה היזם יחליט לשנות את התוכנית שלו.

יעוץ מקדמי, השלב השני מציאת הנכס הנכון וקבלת חוות דעת מקדמית מהרשות המקומית. אחרי שנמצא הנכס שמתאים צריך לבדוק האם הרשות המקומית מאפשרת להקים את העסק המתוכנן המיקום המבוקש.

לדוגמא מחסן שנמצא מעל מי תהום אסור להקים מעליו עסקי מזון בגלל חשש מזיהום דרך שפכים

או לדוגמא בעסקי מזון כניסת ספקים מחייבת כניסה נפרדת כדי להפריד את תהליכי היצור ולמנוע זיהום צולב, אם אין אפשרות לכניסת ספקים נפרדת אי אפשר להקים עסק בתחום המזון.

בחינ בעיות הנדסה במקומות רבים יש בעיות היתר מבנה שיכולות להשפיע על אישור העסק

בעל עסק יכול להיקלע לעלויות גבוהות אם לא יעשה את תהליך הבדיקה בצורה נכונה.

תן דוגמא לייעוץ בשלב מציאת הנכס?

רשויות לא באות להקשות אבל הן מחויבות לתהליך החוקי ולכן חייבים לעמוד בדרישות של העסק המקומי

היה לי עסק למכירת אוכל  מוכן מחברת קייטרינג שמוכרת כיצרן מזון  מאושר.

הרשות דרשה היתר כמו שנדרש ממסעדה, מה שדורש תשתיות יקרות והיה מונע את פתיחת העסק. התהליך הצלחתי להביא לאישור העסק כבית אוכל, זו העבודה המקצועית של יועץ הרישוי.

חסכנו זמן הקשר עם הרשות היה קשר חיובי חיסכון של עשרות אלפי שקלים שיכול למנוע את הקמת העסק.

יש מקצוע פורמאלי יועץ לרישוי עסקים?

הקמה של עסק היא לפי סוג פעילות, רישוי עסקים כולל הרבה מאוד עסקים מתחומים מגוונים ממזון ביגוד ועד תעשיה.

אין מקצוע פורמלי רישוי עסקים,  כדי לתת את היעוץ הנכון נדרשת הכרה של מגוון רחב מאוד של תקנות וחוקים, התנסות בעבודה עם רשויות מקומיות ורשויות סטטוטוריות כמו כיבוי אש, משרד הבריאות, המשרד  לאיכות הסביבה, משרד העבודה, השירות הוטרינרי

הבעיה בתהליך שיש עודף פעילות על תשתיות, הרשויות לא עומדות בעומס של תהליכי הרישוי וכל תקלה קטנה עלולה לעכב את תהליכי רישוי העסק. יועץ טוב יודע להגיש את התהליך לרשויות באופן מדויק מה שמונע בירוקרטיה מיותרת.

אני חייב להדגיש שכל התקנות גלויית, חכמת רשת היא חשובה אבל התהליכים מורכבים יותר וכל עסק צריך את היסודות שלו על מנת להצליח בטווח המיידי והארוך ולכך דרוש איש מקצוע מיומן.

בעיות רבות נפתרות בתכנון נכון מאפשר להאיץ תהליכים ולקדם אותם

השלב השלישי והחשוב בוא מעורב היועץ הוא תהליך ההקמה אני אחראי על ניהול התיק מול גורמי המקצוע מול הגורמים המאשרים תיאום ביניהם  עד לקבלת היתרים 

עסק שיש לו רישיון יכול להיות רגוע?

גם עסקים קיימים אשר יש להם רישוי עסק נדרשים לעדכון הרישוי שלהם לדוגמא: כיבוי אש תקני כיבוי האש מתעדכנים בהתאם לטכנולוגיה המטרה לחבור לגורם הנכון עבודה מול יועצים מקצועיים עד לקבלת אישור

רשות יכולה להביא להשבתת עסק קיים אם הוא לא עומד בכללים הנדרשים

לאחרונה חברתי לעורך הדין אבירם גולדשטיין שמתמחה בהקמת חברות מסחריות לעסקים קטנים ובינוניים המטרה של שיתוף הפעולה הגדלת המודעות של עסקים על תהליכי הרישוי.

איזה שרותים נוספים אתה נותן?

אני יועץ לפסטיבלים וירידי אוכל משלב התכנון ההקמה וניהול האירוע, אלו אירועים מורכבים הם מתקיימים במקומות מתחלפים עם תשתיות משתנות ולוחות זמנים קצרים. תכנון לקוי או אי הכרה של הנהלים עלול להביא לביטול אירועים.

יש לך תחביבים או שהעבודה היא התחביב?

אני לוחם MMA אמנות לחימה שהיא שילוב של אומנויות לחימה.  יש דמיון בין החיים המקצועיים שלי לתחביב שלי. בשני התחומים נדרשות מיומנויות שונות על מנת להגיע ליעד הרצוי.

אני אוהב את העבודה שלי,  מדבר בגובה העיניים של כל לקוח ורשות מבין את התהליך גם של בעל העסק וגם של הרשות מעטפת אחת המטרה היא תמיד לראות את הפתרון

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן