חדשות רעננה

מבעד לעדשת העיתונאי

עומרי אסנהיים, כתב התחקירים הטוב ביותר בישראל, סיפק לבאי יד לבנים ברעננה הצצה למוחו של עיתונאי ועל הדרך חשף פרטים מרתקים מהסיפורים שהביא למסך של עובדה בעשרים השנים האחרונות

האודיטוריום הקטן של בית יד לבנים ברעננה היה מלא ביום חמישי עד אפס מקום. עשרות אנשים הגיעו לשמוע את כתב התחקירים הטוב ביותר בישראל – עומרי אסנהיים – והם יצאו מרותקים.

אני לא יודעת כמה מהאנשים בקהל היו עיתונאים פעילים, או לשעבר, אבל אני יודעת שכולם הגיבו כמוני – שמתפרנסת מעיתונות כבר שני עשורים – לנוכח הסיפורים הצבעוניים והחשובים שהביא אסנהיים לחיינו. כך למשל, איך תחקיר שלו, שנולד מקצה חוט אקראי, הביא ללכידת רוצח כפול (שמעון קופר מקיבוץ אייל), או איך שכנע את אשתו הראשונה של רפול לדבר על חייהם ועל בגידתו. במהלך ההרצאה הקרין אסנהיים קטעים מכתבותיו ומסרטיו המדוברים וסיפר בשפתו הציורית על מפגשיו יוצאי הדופן עם הדמויות המרכזיות בפרשות שונות.

עבורי כעיתונאית ותיקה זו הייתה הצצה למוחו של עיתונאי יצירתי, חרוץ שפועל במחשכים כמו חוקר פרטי, אבל חשוב להדגיש כי זאת לא הרצאה על עיתונות או טלוויזיה, זו הרצאה על החיים. על הדברים שאנחנו לא שמים לב אליהם כשאנחנו חולפים לידם. זו גם דרך מעניינת לצפות בעבודה של אמן שמסור לאמנות שלו וכמה הוא מתוסכל כשדברים לא מצליחים לו. כך למשל כשהוא לא מוצא סיפור ראוי לתחקיר עיתונאי. "הרציתי השבוע בפני סוכני מוסד ואמרתי להם ששבוע שבו אין לי סיפור זה כמו שבוע שבו אין להם את מי לחסל", אמר אסנהיים ורק מי שקם ליום עבודה עיתונאי ורדף אחרי הסקופ שהפך לפלופ יכול להבין את התסכול הזה.

העניין הוא שאף פעם אתה לא יכול לדעת מאיפה יבוא הסיפור הבא. גם הסיפור של שמעון קופר נולד לגמרי במקרה כשאמא בגן של הילד שלו סיפרה לו על אלמן שאיבד את שתי נשותיו בצורה דומה. "ומה המשטרה אמרה על כך?" שאל אסנהיים את המקור שלו. "היא סגרה את התיק מחוסר אשמה".

רוב מכריע של העיתונאים היו מניחים לתיק שהמשטרה סגרה מחוסר ראיות אבל לא אסנהיים, חתן פרס סוקולוב לעיתונות חוקרת (2009), וזוכה פרס פרימור של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. האיש הפך כל אבן עד שהוביל את מושא התחקיר שלו לכלא.

יצאתי מההרצאה עם המון חומר למחשבה, אבל בעיקר עם ההרגשה שמי שרוצה באמת להבין את המקצוע המרתק הזה חייב לפגוש אנשים בחיים ולהבין את מה שאסנהיים הפך למוטו מרכזי בחייו – לכל איש יש סיפור, צריך רק לדעת לספר אותו.

הרצאה של עמרי אסנהיים הינה חלק מסדרת הרצאות בהיכל התרבות יד לבנים ברעננה. המפגישות את הקהל עם המרצים המבוקשים ביותר בארץ. ההרצאות הבאות ברהנו טגניה  ב 28/3 ויוסף חדאד ב 21/5

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן