חדשות רעננה

לא אפתור בעיות קואליציה בכסף ציבורי

שנתיים לבחירות וערב הדיון על תקציב עיריית רעננה לשנת 2022  עם רוב לא ברור במועצת העיר, מצהיר ראש עיריית רעננה חיים ברוידא "נולדתי למשפחה שהיושר והאמינות היא לפני הכל. הניסיון ליצור לי תדמית של מי שלא מסתדר היא עוול אני לא מתכוון לוותר, לא אפתור בעיות קואליציוניות בכסף ציבורי"

ברוידא: לא אפתור בעיות קואליציוניות בכסף עירוני

איזה בשורה מביא התקציב?

הבשורה הכי גדולה היא לאחר שקיבלתי עיר על סף פשיטת רגל אנחנו מסיימים שנה שלישית עם איזון תקציבי איום הסרת מעמד עיר איתנה הולך ונעלם. המצב הכספי של עיריית רעננה היה קשה, המשפט של גזבר העירייה שלא יהיה כסף לתשלום משכורות אם לא נעשה פעולה מיידית, מהדהד לי כל הזמן בכל החלטה כלכלית. 

שני צעדים משמעותיים שהביאו לצמצום הגירעון, האחד חיסכון משמעותי בהוצאות העירייה. והשני העלאת תשלומי הארנונה. עשינו בדק בית מעמיק גילינו בזבוזים וחוסר יעילות בתחומים רבים. בתחום כ"א עובדים רבים שהיו אחרי גיל הפנסיה הוצאו לפנסיה והתקנים שלהם נחסכו.  צמצום משמעותית את ההוצאות על קבלנים חיצוניים בכל התחומים עובדי העירייה ביצעו משימות במקום להוציא את העבודה לגורמי חוץ בעלות משמעותית,  28  מיליון ש"ח נחסכו. נאלצנו להתמודד עם קביעת בית המשפט שעיריית רעננה צריכה להחזיר כסף לטבע על אגרות ששולמו בסכום של 36 מיליון ש"ח שהיו אמורים להישמר בנאמנות ונכנסו לתזרים העירוני כדי לטשטש את הבור בתקציב העירייה. במקום בור תקציבי אנחנו ממלאים בורות באזור התעשיה במבנים שיביאו לרעננה עוד אלפי מקומות עבודה איכותיים והכנסות משמעותיות לקופת העירייה.

זה לא פגע בשירות לתושב?

היו עובדים מעל כל תקן והיגיון, עיריית רעננה החזיקה צי רכבים גדול  פי 2 מאשר עיריית כפר סבא. כשעובדי עיריית רעננה חזרו לבצע את המשימה שלהם והיא שירות לתושב זה היה גם יעיל יותר וגם חסך הרבה מאוד כסף.

אחת הטענות שכיסית את הגירעון באמצעות הלוואות  וכך דחית את הבעיה לעתיד?

נקראתי לשימוע אצל מנכ"ל משרד הפנים,  דרוג ה AAA מה שהיה מוביל  לפגיעה ביכולת של העירייה לקבל אשראי זול.העתיד הכלכלי של רעננה היה בסכנה נקראתי לשימוע אצל מנכ"ל משרד הפנים, המשמעות של אובדן מעמד עיר איתנה היה יכול להיות חמור מאוד לרעננה.  בשנה לפני כניסתי לתפקיד נוצר גרעון של עשרות מיליוני שקלים, חלק מחברי האופוזיציה שצועקים היום היו שותפים לבזבוז וחוסר היעילות אז שלא יטיפו לי מוסר אני פתרתי את הבעיות שהם היו שותפים ליצירה שלהם. עיריית רעננה שילמה לעורכי דין שעסקו בגביה 15 אחוז מלה שירדה ל 1 אחוז כסף של תושבי רעננה שהצלנו.

יש מלוות לצמצום גרעון?

לכל עירייה יש מלוות המלוות נלקחות באחריות ובמידתיות על מנת לפתח את רעננה.  את הגרעון כיסינו באמצעות עבודה נכונה חיסכון והתייעלות ולא על ידי משכון עתיד העיר. העלאת ארנונה היתה החלטה לא קלה אבל חיונית ותושבי העיר קיבלו אותה בהבנה. נתקלתי במקרים של ניפוח הוצאות בלי שום בקרה. לדוגמה הנגשת בית מוזה לאחר שבחנו את הצעות המחיר להנגשה ביצענו את רוב העבודה בעזרת עובדי עירייה מה שחסך עשרות אלפי שקלים, ובהסתכלות על כל המערכת, כל פעולה כזו של חיסכון הביאה במצטבר לעשרות מיליוני שקלים של חיסכון.

הבשורה האמיתית  של התקציב היא חינוך, יש עליה של 26 מיליון ש"ח בתקציב החינוך, היעד שלי הוא שכל  כל ילד ברעננה יצא מערכת החינוך העירונית כשהוא מצוייד בארגז כלים לחיים, תשעה בתי ספר חדשים יפתחו בעיר לכל הזרמים ולכם הצרכים, דתיים חילוניים צרכים מיוחדים כל ילדי רעננה יזכו לחינוך הטוב בישראל. חלק מתכניות החינוך, הקמת מרכז ייעוץ למתבגרים, תוכנית חדשנית להוראת שפת קוד, שיפור שכרם של הסייעות במתווה חדש בגני ילדים ופיתוח מקצועי לסייעות החינוך המיוחד.

איך עיריית רעננה מתמודדת עם משבר הסייעות?

אנחנו הראשות היחידה שלא סגרה גנים בגלל מצוקת הסייעות.  זה מתחיל בעניין של הגדרת התפדיד, ברעננה סייעות הן תומכות חינוך, הן חלק ממערכת החינוך העירונית. את שכר הסייעות לא קובעות העיריות, מה שעשינו זה להאריך את יום העבודה של הסייעות כך שהשכר של הסייעות עלה במקום שיגיעו למשמרות קצרות של 4 שעות אנחנו מאפשרים להן לעבוד ימי עבודה ארוכים יותר וכך עולה השכר השעתי באופן חוקי. יש אור בקצה המנהרה יש סייעות ולא נסגרים גנים

שבעה בתי ספר חדשים
בניין גב ים " יוצרים מקומות עבודה ומקורות הכנסה לעתיד העיר"

 אם המצב טוב כמו שאתה מתאר איך אין לך קואליציה יציבה?

" הכל אישי, בסיבוב השני ניר קריסטל תמך בי עמדתי בהתחייבות למינוי שלו לסגן ראש העיר ואחראי על חזות העיר.  לצערי האופן שבו ניר ביצע את תפקידו לא היה ראוי. אחת הדוגמאות הייתה ההחלטה שלו לסלול שביל אופניים בפארק, בלי לקבל אישור או להתייעץ. בוקר אחד מתקשרים אלי ומספרים לי שחפרו  שביל של 2.5 קילומטר במדשאה של הפארק לכאורה מסלול רכיבה אתגרי, ללא אישור ללא הודעה. עד היום לא שוקם הדשא מהנזק שנעשה. קיבלתי פניות מעובדי עירייה ומנהלים בעירייה על קושי משמעותי בעבודה מול ניר. שלילת הסמכויות מניר קריסטל לא באה על רקע פוליטי אלא תפקוד נוראי.""עוד דוגמא ניר, העלה להחלטה בועדת תנועה לבטל 9 מקומות חניה באחוזה 80 לטובת שיטור עירוני. החלטה שהתקבלה בלי להתייעץ.  ניסיתי לדבר עם ניר להגיע להבנות בנוגע לתפקידו וסמכויותיו, וכלום לא עזר. אם המחיר הוא קואליציה או עבודה למען תושבי העיר, אבחר בתושבי העיר."

בראיון לרעננה ניוז אחרי הפרישה מהקואליציה מסר ניר קריסטל " לגבי הטענות על תפקודי או היחס לעובדים אני לא מתכוון להתייחס לטענות. לגבי מנכ"ל העיריה אני עדיין טוען את זה כי המנכ"ל שותף וגורם מרכזי לכך שמנהלים בורחים מהעיר"

סיעת מרצ ניהלה משא ומתן ואני מניח שאם לא הייתי נאמן להתחייבות שלי לניר קריסטל הייתי יכול לשלב אותם בקואליציה. בשנה שעברה ערב אישור התקציב נכנס אלי מיכאל ריזמן ודרש אחריות על אגף הספורט או שלא יצביע בעד התקציב, הוא והסיעה שלו. מיכאל פרש גלי שחר וענבר הוכברג נשארו בקואליציה ותורמות תרומה משמעותית לרעננה. כל מי שרואה את טובת העיר ולא את טובתו האישית מוזמן להצטרף ולתרום אבל זה לא יהיה תחת איום או סחטנות.

לשמחתי הצלחתי ליצור הרמוניה בין תושבי רעננה בלי קשר להשקפה פוליטית או דתית.  בסיעה הדתית יש משבר מתמשך וחוסר אמון בין חברי המועצה מה שהשפיע על ההחלטה של אלי אלוש לפרוש מהקואליציה. 

ניר קריסטל ראש העיר חייב להגיש תקציב לאישור המועצה
האם היה ניסיון להשפיע על מעורבים?

איך עיריית רעננה מתמודדת עם החשדות כנגד חבר המועצה רחמים שלום?

האירוע הוא אירוע חמור מאוד ונמצא תחת התנהלות משפטית ואני לא יכול להתייחס לפרטים. לפי הממצאים של מבקרת העיריה הייתה התנהלות חמורה של חבר המועצה ושל עובדת העירייה, הנושא בברור משפטי. לא אקבל התנהלות כזו אצל אף אחד מעובדי עיריית רעננה או חברי המועצה. 

כרגע נראה שאין לך רוב לאישור התקציב מה התוכנית שלך במקרה כזה?

כל חברי המועצה קיבלו את ספר התקציב והוזמנו להפגש עם מנכ"ל העירייה וגזבר העירייה לקבל הסברים ולהציע שינויים. אם יעלו רעיונות פרודוקטיביים אני אשמח לשתף את חברי האופוזיציה ולערוך שינויים אם תהיה בשינויים תרומה לרעננה.  במידה והתקציב לא יאושר לא תהיה בעיה בהתנהלות השוטפת, רוב בתברים אושרו כך שלא תהיה פגיעה בפיתוח התשתיות העירוניות. אם תהיה חבלה של חברי האופוזיציה בעבודה העירונית נדאג שתושבי רעננה ידעו על כך וידעו מי אחראי על כך שאיכות החיים שלהם נפגעת. חשוב שתושבי רעננה יבינו, לממונה על המחוז יש אפשרות לאשר תקציב עירוני גם בלי אישור חברי המועצה במידה והוא מעריך שהתקציב לא עבר בגלל סיבות לא ענייניות ויש בחוק גם אפשרות לפזר את מועצת העיר אם ההתנהלות שלה מהווה פגיעה בניהול העיר.

ובכל זאת אין דרך לגשר על הפערים?

"הכל אישי, אני לא מתכוון לוותר. נולדתי למשפחה שהיושר והאמינות היא לפני הכל. הניסיון ליצור לי תדמית של מי שלא מסתדר היא עוול. אני מאציל סמכויות וחופש פעולה לחברי הקואליציה ועובד איתם בהרמוניה מלאה, אני רוצה להביע הערכה עצומה לחברי הקואליציה שעושים עבודת קודש למען תושבי רעננה. לא אפתור בעיות קואליציוניות בכסף ציבורי."

.

 

כתבות קשורות

4 תגובות

  1. אבי הגב

    ישנם הרבה שגיאות כתיב ותחביר בתשובות של ראש העיר כדאי שיצאו תיקונים שיבהירו את התשובות בפרט בפרק התשובה לכיסוי הגרעון

  2. דניאלה אוהב ציון הגב

    מאמינים בך,ואתה מודל לחיקוי,אדוני ראש העיר.ותודה לך על תמיכתך ושל רעייתך דוריס להחלמתי בסרטן.דניאלה מתנדבת מעגל נשים מרים.

  3. גדי גליק הגב

    תמשיך לטפח את העיר ואל תתן לרעשי הרקע להפריע לך

  4. שמוליק הגב

    חיים ברוידא ראש עיר מעולה. תומכים בך בכל מעשיך.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן